Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Dayana Araújo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26644
Resumo: To constitute a city that educates and to educate the subjects in, with and the city itself, is a complex task, nevertheless with several experiences already performed in Brazil and around the world. Seeking to present scientifically how this relationship occurs, this essay aims to present the possible ways for the constitution of a city that educates and is educated out of the analysis, through action research, of the urban formative route constituted in Heliópolis neighborhood - São Paulo. Throughout the evolution of the cities and of the urbanism as a field of knowledge and practices, the city is presented as the space of relationships, coexistence and civility, showing that the infrastructure, the neighborhood, the density and the public services contribute to the education of the subjects who live there. In the field of pedagogy, it is in the relationship between the subjects and the territory that Integral Education happens, contextualized, pertinent and capable of developing the subjects in their multiple dimensions: intellectual, cultural, emotional, physical and social. The binomial - City and Education - guides this research, motivated by 4 years of professional practice in territories, as project manager, in the Educating Cities Program of the Cidade Escola Aprendiz Association, a pioneer social organization of the Bairro-Escola methodology, that promotes integral development of the subjects, starting from questions of the territory.
id UPM_a5c3886a7b5a277b1b996da95f92dae3
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/26644
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2020-10-29T13:13:06Z2020-12-07T15:10:21Z2020-12-07T15:10:21Z2019-10-16SILVA, Dayana Araújo. Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo. 2019. 91 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26644To constitute a city that educates and to educate the subjects in, with and the city itself, is a complex task, nevertheless with several experiences already performed in Brazil and around the world. Seeking to present scientifically how this relationship occurs, this essay aims to present the possible ways for the constitution of a city that educates and is educated out of the analysis, through action research, of the urban formative route constituted in Heliópolis neighborhood - São Paulo. Throughout the evolution of the cities and of the urbanism as a field of knowledge and practices, the city is presented as the space of relationships, coexistence and civility, showing that the infrastructure, the neighborhood, the density and the public services contribute to the education of the subjects who live there. In the field of pedagogy, it is in the relationship between the subjects and the territory that Integral Education happens, contextualized, pertinent and capable of developing the subjects in their multiple dimensions: intellectual, cultural, emotional, physical and social. The binomial - City and Education - guides this research, motivated by 4 years of professional practice in territories, as project manager, in the Educating Cities Program of the Cidade Escola Aprendiz Association, a pioneer social organization of the Bairro-Escola methodology, that promotes integral development of the subjects, starting from questions of the territory.Constituir uma cidade que educa e educar os sujeitos na, com e a cidade é uma tarefa complexa, porém com diversas experiências já realizadas no Brasil e no mundo. Nesse sentido, buscando apresentar cientificamente como se dá essa relação, esta dissertação se coloca como objetivo apresentar os caminhos possíveis para a constituição de uma cidade que educa e é educada a partir de análise, por meio de pesquisa-ação, do itinerário formativo urbano constituído no bairro de Heliópolis - São Paulo. Ao longo da evolução das cidades e do urbanismo enquanto campo de conhecimento e de práticas, a cidade é apresentada como o espaço das relações, da convivência e da civilidade, mostrando que as infraestruturas, a vizinhança, a densidade e os serviços públicos colaboram para a educação dos sujeitos que nela vivem. No campo da Pedagogia, é na relação entre os sujeitos e o território que se dá a Educação Integral, contextualizada, pertinente e capaz de desenvolver os sujeitos nas suas múltiplas dimensões: intelectual, cultural, emocional, física e social. O binômio - Cidade e Educação - norteia esta pesquisa, motivada por quatro anos de atuação profissional em territórios como gestora de projetos no programa Cidades Educadoras da Associação Cidade Escola Aprendiz, organização social precursora da metodologia do Bairro-Escola, que atua na promoção do desenvolvimento integral dos sujeitos, a partir de questões do território.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieArquitetura e UrbanismoUPMBrasilFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesscidades educadorasterritório educativoeducação integralCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCastro , Luiz Guilherme Rivera dehttp://lattes.cnpq.br/3552510477284234Rubio, Viviane Manzionehttp://lattes.cnpq.br/5094356544302983Mota, José Carlos Batista dahttp://lattes.cnpq.br/0567468291687933Silva, Dayana Araújohttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4432/5/DAYANA%20ARAUJO....pdfcity and educationeducational territoryintegral educationreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/266442020-12-07 12:10:21.475Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
title Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
spellingShingle Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
Silva, Dayana Araújo
cidades educadoras
território educativo
educação integral
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
title_full Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
title_fullStr Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
title_full_unstemmed Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
title_sort Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo
author Silva, Dayana Araújo
author_facet Silva, Dayana Araújo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Castro , Luiz Guilherme Rivera de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3552510477284234
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rubio, Viviane Manzione
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5094356544302983
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Mota, José Carlos Batista da
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0567468291687933
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Dayana Araújo
contributor_str_mv Castro , Luiz Guilherme Rivera de
Rubio, Viviane Manzione
Mota, José Carlos Batista da
dc.subject.por.fl_str_mv cidades educadoras
território educativo
educação integral
topic cidades educadoras
território educativo
educação integral
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description To constitute a city that educates and to educate the subjects in, with and the city itself, is a complex task, nevertheless with several experiences already performed in Brazil and around the world. Seeking to present scientifically how this relationship occurs, this essay aims to present the possible ways for the constitution of a city that educates and is educated out of the analysis, through action research, of the urban formative route constituted in Heliópolis neighborhood - São Paulo. Throughout the evolution of the cities and of the urbanism as a field of knowledge and practices, the city is presented as the space of relationships, coexistence and civility, showing that the infrastructure, the neighborhood, the density and the public services contribute to the education of the subjects who live there. In the field of pedagogy, it is in the relationship between the subjects and the territory that Integral Education happens, contextualized, pertinent and capable of developing the subjects in their multiple dimensions: intellectual, cultural, emotional, physical and social. The binomial - City and Education - guides this research, motivated by 4 years of professional practice in territories, as project manager, in the Educating Cities Program of the Cidade Escola Aprendiz Association, a pioneer social organization of the Bairro-Escola methodology, that promotes integral development of the subjects, starting from questions of the territory.
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-10-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-10-29T13:13:06Z
2020-12-07T15:10:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-12-07T15:10:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Dayana Araújo. Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo. 2019. 91 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26644
identifier_str_mv SILVA, Dayana Araújo. Cidade e educação: o itinerário formativo urbano do bairro de Heliópolis em São Paulo. 2019. 91 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Arquitetura e Urbanismo
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177235201064960