Análise numérica de dispositivos de poltrona móvel de carroceria de ônibus
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1622 |
Resumo: | This study seeks to analyze numerically the structure of a concept mobile device armchair (DPM) to be coupled in the bus that will allow the embarkation of persons with disabilities or reduced mobility. The equipment has electric drive and ability to move a platform with the interior of the bus seat, lowering the same to the curb height/ride where passengers with disabilities can easily be accommodated in this chair and be elevated to the interior of the bus. Numerical analysis aims to obtain the static mechanical behavior of the structure when subjected to three loading conditions, two provided for in national legislation in NBR 15.320 and Resolução CONTRAN Nº 445:2013, and another set for the project. The numerical model and its analysis are processed CAE software for Finite Element Method (FEM), and the ability of the numerical model to represent reality is verified by comparison, in terms of displacement, between numerical result and prototype test, carried out in the laboratory under anchoring conditions of a chair, according to Resolução CONTRAN Nº 445:2013. The prototype tested in laboratory accredited by INMETRO obtained opinion by answering the security requirements for the seat anchorage, and its numerical model behavior compatible with the test. In numerical analysis, the structure of DPM, in general, showed good rigidity and lead to future studies with expected mass reduction equipment. |
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Numerical analysis aims to obtain the static mechanical behavior of the structure when subjected to three loading conditions, two provided for in national legislation in NBR 15.320 and Resolução CONTRAN Nº 445:2013, and another set for the project. The numerical model and its analysis are processed CAE software for Finite Element Method (FEM), and the ability of the numerical model to represent reality is verified by comparison, in terms of displacement, between numerical result and prototype test, carried out in the laboratory under anchoring conditions of a chair, according to Resolução CONTRAN Nº 445:2013. The prototype tested in laboratory accredited by INMETRO obtained opinion by answering the security requirements for the seat anchorage, and its numerical model behavior compatible with the test. In numerical analysis, the structure of DPM, in general, showed good rigidity and lead to future studies with expected mass reduction equipment.Este estudo busca analisar numericamente a estrutura de um conceito de dispositivo de poltrona móvel (DPM) a ser acoplado em ônibus que venha possibilitar o embarque de pessoas com deficiência ou mobilidade reduzida. O equipamento possui acionamento elétrico e capacidade de movimentar uma plataforma com uma poltrona do interior do ônibus, baixando-a até a altura da calçada/passeio, onde o passageiro com deficiência pode facilmente acomodar-se nesta poltrona e ser elevado ao interior do ônibus. A análise numérica visa à obtenção do comportamento mecânico estático da estrutura quando sujeita a três condições de carregamento, sendo duas previstas em legislação nacional na NBR 15.320 e na Resolução CONTRAN Nº 445:2013, e outra definida para projeto. O modelo numérico e respectiva análise são processados em software CAE pelo Método dos Elementos Finitos (MEF), e a capacidade do modelo numérico representar a realidade é verificada com comparativo, em termos de deslocamentos, entre resultado numérico e ensaio de protótipo, realizado em laboratório sob as condições de ancoragem de uma poltrona, conforme Resolução CONTRAN Nº 445:2013. O protótipo ensaiado em laboratório acreditado pelo INMETRO obteve parecer, pelo atendimento às condições de segurança previstas para ancoragem da poltrona, e o respectivo modelo numérico, comportamento compatível com o ensaio. Na análise numérica, a estrutura do DPM, de forma geral, apresentou boa rigidez e conduz a futuros estudos com expectativa de redução de massa do equipamento.Submitted by Aline Rezende (alinerezende@upf.br) on 2019-03-12T19:39:27Z No. of bitstreams: 1 2016DanielEspig.pdf: 8358508 bytes, checksum: d9ab4df065e8632c6a64a84b1e4cf7f8 (MD5)Made available in DSpace on 2019-03-12T19:39:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016DanielEspig.pdf: 8358508 bytes, checksum: d9ab4df065e8632c6a64a84b1e4cf7f8 (MD5) Previous issue date: 2016-10-27application/pdfporUniversidade de Passo FundoPrograma de Pós-Graduação em Projeto e Processos de FabricaçãoUPFBrasilFaculdade de Engenharia e Arquitetura – FEARAnálise numéricaMétodo dos elementos finitosProcessos de fabricaçãoENGENHARIA MECANICA::PROCESSOS DE FABRICACAOAnálise numérica de dispositivos de poltrona móvel de carroceria de ônibusNumerical analysis of mobile body armchair devices by coachinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-2195432005273670165005006008147033241558623806-2001838796800138757info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81940http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/1622/1/license.txte0faded76e3df80302a4a0fb3f2bb5f3MD51ORIGINAL2016DanielEspig.pdf2016DanielEspig.pdfapplication/pdf8358508http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/1622/2/2016DanielEspig.pdfd9ab4df065e8632c6a64a84b1e4cf7f8MD52tede/16222019-03-13 21:51:48.928oai:tede.upf.br: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Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2019-03-14T00:51:48Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false |
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