REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692 |
Resumo: | Initially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation. |
id |
USCS-2_cc8b90294aea4e7b2cc62f8ed707549a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7692 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOSexperimentaçãoensino de ciênciasinclusão educacionalInitially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation.Inicialmente foi realizada uma pesquisa qualitativa documental, em que os dados foram os dois livros didáticos de química, da 1ª série do ensino médio, aprovados no Programa Nacional do Livro e do Material Didático de 2018 e com maior adesão pelos professores da rede pública da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Em ambos os livros é evidente a priorização do sentido visual para verificar a ocorrência de reações químicas. Para preencher a lacuna sobre a necessidade de recursos de apoio para o ensino de reações químicas a alunos com deficiência visual, o principal objetivo foi a elaboração de propostas de atividades experimentais tanto para esses alunos, como para videntes, possibilitando o uso dos sentidos perceptivos, além da visão. As propostas de experimentos abordam a especificidade do ensino de química, tratando do conceito de reações químicas, do fenômeno que caracteriza a ocorrência das transformações, e a sua representação.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/769210.13037/rea-e.vol6n12.7692Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 12 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692/3643Copyright (c) 2022 Juliane Cristina Molena, Estéfano Vizconde Veraszto, Luciana Maria Estevam Marques, Brena Santana Zanzarini Nahumhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolena, Juliane Cristina Veraszto, Estéfano VizcondeMarques, Luciana Maria Estevam Nahum, Brena Santana Zanzarini2022-10-05T17:26:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7692Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
title |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
spellingShingle |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS Molena, Juliane Cristina experimentação ensino de ciências inclusão educacional |
title_short |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
title_full |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
title_fullStr |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
title_full_unstemmed |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
title_sort |
REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS |
author |
Molena, Juliane Cristina |
author_facet |
Molena, Juliane Cristina Veraszto, Estéfano Vizconde Marques, Luciana Maria Estevam Nahum, Brena Santana Zanzarini |
author_role |
author |
author2 |
Veraszto, Estéfano Vizconde Marques, Luciana Maria Estevam Nahum, Brena Santana Zanzarini |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Molena, Juliane Cristina Veraszto, Estéfano Vizconde Marques, Luciana Maria Estevam Nahum, Brena Santana Zanzarini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
experimentação ensino de ciências inclusão educacional |
topic |
experimentação ensino de ciências inclusão educacional |
description |
Initially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692 10.13037/rea-e.vol6n12.7692 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol6n12.7692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7692/3643 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 12 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844971307958272 |