Memes: do espaço virtual à sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vale, Lara Ferreira do
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550
Resumo: Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.
id UPM_f4a9375a023b1aa731ad2c9c79feed12
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25550
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2020-04-07T16:47:43Z2020-05-28T18:13:46Z2020-05-28T18:13:46Z2019-07-29VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.Com a popularização do acesso à internet nas últimas décadas e, sobretudo, às redes sociais a partir dos anos 2000, vimos surgir e viralizar um novo tipo de conteúdo: os memes. As mensagens assim conhecidas têm sua origem num termo cunhado pelo biólogo Richard Dawkins em 1976 e hoje preenchem quantidade significativa dos conteúdos encontrados na web, desde redes sociais como o Facebook, Instagram e Twitter, até jornais de grande circulação. Diante de qualquer acontecimento de impacto, a internet borbulha com novos memes, que podem levar, com certo cuidado, a reflexões e análises da sociedade. Nesse âmbito, este trabalho, com base nos estudos linguísticos propostos por Luiz Antônio Marcuschi e nos estudos semióticos propostos por Lúcia Santaella, discute o meme como um gênero textual e sugere aplicações para o cotidiano da sala de aula, seja da Educação Básica, seja do Ensino Superior.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessmemegênero textualeducomunicaçãosala de aulaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAMemes: do espaço virtual à sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrito, Regina Helena Pires dehttp://lattes.cnpq.br/5720921133186299Silva, José Mauricio Conrado Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/2523478844712203Bueno, Alexandre Marcelohttp://lattes.cnpq.br/4102309176261051http://lattes.cnpq.br/9308474845973157Vale, Lara Ferreira dohttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4208/5/Lara%20Ferreira%20do%20Vale.pdfmemetextual genreeducommunicationclassroomreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/255502020-05-28 15:13:46.64Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Memes: do espaço virtual à sala de aula
title Memes: do espaço virtual à sala de aula
spellingShingle Memes: do espaço virtual à sala de aula
Vale, Lara Ferreira do
meme
gênero textual
educomunicação
sala de aula
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_full Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_fullStr Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_full_unstemmed Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_sort Memes: do espaço virtual à sala de aula
author Vale, Lara Ferreira do
author_facet Vale, Lara Ferreira do
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brito, Regina Helena Pires de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5720921133186299
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, José Mauricio Conrado Moreira da
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2523478844712203
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bueno, Alexandre Marcelo
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4102309176261051
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9308474845973157
dc.contributor.author.fl_str_mv Vale, Lara Ferreira do
contributor_str_mv Brito, Regina Helena Pires de
Silva, José Mauricio Conrado Moreira da
Bueno, Alexandre Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv meme
gênero textual
educomunicação
sala de aula
topic meme
gênero textual
educomunicação
sala de aula
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-07-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-04-07T16:47:43Z
2020-05-28T18:13:46Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:13:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550
identifier_str_mv VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Comunicação e Letras (CCL)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177222590889984