Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jahn, Vitor Ogliari
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UPF
Texto Completo: http://repositorio.upf.br/handle/riupf/2551
Resumo: This paper proposes an in-depth analysis of organizational culture at SGMobile, an information technology company, highlighting its interaction with organizational climate, leadership, and business motivation. Inspired by Schein's approach (1984), which emphasizes understanding culture beyond visible elements, the study investigates how culture naturally forms in groups or is shaped by leadership. By focusing on SGMobile as a case study, the work aims to comprehend the predominant culture in the company, assess the influence of leadership on its formation and dissemination, and provide practical suggestions for enhancing this culture. The research reveals a robust organizational culture at SGMobile, centered on service excellence and customer relationships, influenced by the CEO's background. Despite the identified strengths, the study emphasizes challenges, such as the need to explicitly clarify leadership's influence on culture, and suggests tangible improvements, such as meetings to reinforce values. Partners acknowledge the importance of investing in specific training, especially in sales, envisioning a future culture with a focus on strategic hiring and internal promotion. By pointing out challenges like resistance to change and recognizing the active involvement of employees in promoting culture, the paper underscores the need for adaptive strategies. In summary, the study not only highlights SGMobile's strengths but also provides a detailed view of areas requiring attention and proposes concrete suggestions to strengthen and further develop its organizational culture.
id UPF_c7ed3628404384aba8ca5d252033d477
oai_identifier_str oai:localhost:riupf/2551
network_acronym_str UPF
network_name_str Repositório Institucional da UPF
repository_id_str 1610
spelling Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informaçãoCultura organizacionalClima organizacionalLiderançaMotivaçãoThis paper proposes an in-depth analysis of organizational culture at SGMobile, an information technology company, highlighting its interaction with organizational climate, leadership, and business motivation. Inspired by Schein's approach (1984), which emphasizes understanding culture beyond visible elements, the study investigates how culture naturally forms in groups or is shaped by leadership. By focusing on SGMobile as a case study, the work aims to comprehend the predominant culture in the company, assess the influence of leadership on its formation and dissemination, and provide practical suggestions for enhancing this culture. The research reveals a robust organizational culture at SGMobile, centered on service excellence and customer relationships, influenced by the CEO's background. Despite the identified strengths, the study emphasizes challenges, such as the need to explicitly clarify leadership's influence on culture, and suggests tangible improvements, such as meetings to reinforce values. Partners acknowledge the importance of investing in specific training, especially in sales, envisioning a future culture with a focus on strategic hiring and internal promotion. By pointing out challenges like resistance to change and recognizing the active involvement of employees in promoting culture, the paper underscores the need for adaptive strategies. In summary, the study not only highlights SGMobile's strengths but also provides a detailed view of areas requiring attention and proposes concrete suggestions to strengthen and further develop its organizational culture.Este trabalho propõe uma análise aprofundada da cultura organizacional na SGMobile, uma empresa de tecnologia da informação, destacando sua interação com o clima organizacional, liderança e motivação empresarial. Inspirado na abordagem de Schein (1984), que enfatiza a compreensão da cultura para além dos elementos visíveis, o estudo investiga como a cultura se forma naturalmente em grupos ou é moldada pela liderança. Ao focar na SGMobile como estudo de caso, o trabalho busca entender a cultura predominante na empresa, avaliar a influência das lideranças na sua formação e disseminação, e oferecer sugestões práticas para o aprimoramento dessa cultura. A pesquisa revela uma cultura organizacional sólida na SGMobile, centrada na excelência em serviços e no relacionamento com o cliente, influenciada pela trajetória do CEO. Apesar dos pontos fortes identificados, o estudo destaca desafios, como a necessidade de explicitar a influência da liderança na cultura e sugere melhorias concretas, como reuniões para reforçar valores. Os sócios reconhecem a importância de investir em treinamentos específicos, especialmente em vendas, vislumbrando uma cultura futura com foco em contratação estratégica e promoção interna. Ao apontar desafios, como resistência à mudança, e reconhecer a importância do envolvimento ativo dos funcionários na promoção da cultura, o trabalho destaca a necessidade de estratégias adaptativas. Em suma, o estudo não apenas destaca os pontos fortes da SGMobile, mas também oferece uma visão detalhada das áreas de atenção e propõe sugestões concretas para fortalecer e desenvolver ainda mais sua cultura organizacional.Universidade de Passo FundoBrasilFaculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis - FEACUPFMozzato, Anelise RebelatoJahn, Vitor Ogliari2024-01-31T13:14:39Z2024-01-312024-01-31T13:14:39Z2023-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisJAHN, Vitor Ogliari. Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação. 2023. 25 f. Artigo de Conclusão de Curso (Bacharel em Administração). Curso de Administração. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo-RS, 2023.http://repositorio.upf.br/handle/riupf/2551porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UPFinstname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPF2024-01-31T13:14:39Zoai:localhost:riupf/2551Repositório InstitucionalPRIhttp://repositorio.upf.br/oai/requestopendoar:16102024-01-31T13:14:39Repositório Institucional da UPF - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
title Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
spellingShingle Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
Jahn, Vitor Ogliari
Cultura organizacional
Clima organizacional
Liderança
Motivação
title_short Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
title_full Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
title_fullStr Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
title_full_unstemmed Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
title_sort Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação
author Jahn, Vitor Ogliari
author_facet Jahn, Vitor Ogliari
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mozzato, Anelise Rebelato
dc.contributor.author.fl_str_mv Jahn, Vitor Ogliari
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura organizacional
Clima organizacional
Liderança
Motivação
topic Cultura organizacional
Clima organizacional
Liderança
Motivação
description This paper proposes an in-depth analysis of organizational culture at SGMobile, an information technology company, highlighting its interaction with organizational climate, leadership, and business motivation. Inspired by Schein's approach (1984), which emphasizes understanding culture beyond visible elements, the study investigates how culture naturally forms in groups or is shaped by leadership. By focusing on SGMobile as a case study, the work aims to comprehend the predominant culture in the company, assess the influence of leadership on its formation and dissemination, and provide practical suggestions for enhancing this culture. The research reveals a robust organizational culture at SGMobile, centered on service excellence and customer relationships, influenced by the CEO's background. Despite the identified strengths, the study emphasizes challenges, such as the need to explicitly clarify leadership's influence on culture, and suggests tangible improvements, such as meetings to reinforce values. Partners acknowledge the importance of investing in specific training, especially in sales, envisioning a future culture with a focus on strategic hiring and internal promotion. By pointing out challenges like resistance to change and recognizing the active involvement of employees in promoting culture, the paper underscores the need for adaptive strategies. In summary, the study not only highlights SGMobile's strengths but also provides a detailed view of areas requiring attention and proposes concrete suggestions to strengthen and further develop its organizational culture.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-05
2024-01-31T13:14:39Z
2024-01-31
2024-01-31T13:14:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JAHN, Vitor Ogliari. Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação. 2023. 25 f. Artigo de Conclusão de Curso (Bacharel em Administração). Curso de Administração. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo-RS, 2023.
http://repositorio.upf.br/handle/riupf/2551
identifier_str_mv JAHN, Vitor Ogliari. Cultura organizacional: sua influência em uma empresa de tecnologia da informação. 2023. 25 f. Artigo de Conclusão de Curso (Bacharel em Administração). Curso de Administração. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo-RS, 2023.
url http://repositorio.upf.br/handle/riupf/2551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Passo Fundo
Brasil
Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis - FEAC
UPF
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Passo Fundo
Brasil
Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis - FEAC
UPF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UPF
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Repositório Institucional da UPF
collection Repositório Institucional da UPF
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UPF - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1817440986284949504