Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schicotti, Rosana Vera De Oliveira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Abrão, Jorge Luis Ferreira, Gouveia Júnior, Sérgio Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/991
http://hdl.handle.net/11449/158015
Resumo: Abstract This article delves into the professional experiences occurred during the period from 2005 to 2009; its main subject deals with the construction of diagnosis of Attention Deficit Disorder / Hyperactivity Disorder (ADHD). The practices exercised by a guidance counselor and psychologist, along with a Professor, produced many problematizations. These experiences were all derived from critical historical references which found that the diagnosis of ADHD may be taking the place of several absences and conflicts in contemporary times, such as the difficulty of dealing with the diversity of the different modes of existence, as well as with establishing prohibitions and moral values in order to guide the interaction with all human multiplicity.
id UNSP_ffa5231e520c031d633a494dfa9bb35c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158015
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAHSome professional experiences about the construction of diagnosis of ADHDADHDdisciplinechildhoodyouthpostmodernityTDAHdisciplinamentoinfânciajuventudepós-modernidadeAbstract This article delves into the professional experiences occurred during the period from 2005 to 2009; its main subject deals with the construction of diagnosis of Attention Deficit Disorder / Hyperactivity Disorder (ADHD). The practices exercised by a guidance counselor and psychologist, along with a Professor, produced many problematizations. These experiences were all derived from critical historical references which found that the diagnosis of ADHD may be taking the place of several absences and conflicts in contemporary times, such as the difficulty of dealing with the diversity of the different modes of existence, as well as with establishing prohibitions and moral values in order to guide the interaction with all human multiplicity.Resumo Este artigo versa sobre experiências profissionais ocorridas entre 2005 e 2009 e tem como tema a construção do diagnóstico do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH). As práticas exercidas por uma orientadora educacional e psicóloga e por um professor produziram questionamentos derivados de referenciais histórico-críticos os quais constataram que o diagnóstico do TDAH pode estar ocupando o lugar de diversas ausências e conflitos na contemporaneidade, tais como a dificuldade de lidar com a diversidade dos diferentes modos de existência e a de estabelecer interditos e valores morais para nortear a convivência com toda a multiplicidade humana.Universidade do Oeste PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal Fluminense, Departamento de PsicologiaUniversidade do Oeste PaulistaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Schicotti, Rosana Vera De OliveiraAbrão, Jorge Luis FerreiraGouveia Júnior, Sérgio Augusto2018-11-12T17:27:57Z2018-11-12T17:27:57Z2016-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-62application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/991Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 55-62, 2016.1984-0292http://hdl.handle.net/11449/15801510.1590/1984-0292/991S1984-02922016000100055S1984-02922016000100055.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFractal: Revista de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-27T06:20:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158015Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:26:33.617341Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
Some professional experiences about the construction of diagnosis of ADHD
title Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
spellingShingle Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
Schicotti, Rosana Vera De Oliveira
ADHD
discipline
childhood
youth
postmodernity
TDAH
disciplinamento
infância
juventude
pós-modernidade
title_short Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
title_full Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
title_fullStr Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
title_full_unstemmed Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
title_sort Algumas experiências profissionais acerca da construção do diagnóstico do TDAH
author Schicotti, Rosana Vera De Oliveira
author_facet Schicotti, Rosana Vera De Oliveira
Abrão, Jorge Luis Ferreira
Gouveia Júnior, Sérgio Augusto
author_role author
author2 Abrão, Jorge Luis Ferreira
Gouveia Júnior, Sérgio Augusto
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Oeste Paulista
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Schicotti, Rosana Vera De Oliveira
Abrão, Jorge Luis Ferreira
Gouveia Júnior, Sérgio Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv ADHD
discipline
childhood
youth
postmodernity
TDAH
disciplinamento
infância
juventude
pós-modernidade
topic ADHD
discipline
childhood
youth
postmodernity
TDAH
disciplinamento
infância
juventude
pós-modernidade
description Abstract This article delves into the professional experiences occurred during the period from 2005 to 2009; its main subject deals with the construction of diagnosis of Attention Deficit Disorder / Hyperactivity Disorder (ADHD). The practices exercised by a guidance counselor and psychologist, along with a Professor, produced many problematizations. These experiences were all derived from critical historical references which found that the diagnosis of ADHD may be taking the place of several absences and conflicts in contemporary times, such as the difficulty of dealing with the diversity of the different modes of existence, as well as with establishing prohibitions and moral values in order to guide the interaction with all human multiplicity.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-01
2018-11-12T17:27:57Z
2018-11-12T17:27:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/991
Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 55-62, 2016.
1984-0292
http://hdl.handle.net/11449/158015
10.1590/1984-0292/991
S1984-02922016000100055
S1984-02922016000100055.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/991
http://hdl.handle.net/11449/158015
identifier_str_mv Fractal: Revista de Psicologia. Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 55-62, 2016.
1984-0292
10.1590/1984-0292/991
S1984-02922016000100055
S1984-02922016000100055.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Fractal: Revista de Psicologia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 55-62
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129320512651264