PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passone, Eric
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Machado, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715
Resumo: This article addresses the public policy of Brazilian higher education, focusing on the regulation of the regulation and supervision of undergraduate courses. Thus, the objective of this study was to identify and analyze the socio-legal framework of higher education that guides the regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil. An exploratory and qualitative research was carried out, using the bibliographic review resources on the theme as well as the systematic document analysis technique of Decree No. 9,235, of December 15, 2017, which provides for the exercise of the functions of regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions and higher graduation courses in the Federal Education System. The development of this research made it possible to identify regulation, as a management tool used in the investigation, monitoring and diagnosis of higher education.
id USCS-2_be51a4d8fa690ae73438f5c010e5cbba
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7715
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017POLÍTICA PÚBLICA QUE REGULA LA EDUCACIÓN SUPERIOR BRASILEÑA: : ANÁLISIS DOCUMENTAL DEL DECRETO 9.235 / 2017 POLÍTICA PÚBLICA DE REGULAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA: ANÁLISE DOCUMENTAL DO DECRETO 9.235/2017: DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017Public education policiesHigher educationRegulation.Políticas públicas de educaciónEducación universitariaRegulaçãoPolíticas públicas de educaçãoEducação SuperiorRegulaçãoThis article addresses the public policy of Brazilian higher education, focusing on the regulation of the regulation and supervision of undergraduate courses. Thus, the objective of this study was to identify and analyze the socio-legal framework of higher education that guides the regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil. An exploratory and qualitative research was carried out, using the bibliographic review resources on the theme as well as the systematic document analysis technique of Decree No. 9,235, of December 15, 2017, which provides for the exercise of the functions of regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions and higher graduation courses in the Federal Education System. The development of this research made it possible to identify regulation, as a management tool used in the investigation, monitoring and diagnosis of higher education.Este artículo aborda la política pública de la educación superior brasileña, centrándose en la regulación de la regulación y supervisión de los cursos de pregrado. Así, el objetivo de este estudio fue identificar y analizar el marco socio-legal de la educación superior que guía la regulación, supervisión y evaluación de las Instituciones de Educación Superior (IES) en Brasil. Se realizó una investigación exploratoria y cualitativa, utilizando los recursos de revisión bibliográfica sobre el tema así como la técnica de análisis documental sistemático del Decreto No. 9.235, de 15 de diciembre de 2017, que prevé el ejercicio de las funciones de regulación, supervisión y evaluación de Instituciones de Educación Superior y cursos de graduación superior en el Sistema Educativo Federal. El desarrollo de esta investigación permitió identificar la regulación, como una herramienta de gestión utilizada en la investigación, seguimiento y diagnóstico de la educación superior.Este artigo aborda a política pública da educação superior brasileira, com foco na normatização da regulação e supervisão dos cursos de graduação. Assim, o objetivo deste estudo foi identificar e analisar o arcabouço sociojurídico da educação superior que orienta a regulação, a supervisão e a avaliação das Instituições de Educação Superior (IES) no Brasil. Realizou-se uma pesquisa de caráter exploratório e qualitativo, utilizando-se dos recursos de revisão bibliográfica sobre o tema bem como da técnica de análise documental sistematizada do Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017, que dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das Instituições de Educação Superior e dos cursos superiores de graduação no Sistema Federal de Ensino. O desenvolvimento desta pesquisa possibilitou identificar a regulação, como instrumento de gestão empregado na investigação, monitoramento e diagnóstico da educação superior.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/771510.13037/rea-e.vol6n11.7715Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715/340810.13037/gr.vol34n101.935Copyright (c) 2021 Eric Passone, Marcos Machadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassone, EricMachado, Marcos2022-10-05T17:26:51Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7715Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:51Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
POLÍTICA PÚBLICA QUE REGULA LA EDUCACIÓN SUPERIOR BRASILEÑA: : ANÁLISIS DOCUMENTAL DEL DECRETO 9.235 / 2017
POLÍTICA PÚBLICA DE REGULAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA: ANÁLISE DOCUMENTAL DO DECRETO 9.235/2017: DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
title PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
spellingShingle PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
Passone, Eric
Public education policies
Higher education
Regulation.
Políticas públicas de educación
Educación universitaria
Regulação
Políticas públicas de educação
Educação Superior
Regulação
title_short PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
title_full PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
title_fullStr PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
title_full_unstemmed PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
title_sort PUBLIC POLICY REGULATING BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: : DOCUMENTAL ANALYSIS OF DECREE 9.235 / 2017
author Passone, Eric
author_facet Passone, Eric
Machado, Marcos
author_role author
author2 Machado, Marcos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passone, Eric
Machado, Marcos
dc.subject.por.fl_str_mv Public education policies
Higher education
Regulation.
Políticas públicas de educación
Educación universitaria
Regulação
Políticas públicas de educação
Educação Superior
Regulação
topic Public education policies
Higher education
Regulation.
Políticas públicas de educación
Educación universitaria
Regulação
Políticas públicas de educação
Educação Superior
Regulação
description This article addresses the public policy of Brazilian higher education, focusing on the regulation of the regulation and supervision of undergraduate courses. Thus, the objective of this study was to identify and analyze the socio-legal framework of higher education that guides the regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil. An exploratory and qualitative research was carried out, using the bibliographic review resources on the theme as well as the systematic document analysis technique of Decree No. 9,235, of December 15, 2017, which provides for the exercise of the functions of regulation, supervision and evaluation of Higher Education Institutions and higher graduation courses in the Federal Education System. The development of this research made it possible to identify regulation, as a management tool used in the investigation, monitoring and diagnosis of higher education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715
10.13037/rea-e.vol6n11.7715
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol6n11.7715
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7715/3408
10.13037/gr.vol34n101.935
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Eric Passone, Marcos Machado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Eric Passone, Marcos Machado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798045887843270656