Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22498 |
Resumo: | This was an attempt to figure out the current model of inclusive education and its specialized educational services as support for people with special educational needs (SEN) in the city of Barueri, SP. Based on local legislation and documents produced by the Secretary for Education and by the Secretary for the Rights of Disabled People, the functioning of specialized support offered in the regular educational system as well as the current demands of students with SEN attending inclusive education in that city were known, described and analyzed. Data analysis we adopted the mixed model, with analysis inductive qualitative approach, although data were collected and arranged in a deductive quantitative dimension. Results have made possible the observation of advances in the education of people with SEN, with visible increase of resources and number of attended people, but signalizing some incompatibilities between practice and law. Further investigations are necessary for a better comprehension of the school quotidian and the services supporting the special education in the model of the inclusive education, including the necessity of more effective practices optimizing the academic spaces in regard to the basic aspects providing social healthy friendship between special students and their peers and academic success in terms of formal contents. |
id |
UPM_4661efc7dcb8cebedadf0696bcb76238 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/22498 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:39:51Z2020-03-19T15:19:55Z2012-08-302020-03-19T15:19:55Z2012-06-20PEDROSO, Cristiano. Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP. 2012. 66 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22498This was an attempt to figure out the current model of inclusive education and its specialized educational services as support for people with special educational needs (SEN) in the city of Barueri, SP. Based on local legislation and documents produced by the Secretary for Education and by the Secretary for the Rights of Disabled People, the functioning of specialized support offered in the regular educational system as well as the current demands of students with SEN attending inclusive education in that city were known, described and analyzed. Data analysis we adopted the mixed model, with analysis inductive qualitative approach, although data were collected and arranged in a deductive quantitative dimension. Results have made possible the observation of advances in the education of people with SEN, with visible increase of resources and number of attended people, but signalizing some incompatibilities between practice and law. Further investigations are necessary for a better comprehension of the school quotidian and the services supporting the special education in the model of the inclusive education, including the necessity of more effective practices optimizing the academic spaces in regard to the basic aspects providing social healthy friendship between special students and their peers and academic success in terms of formal contents.Na presente pesquisa, objetivou-se retratar o atual modelo da educação inclusiva e de seus serviços educacionais de apoio especializado para pessoas com necessidades educacionais especiais (NEE) do município de Barueri, SP. Visou-se conhecer, descrever e analisar, pela via da legislação municipal e dos documentos produzidos pela Secretaria de Educação e pela Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência (SDPD), o funcionamento dos serviços de apoio especializado na rede regular de ensino, assim como a demanda atual de alunados com NEE atendidos no referido município na proposta de educação especial, modelo educação inclusiva. Para tanto, foi adotado o modelo misto, com análise qualitativa indutiva dos dados que, todavia, foram levantados e tratados na dimensão quantitativa dedutiva. Como resultados, foi possível observar avanços no caminhar da educação das pessoas com NEE no município, com aumento visível de recursos e de atendidos, mas com algumas incongruências entre a práxis observada e a legislação vigente. Novos estudos são necessários para melhor compreensão do cotidiano escolar e dos serviços de apoio à educação especial, no modelo da educação inclusiva, destacando-se a necessidade de práticas mais efetivas para a otimização do espaço acadêmico nos aspectos de base que propiciam a convivência cidadã do alunado com seus pares e o sucesso acadêmico frente aos conteúdos formais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiaDeficiênciaEducação especialEscola inclusivaDisabilitiesSpecial educationInclusive educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONALCaminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisD´antino, Maria Eloisa Famáhttp://lattes.cnpq.br/5542928514968820Silva, Ani Martins dahttp://lattes.cnpq.br/8573376138676323Bueno, José Geraldo Silveirahttp://lattes.cnpq.br/7661176986869406http://lattes.cnpq.br/1781307256207319Pedroso, Cristianohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3710/Cristiano%20Pedroso.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1575/1/Cristiano%20Pedroso.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/224982020-03-19 12:19:55.68Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
title |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
spellingShingle |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP Pedroso, Cristiano Deficiência Educação especial Escola inclusiva Disabilities Special education Inclusive education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL |
title_short |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
title_full |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
title_fullStr |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
title_full_unstemmed |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
title_sort |
Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP |
author |
Pedroso, Cristiano |
author_facet |
Pedroso, Cristiano |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D´antino, Maria Eloisa Famá |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5542928514968820 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva, Ani Martins da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8573376138676323 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Bueno, José Geraldo Silveira |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7661176986869406 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1781307256207319 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedroso, Cristiano |
contributor_str_mv |
D´antino, Maria Eloisa Famá Silva, Ani Martins da Bueno, José Geraldo Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiência Educação especial Escola inclusiva |
topic |
Deficiência Educação especial Escola inclusiva Disabilities Special education Inclusive education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Disabilities Special education Inclusive education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL |
description |
This was an attempt to figure out the current model of inclusive education and its specialized educational services as support for people with special educational needs (SEN) in the city of Barueri, SP. Based on local legislation and documents produced by the Secretary for Education and by the Secretary for the Rights of Disabled People, the functioning of specialized support offered in the regular educational system as well as the current demands of students with SEN attending inclusive education in that city were known, described and analyzed. Data analysis we adopted the mixed model, with analysis inductive qualitative approach, although data were collected and arranged in a deductive quantitative dimension. Results have made possible the observation of advances in the education of people with SEN, with visible increase of resources and number of attended people, but signalizing some incompatibilities between practice and law. Further investigations are necessary for a better comprehension of the school quotidian and the services supporting the special education in the model of the inclusive education, including the necessity of more effective practices optimizing the academic spaces in regard to the basic aspects providing social healthy friendship between special students and their peers and academic success in terms of formal contents. |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-08-30 2020-03-19T15:19:55Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-06-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:39:51Z 2020-03-19T15:19:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEDROSO, Cristiano. Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP. 2012. 66 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22498 |
identifier_str_mv |
PEDROSO, Cristiano. Caminhos da inclusão: o modelo da educação inclusiva para alunos com necessidades educacionais especiais no município de Barueri, SP. 2012. 66 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Distúrbios do Desenvolvimento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177215097765888 |