Memes: do espaço virtual à sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vale, Lara Ferreira do
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550
Resumo: Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.
id UPM_f4a9375a023b1aa731ad2c9c79feed12
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25550
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/5720921133186299Vale, Lara Ferreira doBrito, Regina Helena Pires dehttp://lattes.cnpq.br/93084748459731572020-04-07T16:47:43Z2020-05-28T18:13:46Z2020-05-28T18:13:46Z2019-07-29Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.Com a popularização do acesso à internet nas últimas décadas e, sobretudo, às redes sociais a partir dos anos 2000, vimos surgir e viralizar um novo tipo de conteúdo: os memes. As mensagens assim conhecidas têm sua origem num termo cunhado pelo biólogo Richard Dawkins em 1976 e hoje preenchem quantidade significativa dos conteúdos encontrados na web, desde redes sociais como o Facebook, Instagram e Twitter, até jornais de grande circulação. Diante de qualquer acontecimento de impacto, a internet borbulha com novos memes, que podem levar, com certo cuidado, a reflexões e análises da sociedade. Nesse âmbito, este trabalho, com base nos estudos linguísticos propostos por Luiz Antônio Marcuschi e nos estudos semióticos propostos por Lúcia Santaella, discute o meme como um gênero textual e sugere aplicações para o cotidiano da sala de aula, seja da Educação Básica, seja do Ensino Superior.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfVALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550memetextual genreeducommunicationclassroomporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessmemegênero textualeducomunicaçãosala de aulaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAMemes: do espaço virtual à sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESilva, José Mauricio Conrado Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/2523478844712203Bueno, Alexandre Marcelohttp://lattes.cnpq.br/4102309176261051BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALLara Ferreira do Vale.pdfLara Ferreira do Vale.pdfapplication/pdf3366132https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1cf5fe5f-bc3c-4096-a703-64a30d040a96/download9a44ccb96bc8b90df51f72453416486bMD51TEXTLara Ferreira do Vale.pdf.txtLara Ferreira do Vale.pdf.txtExtracted texttext/plain155951https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/b47cdec4-f4fe-441a-ade4-e524c065a1b2/download1a4287052d121859f1b6faeba4fc12d5MD52THUMBNAILLara Ferreira do Vale.pdf.jpgLara Ferreira do Vale.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1144https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9a335870-828e-4ed4-81c6-4106ea2f3361/download9b1206945d97d0c514f36a5446081408MD5310899/255502022-03-14 18:13:36.306http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25550https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T18:13:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv Memes: do espaço virtual à sala de aula
title Memes: do espaço virtual à sala de aula
spellingShingle Memes: do espaço virtual à sala de aula
Vale, Lara Ferreira do
meme
gênero textual
educomunicação
sala de aula
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_full Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_fullStr Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_full_unstemmed Memes: do espaço virtual à sala de aula
title_sort Memes: do espaço virtual à sala de aula
author Vale, Lara Ferreira do
author_facet Vale, Lara Ferreira do
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5720921133186299
dc.contributor.author.fl_str_mv Vale, Lara Ferreira do
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brito, Regina Helena Pires de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9308474845973157
contributor_str_mv Brito, Regina Helena Pires de
dc.subject.por.fl_str_mv meme
gênero textual
educomunicação
sala de aula
topic meme
gênero textual
educomunicação
sala de aula
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-07-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-04-07T16:47:43Z
2020-05-28T18:13:46Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:13:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550
identifier_str_mv VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1cf5fe5f-bc3c-4096-a703-64a30d040a96/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/b47cdec4-f4fe-441a-ade4-e524c065a1b2/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9a335870-828e-4ed4-81c6-4106ea2f3361/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 9a44ccb96bc8b90df51f72453416486b
1a4287052d121859f1b6faeba4fc12d5
9b1206945d97d0c514f36a5446081408
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813819990556540928