PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767 |
Resumo: | Research in the Professional Master's Degree has shown its proximity to reality to propose alternatives and solutions. There are few investigations that seek to understand how the research methodologies adopted in Professional Masters are configured. Therefore, this article aims to analyze how action research was used in relation to instruments, methodological processes and the theoretical approach in dissertations of Professional Masters in Education. The nature of the research was qualitative, descriptive and exploratory, with a theoretical approach based on bibliographic and documentary research. The results show that the instruments used in the research favored the collective registration. As for theoretical approaches and methodological procedures, there was a need for them to be described in a more grounded way. It is concluded that the dynamics created in action research mobilized other actions related to the formation of study groups, and integrated projects among teachers. |
id |
USCS-2_b016ca17eef4d2f21689e525c2b30c83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8767 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃOProfessional master’s degreeeducationaction researchMaestría profesionaleducacióninvestigación para la acciónMestrado profissionaleducaçãopesquisa-açãoResearch in the Professional Master's Degree has shown its proximity to reality to propose alternatives and solutions. There are few investigations that seek to understand how the research methodologies adopted in Professional Masters are configured. Therefore, this article aims to analyze how action research was used in relation to instruments, methodological processes and the theoretical approach in dissertations of Professional Masters in Education. The nature of the research was qualitative, descriptive and exploratory, with a theoretical approach based on bibliographic and documentary research. The results show that the instruments used in the research favored the collective registration. As for theoretical approaches and methodological procedures, there was a need for them to be described in a more grounded way. It is concluded that the dynamics created in action research mobilized other actions related to the formation of study groups, and integrated projects among teachers. Resumén: La investigación en el Máster Profesional ha demostrado su proximidad a la realidad para proponer alternativas y soluciones. Son poco explorados en investigaciones que buscan comprender cómo se configuran las metodologías de investigación adoptadas en Maestrías Profesionales. Por tanto, este artículo tiene como objetivo analizar cómo se utilizó la investigación acción en relación a los instrumentos, los procesos metodológicos y el abordaje teórico en las disertaciones de Maestría Profesional en Educación. La naturaleza de la investigación fue cualitativa, descriptiva y exploratoria, con un enfoque teórico basado en la investigación bibliográfica y documental. Los resultados muestran que los instrumentos favorecieron el registro colectivo. En cuanto a los enfoques teóricos y los procedimientos metodológicos, era necesario describirlos de manera más fundamentada. Se concluye que las dinámicas creadas en la investigación acción movilizaron otras acciones relacionadas con la construcción de formación pedagógica y proyectos integrados entre docentes.A pesquisa no Mestrado Profissional tem evidenciado sua proximidade com a realidade para propor alternativas e soluções. Ainda são pouco explorados como se configuram as metodologias de pesquisa adotadas em Mestrados Profissionais. Por isso, o artigo objetiva analisar como a pesquisa-ação foi utilizada em relação aos instrumentos, processos metodológicos e a abordagem teórica em dissertações dos Mestrados Profissionais na área da Educação. A natureza da pesquisa foi qualitativa do tipo descritiva e exploratória, de abordagem teórica fundamentada por meio da pesquisa bibliográfica e documental. Os dados foram coletados nos sites de 24 programas ou no repositório institucional. Os resultados evidenciam que os instrumentos utilizados favoreceram o registro coletivo. Quanto às abordagens teóricas e os procedimentos metodológicos, observou-se a necessidade deles serem descritos de forma mais fundamentada. Conclui-se que a dinâmica criada na pesquisa-ação mobilizou outras ações referentes à formação de grupos de estudo, e projetos integrados entre os professores. Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/876710.13037/rea-e.vol7n14.8767Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767/3872Copyright (c) 1969 Ellen Rodrigues, Gildene Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Ellen NogueiraLopes Silva, Gildene do Ouro2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8767Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
title |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
spellingShingle |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO Rodrigues, Ellen Nogueira Professional master’s degree education action research Maestría profesional educación investigación para la acción Mestrado profissional educação pesquisa-ação |
title_short |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
title_full |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
title_fullStr |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
title_full_unstemmed |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
title_sort |
PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO |
author |
Rodrigues, Ellen Nogueira |
author_facet |
Rodrigues, Ellen Nogueira Lopes Silva, Gildene do Ouro |
author_role |
author |
author2 |
Lopes Silva, Gildene do Ouro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Ellen Nogueira Lopes Silva, Gildene do Ouro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional master’s degree education action research Maestría profesional educación investigación para la acción Mestrado profissional educação pesquisa-ação |
topic |
Professional master’s degree education action research Maestría profesional educación investigación para la acción Mestrado profissional educação pesquisa-ação |
description |
Research in the Professional Master's Degree has shown its proximity to reality to propose alternatives and solutions. There are few investigations that seek to understand how the research methodologies adopted in Professional Masters are configured. Therefore, this article aims to analyze how action research was used in relation to instruments, methodological processes and the theoretical approach in dissertations of Professional Masters in Education. The nature of the research was qualitative, descriptive and exploratory, with a theoretical approach based on bibliographic and documentary research. The results show that the instruments used in the research favored the collective registration. As for theoretical approaches and methodological procedures, there was a need for them to be described in a more grounded way. It is concluded that the dynamics created in action research mobilized other actions related to the formation of study groups, and integrated projects among teachers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767 10.13037/rea-e.vol7n14.8767 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n14.8767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767/3872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Ellen Rodrigues, Gildene Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Ellen Rodrigues, Gildene Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970421911552 |