PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Ellen Nogueira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lopes Silva, Gildene do Ouro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767
Resumo: Research in the Professional Master's Degree has shown its proximity to reality to propose alternatives and solutions. There are few investigations that seek to understand how the research methodologies adopted in Professional Masters are configured. Therefore, this article aims to analyze how action research was used in relation to instruments, methodological processes and the theoretical approach in dissertations of Professional Masters in Education. The nature of the research was qualitative, descriptive and exploratory, with a theoretical approach based on bibliographic and documentary research. The results show that the instruments used in the research favored the collective registration. As for theoretical approaches and methodological procedures, there was a need for them to be described in a more grounded way. It is concluded that the dynamics created in action research mobilized other actions related to the formation of study groups, and integrated projects among teachers.  
id USCS-2_b016ca17eef4d2f21689e525c2b30c83
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8767
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃOProfessional master’s degreeeducationaction researchMaestría profesionaleducacióninvestigación para la acciónMestrado profissionaleducaçãopesquisa-açãoResearch in the Professional Master's Degree has shown its proximity to reality to propose alternatives and solutions. There are few investigations that seek to understand how the research methodologies adopted in Professional Masters are configured. Therefore, this article aims to analyze how action research was used in relation to instruments, methodological processes and the theoretical approach in dissertations of Professional Masters in Education. The nature of the research was qualitative, descriptive and exploratory, with a theoretical approach based on bibliographic and documentary research. The results show that the instruments used in the research favored the collective registration. As for theoretical approaches and methodological procedures, there was a need for them to be described in a more grounded way. It is concluded that the dynamics created in action research mobilized other actions related to the formation of study groups, and integrated projects among teachers.  Resumén: La investigación en el Máster Profesional ha demostrado su proximidad a la realidad para proponer alternativas y soluciones. Son poco explorados en investigaciones que buscan comprender cómo se configuran las metodologías de investigación adoptadas en Maestrías Profesionales. Por tanto, este artículo tiene como objetivo analizar cómo se utilizó la investigación acción en relación a los instrumentos, los procesos metodológicos y el abordaje teórico en las disertaciones de Maestría Profesional en Educación. La naturaleza de la investigación fue cualitativa, descriptiva y exploratoria, con un enfoque teórico basado en la investigación bibliográfica y documental. Los resultados muestran que los instrumentos favorecieron el registro colectivo. En cuanto a los enfoques teóricos y los procedimientos metodológicos, era necesario describirlos de manera más fundamentada. Se concluye que las dinámicas creadas en la investigación acción movilizaron otras acciones relacionadas con la construcción de formación pedagógica y proyectos integrados entre docentes.A pesquisa no Mestrado Profissional tem evidenciado sua proximidade com a realidade para propor alternativas e soluções. Ainda são pouco explorados como se configuram as metodologias de pesquisa adotadas em Mestrados Profissionais. Por isso, o artigo objetiva analisar como a pesquisa-ação foi utilizada em relação aos instrumentos, processos metodológicos e a abordagem teórica em dissertações dos Mestrados Profissionais na área da Educação. A natureza da pesquisa foi qualitativa do tipo descritiva e exploratória, de abordagem teórica fundamentada por meio da pesquisa bibliográfica e documental. Os dados foram coletados nos sites de 24 programas ou no repositório institucional. Os resultados evidenciam que os instrumentos utilizados favoreceram o registro coletivo. Quanto às abordagens teóricas e os procedimentos metodológicos, observou-se a necessidade deles serem descritos de forma mais fundamentada. Conclui-se que a dinâmica criada na pesquisa-ação mobilizou outras ações referentes à formação de grupos de estudo, e projetos integrados entre os professores. Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/876710.13037/rea-e.vol7n14.8767Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767/3872Copyright (c) 1969 Ellen Rodrigues, Gildene Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Ellen NogueiraLopes Silva, Gildene do Ouro2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8767Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
title PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
spellingShingle PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
Rodrigues, Ellen Nogueira
Professional master’s degree
education
action research
Maestría profesional
educación
investigación para la acción
Mestrado profissional
educação
pesquisa-ação
title_short PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
title_full PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
title_fullStr PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
title_full_unstemmed PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
title_sort PESQUISA-AÇÃO E SEUS ASPECTOS METODOLÓGICOS NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO
author Rodrigues, Ellen Nogueira
author_facet Rodrigues, Ellen Nogueira
Lopes Silva, Gildene do Ouro
author_role author
author2 Lopes Silva, Gildene do Ouro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Ellen Nogueira
Lopes Silva, Gildene do Ouro
dc.subject.por.fl_str_mv Professional master’s degree
education
action research
Maestría profesional
educación
investigación para la acción
Mestrado profissional
educação
pesquisa-ação
topic Professional master’s degree
education
action research
Maestría profesional
educación
investigación para la acción
Mestrado profissional
educação
pesquisa-ação
description Research in the Professional Master's Degree has shown its proximity to reality to propose alternatives and solutions. There are few investigations that seek to understand how the research methodologies adopted in Professional Masters are configured. Therefore, this article aims to analyze how action research was used in relation to instruments, methodological processes and the theoretical approach in dissertations of Professional Masters in Education. The nature of the research was qualitative, descriptive and exploratory, with a theoretical approach based on bibliographic and documentary research. The results show that the instruments used in the research favored the collective registration. As for theoretical approaches and methodological procedures, there was a need for them to be described in a more grounded way. It is concluded that the dynamics created in action research mobilized other actions related to the formation of study groups, and integrated projects among teachers.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767
10.13037/rea-e.vol7n14.8767
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol7n14.8767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8767/3872
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1969 Ellen Rodrigues, Gildene Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1969 Ellen Rodrigues, Gildene Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970421911552