Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Camila Graciella Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza, Jhuan Fagner, Nishikawa, Cíntia Harumi, Andrade, Paulo Henrique Muleta, Talma, Elenne, Jardim, Débora Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196
Resumo: Autism spectrum disorders are characterized by neurodevelopmental alterations with onset of symptoms in childhood. The literature has indicated that the models of intensive behavioral intervention can produce significant improvements in several areas of the development of people with this diagnosis. The offer of this type of therapy in Brazil is still scarce, especially in institutions financed by the Unified Health System. However, the training of caregivers has been pointed out as an alternative to promote access to this type of therapy to more autistic people. The aim of this study was to analyze the effects of caregiver training on the development of autistic children treated at an institution financed by the Unified Health System. Participants were assessed before and after the intervention, using an instrument that measured the children’s development. The results indicated improvement in the development of six children out of a group of 17.
id UPM-1_0e261cf04c8080ecaf7a35caf3f4cce2
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/14196
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via SusFormación de Cuidadores de Niños con Autismo en Intervención vía SusCapacitação de Cuidadores de Crianças com Autismo em Intervenção via SUSautism spectrum disordersUnified Health Systemcaregiversapplied behavior analysisintensive behavioral interventiontrastornos del espectro autistaSistema Único de Saludcuidadoresanálisis de comportamiento aplicadaintervención conductual intensivatranstornos do espectro do autismoSistema Único de Saúdecuidadoresanálise do comportamento aplicadaintervenção comportamental intensivaAutism spectrum disorders are characterized by neurodevelopmental alterations with onset of symptoms in childhood. The literature has indicated that the models of intensive behavioral intervention can produce significant improvements in several areas of the development of people with this diagnosis. The offer of this type of therapy in Brazil is still scarce, especially in institutions financed by the Unified Health System. However, the training of caregivers has been pointed out as an alternative to promote access to this type of therapy to more autistic people. The aim of this study was to analyze the effects of caregiver training on the development of autistic children treated at an institution financed by the Unified Health System. Participants were assessed before and after the intervention, using an instrument that measured the children’s development. The results indicated improvement in the development of six children out of a group of 17.Los trastornos del espectro autista se caracterizan por alteraciones del neurodesarrollo con inicio de síntomas en la infancia. La literatura ha indicado que los modelos de intervención conductual intensiva pueden producir mejoras significativas en varias áreas del desarrollo de las personas con este diagnóstico. La oferta de este tipo de terapia en Brasil aún es escasa, especialmente en instituciones financiadas por el Sistema Único de Salud. Por otro lado, la formación de cuidadores se ha señalado como una alternativa para promover el acceso a este tipo de terapia a más personas con autismo. El objetivo de este estudio fue analizar los efectos de la formación de cuidadores en el desarrollo de niños con autismo atendidos en una institución financiada por el Sistema Único de Salud. Los participantes fueron evaluados antes y después de la intervención, utilizando un instrumento que midió el desarrollo de los niños. Los resultados indicaron una mejora en el desarrollo de seis niños en un grupo de 17.Os transtornos do espectro do autismo constituem-se de alterações do neurodesenvolvimento com início dos sintomas na infância. A literatura tem indicado que os modelos de intervenção comportamental intensiva podem produzir melhoras significativas em várias áreas do desenvolvimento de pessoas com esse diagnóstico. A oferta desse tipo de terapia no Brasil ainda é escassa, especialmente em instituições financiadas pelo Sistema Único de Saúde. Contudo, a capacitação de cuidadores tem sido apontada como uma alternativa para promover o acesso a esse tipo de terapia a mais pessoas com autismo. O objetivo deste estudo foi analisar os efeitos da capacitação de cuidadores no desenvolvimento de crianças com autismo atendidas em uma instituição financiada pelo Sistema Único de Saúde. Os participantes foram avaliados antes e depois da intervenção por meio de instrumento que mediu o desenvolvimento das crianças. Os resultados indicaram melhora no desenvolvimento de seis crianças de um grupo de 17.Editora Mackenzie2022-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1419610.5935/1980-6906/ePTPCP14196.enJournal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 