Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22635 |
Resumo: | This research aimed to investigate aspects on the quality of life in two groups of elementary school teachers from the state system of education that meet the special educational needs of disabled students, being these groups characterized by their work in class either to general and special needs classroom. The study happened with 60 teachers from state elementary schools, located in a city within the metropolitan area of São Paulo City, being 30 teachers from the initial grades who teach to general classroom with disabled students included, and 30 teachers specialized that teach in classes to disabled. The instrument used to measure the quality of life was WHOQOL-brief, developed by WHO. The research showed that in the four domains evaluated by the scale: physical and psychological health, social relationships, and environment, there were no significant differences between the quality of life from teachers of general or special needs classrooms. |
id |
UPM_22d77faa7aee7653fac3fdf9ac572d59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/22635 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:40:39Z2020-03-19T15:20:18Z2009-09-092020-03-19T15:20:18Z2009-02-19SANTOS, Maria Lúcia Souza. Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual. 2009. 84 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22635This research aimed to investigate aspects on the quality of life in two groups of elementary school teachers from the state system of education that meet the special educational needs of disabled students, being these groups characterized by their work in class either to general and special needs classroom. The study happened with 60 teachers from state elementary schools, located in a city within the metropolitan area of São Paulo City, being 30 teachers from the initial grades who teach to general classroom with disabled students included, and 30 teachers specialized that teach in classes to disabled. The instrument used to measure the quality of life was WHOQOL-brief, developed by WHO. The research showed that in the four domains evaluated by the scale: physical and psychological health, social relationships, and environment, there were no significant differences between the quality of life from teachers of general or special needs classrooms.Este trabalho de pesquisa teve como objetivo investigar aspectos da qualidade de vida em dois grupos de professores de séries iniciais do ensino público estadual que atendem às necessidades educacionais especiais de alunos com deficiências, grupos estes caracterizados pela atuação em salas de ensino regular e em classes de educação especial. O estudo foi realizado com 60 professores de escolas públicas estaduais de Ensino Fundamental I, localizadas em um Município da Grande São Paulo, sendo 30 de professores das séries iniciais que lecionam para classes regulares com inclusão de alunos com deficiências e 30 de professores especialistas que lecionam em classes especiais. O instrumento utilizado para mensurar a qualidade de vida foi o WHOQOL-breve, desenvolvido pela OMS. A pesquisa revelou, que nos quatro domínios avaliados pelo instrumento - físico, psicológico, relações sociais e meio ambiente - não houve diferenças significativas entre a qualidade de vida dos professores de classes regulares e dos professores das classes especiais.Secretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiaqualidade de vidaprofessores das séries iniciaisinclusãoquality of lifeelementary school teachersinclusionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAQualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBecker, Elisabethhttp://lattes.cnpq.br/1534818842120676Sekkel, Marie Clairehttp://lattes.cnpq.br/2260911160692025Brunoni, Déciohttp://lattes.cnpq.br/6245382294135211http://lattes.cnpq.br/6921243475106037Santos, Maria Lúcia Souzahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3992/Maria%20Lucia%20Souza%20Santos.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1717/1/Maria%20Lucia%20Souza%20Santos.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/226352020-03-19 12:20:18.2Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
title |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
spellingShingle |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual Santos, Maria Lúcia Souza qualidade de vida professores das séries iniciais inclusão quality of life elementary school teachers inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
title_full |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
title_fullStr |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
title_full_unstemmed |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
title_sort |
Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual |
author |
Santos, Maria Lúcia Souza |
author_facet |
Santos, Maria Lúcia Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Becker, Elisabeth |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1534818842120676 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sekkel, Marie Claire |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2260911160692025 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Brunoni, Décio |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6245382294135211 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6921243475106037 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Maria Lúcia Souza |
contributor_str_mv |
Becker, Elisabeth Sekkel, Marie Claire Brunoni, Décio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
qualidade de vida professores das séries iniciais inclusão |
topic |
qualidade de vida professores das séries iniciais inclusão quality of life elementary school teachers inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
quality of life elementary school teachers inclusion |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This research aimed to investigate aspects on the quality of life in two groups of elementary school teachers from the state system of education that meet the special educational needs of disabled students, being these groups characterized by their work in class either to general and special needs classroom. The study happened with 60 teachers from state elementary schools, located in a city within the metropolitan area of São Paulo City, being 30 teachers from the initial grades who teach to general classroom with disabled students included, and 30 teachers specialized that teach in classes to disabled. The instrument used to measure the quality of life was WHOQOL-brief, developed by WHO. The research showed that in the four domains evaluated by the scale: physical and psychological health, social relationships, and environment, there were no significant differences between the quality of life from teachers of general or special needs classrooms. |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-09-09 2020-03-19T15:20:18Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-02-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:40:39Z 2020-03-19T15:20:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Maria Lúcia Souza. Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual. 2009. 84 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22635 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Maria Lúcia Souza. Qualidade de vida de professores de classes especiais e de professores das séries iniciais do ensino público regular estadual. 2009. 84 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22635 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Distúrbios do Desenvolvimento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177246529880064 |