Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431 |
Resumo: | The teaching of portuguese language, generally, is related the teaching of prescriptive grammar in schools and high school.But, how the teacher appropriates the linguistic theories, such as analysis of Do these teachers?speech and language textual guide their teaching activities focus on increasing the interactional communication skills of students? These questions guided this case study, carried State School Madureira Paulo and Castro, located in Tietê, state of Sao Paulo, with 11 Portuguese teachers, through a questionnaire. The analysis showed that, in their teaching practice, not had a conception of grammar defined, based, mostly in the metalanguage. The goal, therefore, this work is to contribute to the debate about teaching English in public schools Sao Paulo, pointing to the social, interactional and functional language to be considered in practice teacher. |
id |
UPM_82ca4bdc2fc0484b2a92c4a5c8e23d1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25431 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:46:57Z2020-05-28T18:13:27Z2010-07-162020-05-28T18:13:27Z2010-03-03http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431The teaching of portuguese language, generally, is related the teaching of prescriptive grammar in schools and high school.But, how the teacher appropriates the linguistic theories, such as analysis of Do these teachers?speech and language textual guide their teaching activities focus on increasing the interactional communication skills of students? These questions guided this case study, carried State School Madureira Paulo and Castro, located in Tietê, state of Sao Paulo, with 11 Portuguese teachers, through a questionnaire. The analysis showed that, in their teaching practice, not had a conception of grammar defined, based, mostly in the metalanguage. The goal, therefore, this work is to contribute to the debate about teaching English in public schools Sao Paulo, pointing to the social, interactional and functional language to be considered in practice teacher.O ensino de língua portuguesa, geralmente, está atrelado ao ensino da gramática normativa nas escolas do ensino fundamental e médio. Mas, de que maneira o professor se apropria das teorias linguísticas, como a análise do discurso e a linguística textual? Será que esses mestres orientam suas atividades pedagógicas, buscando ampliar as competências comunicativas interacionais dos alunos? Essas questões nortearam este estudo de caso, realizado na Escola Estadual Paulo Madureira e Castro, situada no município de Tietê, estado de São Paulo, com 11 professores de português, por meio de questionário. As análises evidenciaram que, em sua prática docente, não havia uma concepção de gramática definida, baseando-se, em sua maioria, na metalinguagem. O objetivo, portanto, deste trabalho, é o de contribuir para a reflexão acerca do ensino de língua portuguesa nas escolas públicas de São Paulo, apontando os aspectos social, interacional e funcional da língua a serem considerados na prática docente.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetraslíngua portuguesagramática normativanorma padrãoprática docenteportuguese languagegrammar prescriptivestandard patternteaching practiceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAEnsino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Neusa Maria Oliveira Barbosahttp://lattes.cnpq.br/6767627111553241http://lattes.cnpq.br/0858216834304903Pieroni, Magali Aparecida Benetonhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4556/Magali%20Aparecida%20Beneton%20Pieroni.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2314/1/Magali%20Aparecida%20Beneton%20Pieroni.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/254312020-05-28 15:13:27.562Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
title |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
spellingShingle |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio Pieroni, Magali Aparecida Beneton língua portuguesa gramática normativa norma padrão prática docente portuguese language grammar prescriptive standard pattern teaching practice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
title_full |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
title_fullStr |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
title_full_unstemmed |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
title_sort |
Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio |
author |
Pieroni, Magali Aparecida Beneton |
author_facet |
Pieroni, Magali Aparecida Beneton |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6767627111553241 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0858216834304903 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pieroni, Magali Aparecida Beneton |
contributor_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
língua portuguesa gramática normativa norma padrão prática docente |
topic |
língua portuguesa gramática normativa norma padrão prática docente portuguese language grammar prescriptive standard pattern teaching practice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
portuguese language grammar prescriptive standard pattern teaching practice |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
The teaching of portuguese language, generally, is related the teaching of prescriptive grammar in schools and high school.But, how the teacher appropriates the linguistic theories, such as analysis of Do these teachers?speech and language textual guide their teaching activities focus on increasing the interactional communication skills of students? These questions guided this case study, carried State School Madureira Paulo and Castro, located in Tietê, state of Sao Paulo, with 11 Portuguese teachers, through a questionnaire. The analysis showed that, in their teaching practice, not had a conception of grammar defined, based, mostly in the metalanguage. The goal, therefore, this work is to contribute to the debate about teaching English in public schools Sao Paulo, pointing to the social, interactional and functional language to be considered in practice teacher. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-16 2020-05-28T18:13:27Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:46:57Z 2020-05-28T18:13:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177223793606656 |