Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Inêz de Deus Neiva [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156215
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-18/000892274.pdf
Resumo: The objective of this research project was develop a literature review about main Geography teaching tools being currently researched, and thereby providing the reader with an overview of the field. Likewise, we present here an overview of the use of Geography teaching materials in across the public primary and secondary education system based on the case of Josepha Cubas da Silva school. The project focused on the analysis of teaching materials available at schools, as well as those made and brought in to class by the teacher as educational tools. Having this scenario as a starting point, we expect to present new teaching ideas and materials that will contribute to enhance learning processes in areas where students experience academic weaknesses. The analysis demonstrates a general aspect of the methodological framework used by the school's educational system, and indicates possible directions towards new teaching practices. This project was conducted with support from the Institutional Program Initiation to Teaching Scholarship, which the first contact with school culture, subsequently, the research was realized with Foundation for Research Support of the São Paulo's State, systematizing the data, suggesting and applying the resources and results Key words: Teaching and learning; Teaching Geography; Teaching tools
id UNSP_fb12a8c497dbe3a569e42a184d4b48cf
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156215
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografiaMaterial didáticoGeografia - Estudo e ensinoOurinhos (SP)The objective of this research project was develop a literature review about main Geography teaching tools being currently researched, and thereby providing the reader with an overview of the field. Likewise, we present here an overview of the use of Geography teaching materials in across the public primary and secondary education system based on the case of Josepha Cubas da Silva school. The project focused on the analysis of teaching materials available at schools, as well as those made and brought in to class by the teacher as educational tools. Having this scenario as a starting point, we expect to present new teaching ideas and materials that will contribute to enhance learning processes in areas where students experience academic weaknesses. The analysis demonstrates a general aspect of the methodological framework used by the school's educational system, and indicates possible directions towards new teaching practices. This project was conducted with support from the Institutional Program Initiation to Teaching Scholarship, which the first contact with school culture, subsequently, the research was realized with Foundation for Research Support of the São Paulo's State, systematizing the data, suggesting and applying the resources and results Key words: Teaching and learning; Teaching Geography; Teaching toolsO objetivo desta pesquisa consistiu, primeiramente, em desenvolver uma pesquisa bibliográfica sobre alguns dos principais recursos didáticos pesquisados atualmente, condensando-os de tal forma que o leitor possa obter um referencial bibliográfico para futura aplicação em sala de aula. Também foi realizada uma pesquisa-ação acerca da utilização de recursos didáticos nas aulas de Geografia tendo como campo a escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Josepha Cubas da Silva, localizada no município de Ourinhos/SP, verificando os materiais contidos na instituição e os quais são trazidos e/ou produzidos pela professora. A partir desta primeira situação, foram sugeridos e produzidos materiais didáticos, os quais auxiliaram a professora colaboradora no processo de ensino-aprendizagem de conceitos geográficos. Dentro desta perspectiva, os resultados forneceram um panorama geral da estrutura metodológica aplicada pela docente e apontou novas alternativas e possibilidades de materiais e suas aplicações, de modo a facilitar a aprendizagem e o diálogo entre professores e alunos. A referida pesquisa foi norteada através do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), o qual possibilitou o primeiro contato e o levantamento sobre a cultura escolar, posteriormente, a pesquisa foi realizada com o auxílio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), sistematizando os dados, sugerindo e aplicando os recursos didáticos e seus resultadosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Brandão, Inêz de Deus Neiva [UNESP]2018-09-19T17:26:27Z2018-09-19T17:26:27Z2013-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis76 f.application/pdfBRANDÃO, Inêz de Deus Neiva. Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia. 2013. 76 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2013.http://hdl.handle.net/11449/156215000892274http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-18/000892274.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156215Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-26T20:26:32Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
title Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
spellingShingle Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
Brandão, Inêz de Deus Neiva [UNESP]
Material didático
Geografia - Estudo e ensino
Ourinhos (SP)
title_short Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
title_full Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
title_fullStr Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
title_full_unstemmed Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
title_sort Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia
author Brandão, Inêz de Deus Neiva [UNESP]
author_facet Brandão, Inêz de Deus Neiva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Inêz de Deus Neiva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Material didático
Geografia - Estudo e ensino
Ourinhos (SP)
topic Material didático
Geografia - Estudo e ensino
Ourinhos (SP)
description The objective of this research project was develop a literature review about main Geography teaching tools being currently researched, and thereby providing the reader with an overview of the field. Likewise, we present here an overview of the use of Geography teaching materials in across the public primary and secondary education system based on the case of Josepha Cubas da Silva school. The project focused on the analysis of teaching materials available at schools, as well as those made and brought in to class by the teacher as educational tools. Having this scenario as a starting point, we expect to present new teaching ideas and materials that will contribute to enhance learning processes in areas where students experience academic weaknesses. The analysis demonstrates a general aspect of the methodological framework used by the school's educational system, and indicates possible directions towards new teaching practices. This project was conducted with support from the Institutional Program Initiation to Teaching Scholarship, which the first contact with school culture, subsequently, the research was realized with Foundation for Research Support of the São Paulo's State, systematizing the data, suggesting and applying the resources and results Key words: Teaching and learning; Teaching Geography; Teaching tools
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-10
2018-09-19T17:26:27Z
2018-09-19T17:26:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRANDÃO, Inêz de Deus Neiva. Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia. 2013. 76 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/156215
000892274
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-18/000892274.pdf
identifier_str_mv BRANDÃO, Inêz de Deus Neiva. Recursos didáticos: possibilidades de uso no ensino de geografia. 2013. 76 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2013.
000892274
url http://hdl.handle.net/11449/156215
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-18/000892274.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 76 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045332850835456