AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192 |
Resumo: | Assessment is a fundamental part of the teaching and learning process, and the choice of appropriate assessment instruments allows for a more accurate inference of the outcome of this process. In this context, self-assessment can be an alternative to promote a formative assessment that indicates to the student how their learning process is being developed and to the teacher it can be an element for choosing paths to be followed in the continuity of the teaching methodology. This work aimed to develop a self-assessment questionnaire in the search for an alternative for formative assessment. For this, a questionnaire was built with questions about practice and study methods that relate to the STEM disciplines - Science, Technology, Engineering and Mathematics. This questionnaire was applied to 34 high school students in the year 2022 of a technical school. The data obtained were used to reflections on the teaching practice and students' study. The resulting educational product - methodology for the creating of a self-assessment questionnaire for STEM subjects - is available to the academic and professional community, in the EDUCAPES repository. |
id |
USCS-2_7855242a27ef4bd21ca14cf764b1faed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9192 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICAAvaliação FormativaAvaliação da AprendizagemAutoavaliaçãoAssessment is a fundamental part of the teaching and learning process, and the choice of appropriate assessment instruments allows for a more accurate inference of the outcome of this process. In this context, self-assessment can be an alternative to promote a formative assessment that indicates to the student how their learning process is being developed and to the teacher it can be an element for choosing paths to be followed in the continuity of the teaching methodology. This work aimed to develop a self-assessment questionnaire in the search for an alternative for formative assessment. For this, a questionnaire was built with questions about practice and study methods that relate to the STEM disciplines - Science, Technology, Engineering and Mathematics. This questionnaire was applied to 34 high school students in the year 2022 of a technical school. The data obtained were used to reflections on the teaching practice and students' study. The resulting educational product - methodology for the creating of a self-assessment questionnaire for STEM subjects - is available to the academic and professional community, in the EDUCAPES repository.A autoavaliação pode ser uma alternativa para promover uma avaliação formativa que indique ao estudante como está sendo desenvolvida sua aprendizagem e, ao professor, pode indicar caminhos a serem seguidos na continuidade da sua metodologia de ensino. Este trabalho teve por objetivo elaborar um modelo de criação de um questionário de autoavaliação na busca por uma alternativa de avaliação formativa. Como exemplo de utilização desse modelo foi construído e aplicado um questionário, com questões sobre prática e forma de estudo que se relacionam com as disciplinas de STEM – Ciências, Tecnologias, Engenharias e Matemática, a 34 estudantes do Ensino Médio de uma escola técnica no ano de 2022. Os dados foram utilizados para reflexões a respeito da prática docente e de estudo dos alunos. O produto educacional resultante - metodologia para a elaboração de um questionário de autoavaliação das disciplinas de STEM - está disponibilizado no repositório EDUCAPES.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/919210.13037/rea-e.vol8.9192Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202391922525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192/3988Copyright (c) 2023 Marcelo Dall’Alba Boeira, Luciano Andreatta Carvalho da Costa, Éder Julio Kinasthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDall’Alba Boeira, MarceloAndreatta Carvalho da Costa, LucianoKinast, Éder Julio2024-04-11T01:30:45Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9192Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:45Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
title |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
spellingShingle |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA Dall’Alba Boeira, Marcelo Avaliação Formativa Avaliação da Aprendizagem Autoavaliação |
title_short |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
title_full |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
title_fullStr |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
title_full_unstemmed |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
title_sort |
AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA |
author |
Dall’Alba Boeira, Marcelo |
author_facet |
Dall’Alba Boeira, Marcelo Andreatta Carvalho da Costa, Luciano Kinast, Éder Julio |
author_role |
author |
author2 |
Andreatta Carvalho da Costa, Luciano Kinast, Éder Julio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dall’Alba Boeira, Marcelo Andreatta Carvalho da Costa, Luciano Kinast, Éder Julio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Formativa Avaliação da Aprendizagem Autoavaliação |
topic |
Avaliação Formativa Avaliação da Aprendizagem Autoavaliação |
description |
Assessment is a fundamental part of the teaching and learning process, and the choice of appropriate assessment instruments allows for a more accurate inference of the outcome of this process. In this context, self-assessment can be an alternative to promote a formative assessment that indicates to the student how their learning process is being developed and to the teacher it can be an element for choosing paths to be followed in the continuity of the teaching methodology. This work aimed to develop a self-assessment questionnaire in the search for an alternative for formative assessment. For this, a questionnaire was built with questions about practice and study methods that relate to the STEM disciplines - Science, Technology, Engineering and Mathematics. This questionnaire was applied to 34 high school students in the year 2022 of a technical school. The data obtained were used to reflections on the teaching practice and students' study. The resulting educational product - methodology for the creating of a self-assessment questionnaire for STEM subjects - is available to the academic and professional community, in the EDUCAPES repository. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192 10.13037/rea-e.vol8.9192 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol8.9192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192/3988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcelo Dall’Alba Boeira, Luciano Andreatta Carvalho da Costa, Éder Julio Kinast https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcelo Dall’Alba Boeira, Luciano Andreatta Carvalho da Costa, Éder Julio Kinast https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239192 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970444980224 |