Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pieroni, Magali Aparecida Beneton
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431
Resumo: The teaching of portuguese language, generally, is related the teaching of prescriptive grammar in schools and high school.But, how the teacher appropriates the linguistic theories, such as analysis of Do these teachers?speech and language textual guide their teaching activities focus on increasing the interactional communication skills of students? These questions guided this case study, carried State School Madureira Paulo and Castro, located in Tietê, state of Sao Paulo, with 11 Portuguese teachers, through a questionnaire. The analysis showed that, in their teaching practice, not had a conception of grammar defined, based, mostly in the metalanguage. The goal, therefore, this work is to contribute to the debate about teaching English in public schools Sao Paulo, pointing to the social, interactional and functional language to be considered in practice teacher.
id UPM_82ca4bdc2fc0484b2a92c4a5c8e23d1a
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25431
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:46:57Z2020-05-28T18:13:27Z2010-07-162020-05-28T18:13:27Z2010-03-03http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431The teaching of portuguese language, generally, is related the teaching of prescriptive grammar in schools and high school.But, how the teacher appropriates the linguistic theories, such as analysis of Do these teachers?speech and language textual guide their teaching activities focus on increasing the interactional communication skills of students? These questions guided this case study, carried State School Madureira Paulo and Castro, located in Tietê, state of Sao Paulo, with 11 Portuguese teachers, through a questionnaire. The analysis showed that, in their teaching practice, not had a conception of grammar defined, based, mostly in the metalanguage. The goal, therefore, this work is to contribute to the debate about teaching English in public schools Sao Paulo, pointing to the social, interactional and functional language to be considered in practice teacher.O ensino de língua portuguesa, geralmente, está atrelado ao ensino da gramática normativa nas escolas do ensino fundamental e médio. Mas, de que maneira o professor se apropria das teorias linguísticas, como a análise do discurso e a linguística textual? Será que esses mestres orientam suas atividades pedagógicas, buscando ampliar as competências comunicativas interacionais dos alunos? Essas questões nortearam este estudo de caso, realizado na Escola Estadual Paulo Madureira e Castro, situada no município de Tietê, estado de São Paulo, com 11 professores de português, por meio de questionário. As análises evidenciaram que, em sua prática docente, não havia uma concepção de gramática definida, baseando-se, em sua maioria, na metalinguagem. O objetivo, portanto, deste trabalho, é o de contribuir para a reflexão acerca do ensino de língua portuguesa nas escolas públicas de São Paulo, apontando os aspectos social, interacional e funcional da língua a serem considerados na prática docente.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetraslíngua portuguesagramática normativanorma padrãoprática docenteportuguese languagegrammar prescriptivestandard patternteaching practiceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAEnsino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Neusa Maria Oliveira Barbosahttp://lattes.cnpq.br/6767627111553241http://lattes.cnpq.br/0858216834304903Pieroni, Magali Aparecida Benetonhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4556/Magali%20Aparecida%20Beneton%20Pieroni.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2314/1/Magali%20Aparecida%20Beneton%20Pieroni.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/254312020-05-28 15:13:27.562Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
title Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
spellingShingle Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
Pieroni, Magali Aparecida Beneton
língua portuguesa
gramática normativa
norma padrão
prática docente
portuguese language
grammar prescriptive
standard pattern
teaching practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
title_full Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
title_fullStr Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
title_full_unstemmed Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
title_sort Ensino de língua portuguesa: a gramática no ensino fundamental e médio
author Pieroni, Magali Aparecida Beneton
author_facet Pieroni, Magali Aparecida Beneton
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6767627111553241
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0858216834304903
dc.contributor.author.fl_str_mv Pieroni, Magali Aparecida Beneton
contributor_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv língua portuguesa
gramática normativa
norma padrão
prática docente
topic língua portuguesa
gramática normativa
norma padrão
prática docente
portuguese language
grammar prescriptive
standard pattern
teaching practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv portuguese language
grammar prescriptive
standard pattern
teaching practice
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The teaching of portuguese language, generally, is related the teaching of prescriptive grammar in schools and high school.But, how the teacher appropriates the linguistic theories, such as analysis of Do these teachers?speech and language textual guide their teaching activities focus on increasing the interactional communication skills of students? These questions guided this case study, carried State School Madureira Paulo and Castro, located in Tietê, state of Sao Paulo, with 11 Portuguese teachers, through a questionnaire. The analysis showed that, in their teaching practice, not had a conception of grammar defined, based, mostly in the metalanguage. The goal, therefore, this work is to contribute to the debate about teaching English in public schools Sao Paulo, pointing to the social, interactional and functional language to be considered in practice teacher.
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-07-16
2020-05-28T18:13:27Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:46:57Z
2020-05-28T18:13:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25431
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177223793606656