Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peron, Suzana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Neufeld, Carmem Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479
Resumo: Adolescence is a period of transition, marked by physical, cognitive, and psychosocial transformations, therefore, the development of health-promoting elements for these individuals is important. The objective of this paper is to carry out an integrative review based on the guiding question: “what characteristics of group health promotion programs are aimed at adolescents?”, between 2008 and 2018. Searches were carried out in the SciELO, LILACS, PubMed, and PsycInfo databases, in the month of July 2018, using the keywords “teenager”, “mental health”, “health promotion”, “group”, and “program”. As a result, 17 articles were included, presenting interventions based on different specific theoretical approaches and themes, with a predominance of social and life skills. Weekly meetings and programs lasting at least seven sessions in a school environment and without the participation of parents or guardians predominated.
id UPM-1_2625948203be4444ef934b4600bae4dd
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/13479
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group ProgramsPromoción de la Salud para Adolescentes: Características Específicas de los Programas GrupalesPromoção de Saúde para Adolescentes: Características Específicas de Programas em Grupoadolescencehealth promotionmental healthsocial skillsgroup interventionadolescenciapromoción de la saludsalud mentalhabilidades socialesintervención grupaladolescênciapromoção de saúdesaúde mentalhabilidades sociaisintervenção em grupoAdolescence is a period of transition, marked by physical, cognitive, and psychosocial transformations, therefore, the development of health-promoting elements for these individuals is important. The objective of this paper is to carry out an integrative review based on the guiding question: “what characteristics of group health promotion programs are aimed at adolescents?”, between 2008 and 2018. Searches were carried out in the SciELO, LILACS, PubMed, and PsycInfo databases, in the month of July 2018, using the keywords “teenager”, “mental health”, “health promotion”, “group”, and “program”. As a result, 17 articles were included, presenting interventions based on different specific theoretical approaches and themes, with a predominance of social and life skills. Weekly meetings and programs lasting at least seven sessions in a school environment and without the participation of parents or guardians predominated.La adolescencia es un período marcado por transformaciones físicas, cognitivas y psicosociales, y la inversión en elementos de promoción de la salud es importante. Este trabajo consiste en una revisión integral de la literatura basada en la pregunta guía “¿Cuáles son las características de los programas de promoción de la salud en grupo para adolescentes?”, que abarca el período comprendido entre 2008 y 2018. Se realizaron búsquedas en las bases de datos SciELO, LILACS, PubMed y PsycInfo, durante el mes de julio de 2018, utilizando las palabras “adolescente”, “salud mental”, “promoción de la salud”, “grupo” y “programa”. Como resultado, se incluyeron 17 artículos que presentan intervenciones basadas en diferentes enfoques teóricos y temáticos específicos, con predominio de las habilidades sociales y de la vida. Aún así, hubo un predominio de reuniones semanales y programas que duraron al menos siete sesiones, en un entorno escolar, sin la participación de los padres o tutores.A adolescência é um período de transição marcado por transformações físicas, cognitivas e psicossociais, sendo importante o investimento em elementos de promoção de saúde para esses indivíduos. O objetivo deste trabalho consiste em uma revisão integrativa de literatura pautada na questão norteadora “Quais são as características dos programas de promoção de saúde em grupo voltados para adolescentes?”, abrangendo o período de 2008 a 2018. Foram realizadas buscas nas bases de dados SciELO, LILACS, PubMed e PsycInfo, durante o mês de julho de 2018, utilizando as palavras “adolescente”, “saúde mental”, “promoção de saúde”, “grupo” e “programa”. Como resultados, incluíram-se 17 artigos que apresentavam intervenções pautadas em diferentes abordagens teóricas e temáticas específicas, predominando a presença de habilidades sociais e para a vida. Ainda, evidenciou-se uma maioria de encontros semanais e programas de duração de pelo menos sete sessões, em ambiente escolar, sem a participação dos pais ou responsáveis.Editora Mackenzie2022-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1347910.5935/1980-6906/ePTPCP13479.enJournal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 24 No. 2 (2022); ePTPCP13479Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 24 Núm. 2 (2022); ePTPCP13479Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 24 n. 2 (2022); ePTPCP134791980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMengporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479/11511http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479/11512Copyright (c) 2022 Suzana Peron, Carmem Beatriz Neufeldinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeron, SuzanaNeufeld, Carmem Beatriz2022-09-26T00:28:03Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/13479Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-01-12T16:40:04.240219Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
Promoción de la Salud para Adolescentes: Características Específicas de los Programas Grupales
Promoção de Saúde para Adolescentes: Características Específicas de Programas em Grupo
title Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
spellingShingle Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
Peron, Suzana
adolescence
health promotion
mental health
social skills
group intervention
adolescencia
promoción de la salud
salud mental
habilidades sociales
intervención grupal
adolescência
promoção de saúde
saúde mental
habilidades sociais
intervenção em grupo
title_short Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
title_full Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
title_fullStr Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
title_full_unstemmed Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
title_sort Health Promotion for Adolescents: Specific Characteristics of Group Programs
author Peron, Suzana
author_facet Peron, Suzana
Neufeld, Carmem Beatriz
author_role author
author2 Neufeld, Carmem Beatriz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peron, Suzana
Neufeld, Carmem Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv adolescence
health promotion
mental health
social skills
group intervention
adolescencia
promoción de la salud
salud mental
habilidades sociales
intervención grupal
adolescência
promoção de saúde
saúde mental
habilidades sociais
intervenção em grupo
topic adolescence
health promotion
mental health
social skills
group intervention
adolescencia
promoción de la salud
salud mental
habilidades sociales
intervención grupal
adolescência
promoção de saúde
saúde mental
habilidades sociais
intervenção em grupo
description Adolescence is a period of transition, marked by physical, cognitive, and psychosocial transformations, therefore, the development of health-promoting elements for these individuals is important. The objective of this paper is to carry out an integrative review based on the guiding question: “what characteristics of group health promotion programs are aimed at adolescents?”, between 2008 and 2018. Searches were carried out in the SciELO, LILACS, PubMed, and PsycInfo databases, in the month of July 2018, using the keywords “teenager”, “mental health”, “health promotion”, “group”, and “program”. As a result, 17 articles were included, presenting interventions based on different specific theoretical approaches and themes, with a predominance of social and life skills. Weekly meetings and programs lasting at least seven sessions in a school environment and without the participation of parents or guardians predominated.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479
10.5935/1980-6906/ePTPCP13479.en
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479
identifier_str_mv 10.5935/1980-6906/ePTPCP13479.en
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479/11511
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/13479/11512
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Suzana Peron, Carmem Beatriz Neufeld
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Suzana Peron, Carmem Beatriz Neufeld
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv Journal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 24 No. 2 (2022); ePTPCP13479
Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 24 Núm. 2 (2022); ePTPCP13479
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 24 n. 2 (2022); ePTPCP13479
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051381123645440