PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8194 |
Resumo: | E-learning has demanded the attention of scholars about this new teaching modality that discuss: teacher training, mediation, mentoring, methodologies and teaching practices. Thinking about E-learning means revisiting the relationship between teachers and students, the use of available materials and resources, courses proposals that are feasible through online teaching platforms, the use of ICT, the construction of learning in a collective way and the possibility of creating the autonomy of learning in the student. Thus, this research aims to analyze the training process that is given and the teaching practice of the Management professional who operates in E-learning through qualitative research, relying on content analysis. The results show that teachers exercise double careers - organizations and schools. There are gaps in the pedagogical training of the graduates who work in teaching and many of them promote only continuous training directed to the labor market, which makes the teaching practice more difficult. |
id |
USCS-2_4cc9d86154899ee9b76b75f018c0e81e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8194 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRODocênciaTutoriaEnsino a DistânciaE-learning has demanded the attention of scholars about this new teaching modality that discuss: teacher training, mediation, mentoring, methodologies and teaching practices. Thinking about E-learning means revisiting the relationship between teachers and students, the use of available materials and resources, courses proposals that are feasible through online teaching platforms, the use of ICT, the construction of learning in a collective way and the possibility of creating the autonomy of learning in the student. Thus, this research aims to analyze the training process that is given and the teaching practice of the Management professional who operates in E-learning through qualitative research, relying on content analysis. The results show that teachers exercise double careers - organizations and schools. There are gaps in the pedagogical training of the graduates who work in teaching and many of them promote only continuous training directed to the labor market, which makes the teaching practice more difficult.O ensino na modalidade a distância tem demandado a atenção de estudiosos sobre temas como formação de professores, mediação, tutoria, metodologias e práticas de ensino. A docência, por sua vez, torna-se um desafio, visto que boa parte dos professores são bacharéis e, em sua maioria, não possuem formação pedagógica para atuar na profissão docente. Assim, o problema desta pesquisa reside na prática docente do administrador que atua como professor no EAD. Por meio de pesquisa qualitativa, apoiando-se na análise de conteúdo, objetivou-se com este trabalho analisar as práticas dos professores que atuam no curso de graduação em Administração do Consórcio CEDERJ, em busca de se identificar competências, habilidades e atitudes docentes para desenvolver uma prática pedagógica voltada para a EAD. Os resultados evidenciam que os professores exercem dupla carreira - em organizações mercadológicas e na instituição de ensino. Ademais, existem lacunas na formação docente, sendo que muitos deles promovem apenas a formação continuada, direcionada para o mercado de trabalho, tornando a prática docente mais difícil.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/819410.13037/rea-e.vol7n13.8194Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8194/3781Copyright (c) 1969 Glauco Carvalho Campos, Almir Martins Vieirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho Campos, GlaucoVieira, Almir Martins2022-10-27T20:27:13Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8194Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-27T20:27:13Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
spellingShingle |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO Carvalho Campos, Glauco Docência Tutoria Ensino a Distância |
title_short |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_full |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_fullStr |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_full_unstemmed |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_sort |
PRÁTICA DOCENTE NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: ESTUDO COM TUTORES DE UMA INSTITUIÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
author |
Carvalho Campos, Glauco |
author_facet |
Carvalho Campos, Glauco Vieira, Almir Martins |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Almir Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho Campos, Glauco Vieira, Almir Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência Tutoria Ensino a Distância |
topic |
Docência Tutoria Ensino a Distância |
description |
E-learning has demanded the attention of scholars about this new teaching modality that discuss: teacher training, mediation, mentoring, methodologies and teaching practices. Thinking about E-learning means revisiting the relationship between teachers and students, the use of available materials and resources, courses proposals that are feasible through online teaching platforms, the use of ICT, the construction of learning in a collective way and the possibility of creating the autonomy of learning in the student. Thus, this research aims to analyze the training process that is given and the teaching practice of the Management professional who operates in E-learning through qualitative research, relying on content analysis. The results show that teachers exercise double careers - organizations and schools. There are gaps in the pedagogical training of the graduates who work in teaching and many of them promote only continuous training directed to the labor market, which makes the teaching practice more difficult. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8194 10.13037/rea-e.vol7n13.8194 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8194 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n13.8194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8194/3781 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Glauco Carvalho Campos, Almir Martins Vieira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Glauco Carvalho Campos, Almir Martins Vieira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844971374018560 |