PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passone, Eric
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Machado, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715
Resumo: This article addresses the public policy of Brazilian higher education, focusing on the regulation of the regulation and supervision of undergraduate courses. Thus, the objective of this study was to identify and analyze the socio-legal framework of higher education that guides the regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil. An exploratory and qualitative research was carried out, using the bibliographic review resources on the theme as well as the systematic document analysis technique of Decree No. 9,235, of December 15, 2017, which provides for the exercise of the functions of regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions and higher graduation courses in the Federal Education System. The development of this research made it possible to identify regulation, as a management tool used in the investigation, monitoring and diagnosis of higher education.
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spelling PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017POLÍTICA PÚBLICA QUE REGULA LA EDUCACIÓN SUPERIOR BRASILEÑA: : ANÁLISIS DOCUMENTAL DEL DECRETO 9.235 / 2017 POLÍTICA PÚBLICA DE REGULAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA: ANÁLISE DOCUMENTAL DO DECRETO 9.235/2017: DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017Public education policiesHigher educationRegulation.Políticas públicas de educaciónEducación universitariaRegulaçãoPolíticas públicas de educaçãoEducação SuperiorRegulaçãoThis article addresses the public policy of Brazilian higher education, focusing on the regulation of the regulation and supervision of undergraduate courses. Thus, the objective of this study was to identify and analyze the socio-legal framework of higher education that guides the regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil. An exploratory and qualitative research was carried out, using the bibliographic review resources on the theme as well as the systematic document analysis technique of Decree No. 9,235, of December 15, 2017, which provides for the exercise of the functions of regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions and higher graduation courses in the Federal Education System. The development of this research made it possible to identify regulation, as a management tool used in the investigation, monitoring and diagnosis of higher education.Este artículo aborda la política pública de la educación superior brasileña, centrándose en la regulación de la regulación y supervisión de los cursos de pregrado. Así, el objetivo de este estudio fue identificar y analizar el marco socio-legal de la educación superior que guía la regulación, supervisión y evaluación de las Instituciones de Educación Superior (IES) en Brasil. Se realizó una investigación exploratoria y cualitativa, utilizando los recursos de revisión bibliográfica sobre el tema así como la técnica de análisis documental sistemático del Decreto No. 9.235, de 15 de diciembre de 2017, que prevé el ejercicio de las funciones de regulación, supervisión y evaluación de Instituciones de Educación Superior y cursos de graduación superior en el Sistema Educativo Federal. El desarrollo de esta investigación permitió identificar la regulación, como una herramienta de gestión utilizada en la investigación, seguimiento y diagnóstico de la educación superior.Este artigo aborda a política pública da educação superior brasileira, com foco na normatização da regulação e supervisão dos cursos de graduação. Assim, o objetivo deste estudo foi identificar e analisar o arcabouço sociojurídico da educação superior que orienta a regulação, a supervisão e a avaliação das Instituições de Educação Superior (IES) no Brasil. Realizou-se uma pesquisa de caráter exploratório e qualitativo, utilizando-se dos recursos de revisão bibliográfica sobre o tema bem como da técnica de análise documental sistematizada do Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017, que dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das Instituições de Educação Superior e dos cursos superiores de graduação no Sistema Federal de Ensino. O desenvolvimento desta pesquisa possibilitou identificar a regulação, como instrumento de gestão empregado na investigação, monitoramento e diagnóstico da educação superior.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/771510.13037/rea-e.vol6n11.7715Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715/340810.13037/gr.vol34n101.935Copyright (c) 2021 Eric Passone, Marcos Machadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassone, EricMachado, Marcos2022-10-05T17:26:51Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7715Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:51Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
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