24 No. 3 (2022); ePTPCP14196Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 24 Núm. 3 (2022); ePTPCP14196Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 24 n. 3 (2022); ePTPCP141961980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMengporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196/11559http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196/11560Copyright (c) 2022 Camila Graciella Santos Gomes, Jhuan Fagner Souza, Cíntia Harumi Nishikawa, Paulo Henrique Muleta Andrade, Elenne Talma, Débora Dias Jardiminfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Camila Graciella SantosSouza, Jhuan Fagner Nishikawa, Cíntia Harumi Andrade, Paulo Henrique Muleta Talma, Elenne Jardim, Débora Dias2022-11-07T20:38:11Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/14196Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-01-12T16:40:07.274361Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
Formación de Cuidadores de Niños con Autismo en Intervención vía Sus
Capacitação de Cuidadores de Crianças com Autismo em Intervenção via SUS
title Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
spellingShingle Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
Gomes, Camila Graciella Santos
autism spectrum disorders
Unified Health System
caregivers
applied behavior analysis
intensive behavioral intervention
trastornos del espectro autista
Sistema Único de Salud
cuidadores
análisis de comportamiento aplicada
intervención conductual intensiva
transtornos do espectro do autismo
Sistema Único de Saúde
cuidadores
análise do comportamento aplicada
intervenção comportamental intensiva
title_short Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
title_full Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
title_fullStr Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
title_full_unstemmed Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
title_sort Training of Caregivers of Autistic Children in Intervention via Sus
author Gomes, Camila Graciella Santos
author_facet Gomes, Camila Graciella Santos
Souza, Jhuan Fagner
Nishikawa, Cíntia Harumi
Andrade, Paulo Henrique Muleta
Talma, Elenne
Jardim, Débora Dias
author_role author
author2 Souza, Jhuan Fagner
Nishikawa, Cíntia Harumi
Andrade, Paulo Henrique Muleta
Talma, Elenne
Jardim, Débora Dias
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Camila Graciella Santos
Souza, Jhuan Fagner
Nishikawa, Cíntia Harumi
Andrade, Paulo Henrique Muleta
Talma, Elenne
Jardim, Débora Dias
dc.subject.por.fl_str_mv autism spectrum disorders
Unified Health System
caregivers
applied behavior analysis
intensive behavioral intervention
trastornos del espectro autista
Sistema Único de Salud
cuidadores
análisis de comportamiento aplicada
intervención conductual intensiva
transtornos do espectro do autismo
Sistema Único de Saúde
cuidadores
análise do comportamento aplicada
intervenção comportamental intensiva
topic autism spectrum disorders
Unified Health System
caregivers
applied behavior analysis
intensive behavioral intervention
trastornos del espectro autista
Sistema Único de Salud
cuidadores
análisis de comportamiento aplicada
intervención conductual intensiva
transtornos do espectro do autismo
Sistema Único de Saúde
cuidadores
análise do comportamento aplicada
intervenção comportamental intensiva
description Autism spectrum disorders are characterized by neurodevelopmental alterations with onset of symptoms in childhood. The literature has indicated that the models of intensive behavioral intervention can produce significant improvements in several areas of the development of people with this diagnosis. The offer of this type of therapy in Brazil is still scarce, especially in institutions financed by the Unified Health System. However, the training of caregivers has been pointed out as an alternative to promote access to this type of therapy to more autistic people. The aim of this study was to analyze the effects of caregiver training on the development of autistic children treated at an institution financed by the Unified Health System. Participants were assessed before and after the intervention, using an instrument that measured the children’s development. The results indicated improvement in the development of six children out of a group of 17.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196
10.5935/1980-6906/ePTPCP14196.en
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196
identifier_str_mv 10.5935/1980-6906/ePTPCP14196.en
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196/11559
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/14196/11560
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv Journal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 24 No. 3 (2022); ePTPCP14196
Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 24 Núm. 3 (2022); ePTPCP14196
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 24 n. 3 (2022); ePTPCP14196
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051381378449408