Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Comodo, Camila Negreiros
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Del Prette, Almir, Del Prette, Zilda Aparecida Pereira, Manólio, Carina Luiza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2822
Resumo: Learning social skills can occur naturally, but when this doesn’t occur, it is necessary to create conditions for such learning. One such condition is the use of different resources (books, videos, games) associated or not with social skills programs. This paper describes the process and product of making a video in which the main character (Bia) presents models of social skills alternatives on six demands: make request to her mother, refuse offer of a ride, to resolve a fight among friends, helping an old lady to cross street, request and negotiate to get ice cream, and make calls. The stages of pre-production, production, filming and post production of video are described, and the indicators of internal and external validity later obtained are analyzed.
id UPM-1_e0d9352899d325d07f75cef6c0de4267
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2822
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of PreschoolersEl Paseo de Bia (vídeo): Presentación y Validez Interna y Externa de un Recurso para Promover las Habilidades Sociales de PreescolaresO Passeio de Bia (vídeo): Apresentação e Validade Interna e Externa de um Recurso para a Promoção de Habilidades Sociais de Pré-Escolaressocial skillspreschoolvideo resourcesinternal and external validityinterventionhabilidades socialespreescolaresrecursos de vídeovalidez interna y externaintervenciónhabilidades sociaispré-escolaresrecursos de vídeovalidade interna e externaintervençãoLearning social skills can occur naturally, but when this doesn’t occur, it is necessary to create conditions for such learning. One such condition is the use of different resources (books, videos, games) associated or not with social skills programs. This paper describes the process and product of making a video in which the main character (Bia) presents models of social skills alternatives on six demands: make request to her mother, refuse offer of a ride, to resolve a fight among friends, helping an old lady to cross street, request and negotiate to get ice cream, and make calls. The stages of pre-production, production, filming and post production of video are described, and the indicators of internal and external validity later obtained are analyzed.El aprendizaje de habilidades sociales puede ocurrir de forma natural, sin embargo cuando eso no ocurre, es necesario crear condiciones para ese aprendizaje. Una de esas condiciones es el uso de diferentes recursos (libros, vídeos, juegos) asociados o no la programas de habilidades sociales. Este trabajo describe el proceso y lo producto de la elaboración de un vídeo en que el personaje principal (Bia) presenta modelo de alternativas de habilidades sociales delante de seis demandas: hacer pedido su madre, rechazar la oferta de ser llevado en coche, solucionar una disputa entre amigos, ayudar una señora a cruzar la calle, hacer pedido y negociar para tomar un helado, y hacer invitaciones. Las etapas de pre-producción, producción, filmación y postproducción del vídeo se describen, y los indicadores de validez interna y externa obtenidos posteriormente se discuten.O aprendizado de habilidades sociais pode ocorrer de forma natural, porém quando isso não ocorre, é necessário criar condições para essa aprendizagem. Uma dessas condições é o uso de diferentes recursos (livros, vídeos, jogos), associados ou não a programas de habilidades sociais. Esse trabalho descreve o processo e o produto da elaboração de um vídeo em que a personagem principal (Bia) apresenta modelo de alternativas de habilidades sociais diante de seis demandas: fazer pedido a sua mãe, recusar oferta de carona, solucionar uma briga entre amigas, ajudar uma senhora a atravessar a rua, fazer pedido e negociar para tomar sorvete, e fazer convites. As etapas de pré-produção, produção, filmagem e pós-produção do vídeo são descritas e os indicadores de validade interna e externa obtidos posteriormente são analisados.Editora Mackenzie2011-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2822Journal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 13 No. 1 (2011); 34-47Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 13 Núm. 1 (2011); 34-47Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 13 n. 1 (2011); 34-471980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2822/2871Comodo, Camila NegreirosDel Prette, AlmirDel Prette, Zilda Aparecida PereiraManólio, Carina Luizainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-29T19:57:15Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2822Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-01-12T16:39:42.253547Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
El Paseo de Bia (vídeo): Presentación y Validez Interna y Externa de un Recurso para Promover las Habilidades Sociales de Preescolares
O Passeio de Bia (vídeo): Apresentação e Validade Interna e Externa de um Recurso para a Promoção de Habilidades Sociais de Pré-Escolares
title Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
spellingShingle Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
Comodo, Camila Negreiros
social skills
preschool
video resources
internal and external validity
intervention
habilidades sociales
preescolares
recursos de vídeo
validez interna y externa
intervención
habilidades sociais
pré-escolares
recursos de vídeo
validade interna e externa
intervenção
title_short Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
title_full Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
title_fullStr Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
title_full_unstemmed Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
title_sort Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers
author Comodo, Camila Negreiros
author_facet Comodo, Camila Negreiros
Del Prette, Almir
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Manólio, Carina Luiza
author_role author
author2 Del Prette, Almir
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Manólio, Carina Luiza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Comodo, Camila Negreiros
Del Prette, Almir
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Manólio, Carina Luiza
dc.subject.por.fl_str_mv social skills
preschool
video resources
internal and external validity
intervention
habilidades sociales
preescolares
recursos de vídeo
validez interna y externa
intervención
habilidades sociais
pré-escolares
recursos de vídeo
validade interna e externa
intervenção
topic social skills
preschool
video resources
internal and external validity
intervention
habilidades sociales
preescolares
recursos de vídeo
validez interna y externa
intervención
habilidades sociais
pré-escolares
recursos de vídeo
validade interna e externa
intervenção
description Learning social skills can occur naturally, but when this doesn’t occur, it is necessary to create conditions for such learning. One such condition is the use of different resources (books, videos, games) associated or not with social skills programs. This paper describes the process and product of making a video in which the main character (Bia) presents models of social skills alternatives on six demands: make request to her mother, refuse offer of a ride, to resolve a fight among friends, helping an old lady to cross street, request and negotiate to get ice cream, and make calls. The stages of pre-production, production, filming and post production of video are described, and the indicators of internal and external validity later obtained are analyzed.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2822
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2822/2871
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv Journal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 13 No. 1 (2011); 34-47
Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 13 Núm. 1 (2011); 34-47
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 13 n. 1 (2011); 34-47
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051380930707456