Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Amanda do Nascimento
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216001
Resumo: The Course Completion Work was built from studies on Early Childhood Education, specifically comprising the age group from 0 to 3 years old called first childhood. For years, institutions providing assistance to the very early childhood were considered assistance, meeting only the basic needs of hygiene and food, ensuring this care while those responsible for these children maintained employment relationships outside their home. Over the years, the view of childhood has changed, bringing relevance in researching contributions to this modality aiming at the quality of human development, however, it is still possible to find institutions, education professionals, parents and guardians that keep the care configuration in mind. . Noting the need for information on child development, leading to reflection: how to provide full development, from significant experiences in very early childhood, with reference to Maria Montessori and neuroscience? Thus, through a database survey, that is, a bibliographic research, in search of Montessori and neuroscientific postulates, the development in this age group is understood, and the experiences necessary to guarantee a complete and healthy development, the full for childhood.
id UNSP_f8c964fd4cbbdfbb407a457bdf4c89b0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216001
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima InfânciaSignificant experiences for full development in Early ChildhoodFull developmentNeuroscienceVery early childhoodDesenvolvimento plenoMaria MontessoriNeurociênciaPrimeiríssima infânciaThe Course Completion Work was built from studies on Early Childhood Education, specifically comprising the age group from 0 to 3 years old called first childhood. For years, institutions providing assistance to the very early childhood were considered assistance, meeting only the basic needs of hygiene and food, ensuring this care while those responsible for these children maintained employment relationships outside their home. Over the years, the view of childhood has changed, bringing relevance in researching contributions to this modality aiming at the quality of human development, however, it is still possible to find institutions, education professionals, parents and guardians that keep the care configuration in mind. . Noting the need for information on child development, leading to reflection: how to provide full development, from significant experiences in very early childhood, with reference to Maria Montessori and neuroscience? Thus, through a database survey, that is, a bibliographic research, in search of Montessori and neuroscientific postulates, the development in this age group is understood, and the experiences necessary to guarantee a complete and healthy development, the full for childhood.O Trabalho de C onclusão de Curso foi construído a partir de estudos acerca da Educação Infantil, especificamente compreendendo a faixa etária de 0 a 3 anos denominada por primeiríssima infância. Durante anos as instituições de atendimento à primeiríssima infância foram c onsideradas assistenciais, atendendo apenas as necessidades básicas de higiene e alimentação, zelando por este cuidado enquanto os responsáveis por essas crianças mantinham vínculos empregatícios externos ao seu lar. Com o passar dos anos a visão de infânc ia se modificou trazendo relevância em pesquisar contribuições para essa modalidade visando a qualidade do desenvolviment o human o , porém, ainda hoje é possível encontrar instituições, profissionais da educação, pais e responsáveis que mantém a configuraçã o assistencial em mente. Notando a necessidade de informações so bre o desenvolvimento infant il, ocasionando n a reflexão como proporcionar o desenvolvimento pleno, a partir de experiências significativas na primeiríssima infância, com referência em Maria M ontessori e neurociência? Assim, através de levantamento em banco de dados, ou seja, de pesquisa bibliográfica, em busca de postulados montessorianos e neurocientíficos , compreende se o desenvolvimento nessa faixa etária, e as experiências necessárias para a garantia de um desenvolvimento completo e saudável, o desenvolvimento pleno para a infância.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rosa, Amanda do Nascimento2022-01-21T12:53:17Z2022-01-21T12:53:17Z2021-07-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216001porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-11T06:04:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216001Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-11T06:04:05Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
Significant experiences for full development in Early Childhood
title Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
spellingShingle Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
Rosa, Amanda do Nascimento
Full development
Neuroscience
Very early childhood
Desenvolvimento pleno
Maria Montessori
Neurociência
Primeiríssima infância
title_short Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
title_full Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
title_fullStr Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
title_full_unstemmed Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
title_sort Experiências significativas para o desenvolvimento pleno na Primeiríssima Infância
author Rosa, Amanda do Nascimento
author_facet Rosa, Amanda do Nascimento
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Amanda do Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Full development
Neuroscience
Very early childhood
Desenvolvimento pleno
Maria Montessori
Neurociência
Primeiríssima infância
topic Full development
Neuroscience
Very early childhood
Desenvolvimento pleno
Maria Montessori
Neurociência
Primeiríssima infância
description The Course Completion Work was built from studies on Early Childhood Education, specifically comprising the age group from 0 to 3 years old called first childhood. For years, institutions providing assistance to the very early childhood were considered assistance, meeting only the basic needs of hygiene and food, ensuring this care while those responsible for these children maintained employment relationships outside their home. Over the years, the view of childhood has changed, bringing relevance in researching contributions to this modality aiming at the quality of human development, however, it is still possible to find institutions, education professionals, parents and guardians that keep the care configuration in mind. . Noting the need for information on child development, leading to reflection: how to provide full development, from significant experiences in very early childhood, with reference to Maria Montessori and neuroscience? Thus, through a database survey, that is, a bibliographic research, in search of Montessori and neuroscientific postulates, the development in this age group is understood, and the experiences necessary to guarantee a complete and healthy development, the full for childhood.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-19
2022-01-21T12:53:17Z
2022-01-21T12:53:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216001
url http://hdl.handle.net/11449/216001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964517769150464