Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22660 |
Resumo: | The aim of this study was to evaluate and learn more about the inclusion process of children with Down syndrome in elementary and middle school (1st through 9th grades), in the public schools of Barueri (São Paulo), as viewed by the teachers of at least one student with Down syndrome in their classroom. 16 (sixteen) teachers participated in this qualitative study, through a semi-structured interview, followed by transcription and classification of the interviews and discussion of the data. The results of the interviews point to important facts regarding the inclusion process of these students, in respect to their development, their teachers actions, the relationship between teachers and their families, as well as the support and specialized orientation received by the teachers and these students. |
id |
UPM_ec72a7235242c31d940fccea8f848a0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/22660 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:40:49Z2020-03-19T15:20:25Z2010-03-232020-03-19T15:20:25Z2009-12-18http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22660The aim of this study was to evaluate and learn more about the inclusion process of children with Down syndrome in elementary and middle school (1st through 9th grades), in the public schools of Barueri (São Paulo), as viewed by the teachers of at least one student with Down syndrome in their classroom. 16 (sixteen) teachers participated in this qualitative study, through a semi-structured interview, followed by transcription and classification of the interviews and discussion of the data. The results of the interviews point to important facts regarding the inclusion process of these students, in respect to their development, their teachers actions, the relationship between teachers and their families, as well as the support and specialized orientation received by the teachers and these students.O presente trabalho teve por objetivo conhecer e avaliar algumas condições da inclusão de alunos com síndrome de Down, do Ciclo I do ensino fundamental, na rede regular de escolas públicas municipais de Barueri - São Paulo, sob a ótica dos professores regentes de classes comuns que tivessem pelo menos um aluno com síndrome de Down. A pesquisa de campo foi realizada em Barueri (SP) e envolveu 16 professores. Adotou-se a abordagem qualitativa, tendo sido realizadas entrevistas semi-estruturadas, seguindo um roteiro formulado previamente. Após as entrevistas foi realizada a transcrição de depoimentos, a categorização dos elementos mais significativos e a discussão dos dados encontrados. Os resultados dos depoimentos apontaram importantes fatores relacionados ao processo de inclusão escolar dos alunos, notadamente a respeito do seu desempenho, das ações desenvolvidas pelos professores, das relações entre professores e familiares dos alunos, além da orientação e apoio especializado prestados aos professores e alunos. Os resultados obtidos poderão subsidiar importantes decisões, tanto por parte dos gestores quanto dos professores das classes comuns.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiainclusão escolaralunos com síndrome de Downprofessoresensino fundamentaleducação especialinclusion processstudent with Down syndrometeacherselementary and middle schoolspecial educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMazzotta, Marcos José da Silveirahttp://lattes.cnpq.br/8192357535076113Assis, Silvana Maria Blascovi dehttp://lattes.cnpq.br/6553900966729412Mattos, Edna Antonia dehttp://lattes.cnpq.br/5435766995285675http://lattes.cnpq.br/7317517919299150Gomes, Ana Elizabeth Gondimhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4020/Ana%20Elizabeth%20Gondim%20Gomes.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1745/1/Ana%20Elizabeth%20Gondim%20Gomes.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/226602020-03-19 12:20:25.527Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
title |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
spellingShingle |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores Gomes, Ana Elizabeth Gondim inclusão escolar alunos com síndrome de Down professores ensino fundamental educação especial inclusion process student with Down syndrome teachers elementary and middle school special education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
title_full |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
title_fullStr |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
title_full_unstemmed |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
title_sort |
Alunos com síndrome de Down em escolas municipais de Barueri (SP): a inclusão escolar segundo seus professores |
author |
Gomes, Ana Elizabeth Gondim |
author_facet |
Gomes, Ana Elizabeth Gondim |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mazzotta, Marcos José da Silveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8192357535076113 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Assis, Silvana Maria Blascovi de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6553900966729412 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Mattos, Edna Antonia de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5435766995285675 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7317517919299150 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Ana Elizabeth Gondim |
contributor_str_mv |
Mazzotta, Marcos José da Silveira Assis, Silvana Maria Blascovi de Mattos, Edna Antonia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inclusão escolar alunos com síndrome de Down professores ensino fundamental educação especial |
topic |
inclusão escolar alunos com síndrome de Down professores ensino fundamental educação especial inclusion process student with Down syndrome teachers elementary and middle school special education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
inclusion process student with Down syndrome teachers elementary and middle school special education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The aim of this study was to evaluate and learn more about the inclusion process of children with Down syndrome in elementary and middle school (1st through 9th grades), in the public schools of Barueri (São Paulo), as viewed by the teachers of at least one student with Down syndrome in their classroom. 16 (sixteen) teachers participated in this qualitative study, through a semi-structured interview, followed by transcription and classification of the interviews and discussion of the data. The results of the interviews point to important facts regarding the inclusion process of these students, in respect to their development, their teachers actions, the relationship between teachers and their families, as well as the support and specialized orientation received by the teachers and these students. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-03-23 2020-03-19T15:20:25Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:40:49Z 2020-03-19T15:20:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22660 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Distúrbios do Desenvolvimento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177232400318464 |