Educação especial e condições de acessibilidade em instituições de ensino superior público e privado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Okubo, Vera Lúcia Luvizutto
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
Texto Completo: http://tede2.usc.br:8080/jspui/handle/tede/367
Resumo: The inclusion of disabled students, as a consequence of a quality education for everyone, requires a new position from public and private education, which is a new reason for teachers; pedagogical coordinators and education people improve their knowledge. It is an innovation that implies in an effort to update and restructure the actual teaching conditions. The fight for inclusion is the guarantee that everyone will have access to learning in all areas, levels and degrees, and it has to be offered with special requirements and accessibility. This research aimed to investigate how many students with specific needs are fairly enrolled and collect information about accessibility conditions. Five college institutions were surveyed at Bauru, SP, two privates and three publics. People who are part from academic boards and coordinators answered a form to determine accessibility conditions and a semi-structured interview to quantify the amount of students with specific needs. It was verified that the responsible committees, along with managers, are making an effort to make accessibility more possible in many ways, but full compliance with the standards keeps happening gradually with the objective of eliminate any problems those students can have. This study showed that the number of students with specific needs is still not significant. Moreover, it was verified the need of bigger investments of colleges in accessibility actions in order to guarantee access to students with any specific needs
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The fight for inclusion is the guarantee that everyone will have access to learning in all areas, levels and degrees, and it has to be offered with special requirements and accessibility. This research aimed to investigate how many students with specific needs are fairly enrolled and collect information about accessibility conditions. Five college institutions were surveyed at Bauru, SP, two privates and three publics. People who are part from academic boards and coordinators answered a form to determine accessibility conditions and a semi-structured interview to quantify the amount of students with specific needs. It was verified that the responsible committees, along with managers, are making an effort to make accessibility more possible in many ways, but full compliance with the standards keeps happening gradually with the objective of eliminate any problems those students can have. This study showed that the number of students with specific needs is still not significant. Moreover, it was verified the need of bigger investments of colleges in accessibility actions in order to guarantee access to students with any specific needsA inclusão dos estudantes com deficiência, como consequência de um ensino de qualidade para todos, provoca e exige do ensino público e privado novos posicionamentos, sendo um motivo para que o ensino se modernize e para que os gestores, coordenadores e professores aperfeiçoem as suas práticas. É uma inovação que implica num esforço de atualização e reestruturação das condições atuais do ensino. A luta pela inclusão é, sem dúvida, a garantia do direito de acesso de todos à escolarização, em todos os níveis, etapas e modalidades, a oferta do atendimento educacional especializado e a garantia da acessibilidade. Esta pesquisa objetivou investigar o número de estudantes regularmente matriculados da educação especial e levantar informações sobre as condições de acessibilidade. Foram pesquisadas cinco Instituições de Ensino Superior (IES) na cidade de Bauru – São Paulo, sendo três públicas e duas privadas. Participaram os diretores acadêmicos e os coordenadores dos cursos de graduação, que responderam ao Formulário para averiguação das condições de acessibilidade e uma entrevista semiestruturada para quantificar os estudantes da educação especial. Verificou-se que os núcleos e/ou comitês, juntamente com os gestores, estão buscando viabilizar ações nos diversos âmbitos de acessibilidade, porém o atendimento total às normativas vem acontecendo de forma gradativa, mas contínua, a fim de eliminar qualquer barreira. O estudo evidenciou que o número de estudantes com deficiência matriculados nas instituições ainda é pouco expressivo. Ademais, foi verificada a necessidade de um maior investimento das instituições em ações de acessibilidade que viabilizem o acesso a todos os estudantes com algum tipo de deficiênciaSubmitted by Laudeceia Machado (laudeceia.machado@usc.br) on 2017-10-21T12:22:47Z No. of bitstreams: 1 Educacao especial e condicoes de acessibilidade em instituicoes de ensino superior publico e privado (210542).pdf: 1945926 bytes, checksum: a0ef9cf42cc6a05cdb06f3cfef9f0067 (MD5)Made available in DSpace on 2017-10-21T12:22:47Z (GMT). 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