REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molena, Juliane Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Veraszto, Estéfano Vizconde, Marques, Luciana Maria Estevam, Nahum, Brena Santana Zanzarini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692
Resumo: Initially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation.
id USCS-2_cc8b90294aea4e7b2cc62f8ed707549a
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7692
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOSexperimentaçãoensino de ciênciasinclusão educacionalInitially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation.Inicialmente foi realizada uma pesquisa qualitativa documental, em que os dados foram os dois livros didáticos de química, da 1ª série do ensino médio, aprovados no Programa Nacional do Livro e do Material Didático de 2018 e com maior adesão pelos professores da rede pública da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Em ambos os livros é evidente a priorização do sentido visual para verificar a ocorrência de reações químicas. Para preencher a lacuna sobre a necessidade de recursos de apoio para o ensino de reações químicas a alunos com deficiência visual, o principal objetivo foi a elaboração de propostas de atividades experimentais tanto para esses alunos, como para videntes, possibilitando o uso dos sentidos perceptivos, além da visão. As propostas de experimentos abordam a especificidade do ensino de química, tratando do conceito de reações químicas, do fenômeno que caracteriza a ocorrência das transformações, e a sua representação.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/769210.13037/rea-e.vol6n12.7692Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 12 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692/3643Copyright (c) 2022 Juliane Cristina Molena, Estéfano Vizconde Veraszto, Luciana Maria Estevam Marques, Brena Santana Zanzarini Nahumhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolena, Juliane Cristina Veraszto, Estéfano VizcondeMarques, Luciana Maria Estevam Nahum, Brena Santana Zanzarini2022-10-05T17:26:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7692Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
title REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
spellingShingle REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
Molena, Juliane Cristina
experimentação
ensino de ciências
inclusão educacional
title_short REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
title_full REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
title_fullStr REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
title_full_unstemmed REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
title_sort REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
author Molena, Juliane Cristina
author_facet Molena, Juliane Cristina
Veraszto, Estéfano Vizconde
Marques, Luciana Maria Estevam
Nahum, Brena Santana Zanzarini
author_role author
author2 Veraszto, Estéfano Vizconde
Marques, Luciana Maria Estevam
Nahum, Brena Santana Zanzarini
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molena, Juliane Cristina
Veraszto, Estéfano Vizconde
Marques, Luciana Maria Estevam
Nahum, Brena Santana Zanzarini
dc.subject.por.fl_str_mv experimentação
ensino de ciências
inclusão educacional
topic experimentação
ensino de ciências
inclusão educacional
description Initially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692
10.13037/rea-e.vol6n12.7692
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol6n12.7692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692/3643
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 12 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798045887835930624