Memes: do espaço virtual à sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550 |
Resumo: | Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University. |
id |
UPM_f4a9375a023b1aa731ad2c9c79feed12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25550 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/5720921133186299Vale, Lara Ferreira doBrito, Regina Helena Pires dehttp://lattes.cnpq.br/93084748459731572020-04-07T16:47:43Z2020-05-28T18:13:46Z2020-05-28T18:13:46Z2019-07-29Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University.Com a popularização do acesso à internet nas últimas décadas e, sobretudo, às redes sociais a partir dos anos 2000, vimos surgir e viralizar um novo tipo de conteúdo: os memes. As mensagens assim conhecidas têm sua origem num termo cunhado pelo biólogo Richard Dawkins em 1976 e hoje preenchem quantidade significativa dos conteúdos encontrados na web, desde redes sociais como o Facebook, Instagram e Twitter, até jornais de grande circulação. Diante de qualquer acontecimento de impacto, a internet borbulha com novos memes, que podem levar, com certo cuidado, a reflexões e análises da sociedade. Nesse âmbito, este trabalho, com base nos estudos linguísticos propostos por Luiz Antônio Marcuschi e nos estudos semióticos propostos por Lúcia Santaella, discute o meme como um gênero textual e sugere aplicações para o cotidiano da sala de aula, seja da Educação Básica, seja do Ensino Superior.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfVALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550memetextual genreeducommunicationclassroomporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessmemegênero textualeducomunicaçãosala de aulaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAMemes: do espaço virtual à sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESilva, José Mauricio Conrado Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/2523478844712203Bueno, Alexandre Marcelohttp://lattes.cnpq.br/4102309176261051BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALLara Ferreira do Vale.pdfLara Ferreira do Vale.pdfapplication/pdf3366132https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1cf5fe5f-bc3c-4096-a703-64a30d040a96/download9a44ccb96bc8b90df51f72453416486bMD51TEXTLara Ferreira do Vale.pdf.txtLara Ferreira do Vale.pdf.txtExtracted texttext/plain155951https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/b47cdec4-f4fe-441a-ade4-e524c065a1b2/download1a4287052d121859f1b6faeba4fc12d5MD52THUMBNAILLara Ferreira do Vale.pdf.jpgLara Ferreira do Vale.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1144https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9a335870-828e-4ed4-81c6-4106ea2f3361/download9b1206945d97d0c514f36a5446081408MD5310899/255502022-03-14 18:13:36.306http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25550https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T18:13:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
title |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
spellingShingle |
Memes: do espaço virtual à sala de aula Vale, Lara Ferreira do meme gênero textual educomunicação sala de aula CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
title_full |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
title_fullStr |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
title_full_unstemmed |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
title_sort |
Memes: do espaço virtual à sala de aula |
author |
Vale, Lara Ferreira do |
author_facet |
Vale, Lara Ferreira do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5720921133186299 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vale, Lara Ferreira do |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brito, Regina Helena Pires de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9308474845973157 |
contributor_str_mv |
Brito, Regina Helena Pires de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
meme gênero textual educomunicação sala de aula |
topic |
meme gênero textual educomunicação sala de aula CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
Given how widespread the access to internet became in the last decades, especially social network after the 2000s, we have seen a new type of content emerge and become viral: memes. The messages known as memes have their origins in a term coined by the biologist Richard Dawkins in 1976 and nowadays they fill in a significant amount of the contents we find in the web, from social networks such as Facebook, Instagram and Twitter, to renowned newspapers. In the face of any event of great impact, the internet bubbles with new memes that can be used, with some caution, to analyze and explain certain aspects of our society. Based on the linguists studies proposed by Luiz Antonio Marcuschi and on the semiotic studies by Lúcia Santaella, this work aims to discuss meme as a textual genre and suggests its application in the daily life of Middle, High School and University. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-07-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-04-07T16:47:43Z 2020-05-28T18:13:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:13:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550 |
identifier_str_mv |
VALE, Lara Ferreira do. Memes: do espaço virtual à sala de aula. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1cf5fe5f-bc3c-4096-a703-64a30d040a96/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/b47cdec4-f4fe-441a-ade4-e524c065a1b2/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9a335870-828e-4ed4-81c6-4106ea2f3361/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a44ccb96bc8b90df51f72453416486b 1a4287052d121859f1b6faeba4fc12d5 9b1206945d97d0c514f36a5446081408 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813819990556540928 |