Orientation for the hotel segment market: the portuguese case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estevão, Cristina Maria Santos
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Mainardes, Emerson Wagner, Raposo, Mario Lino Barata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14195
Resumo: The objective of this study was to measure level of orientation for the market of the largest hotel groups of Portugal. After a brief explanation on the market orientation and the hotel segment in Portugal an empiric study was presented performed with the largest groups of 20 hotels of Portugal, using as an instrument of collection data, the traditional Markor scale (market orientation) adapted to the hotel sector. It was found in the investigated organizations a good capacity to generate market information and response to the market. However the results obtained with the construct of the dissemination of market information were below the expectations. So the current challenge for the main networks of hotels in Portugal is to improve the internal dissemination of information that marketing professionals gathered at the market.
id USP - 65_0190e6988487212a062c5c9cf3cea438
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/14195
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling Orientation for the hotel segment market: the portuguese caseOrientação para o mercado no segmento hoteleiro: o caso portuguêsgestão do marketingorientação para o mercadomarkorsector hoteleiro em Portugal.marketing managementorientation to the marketmarkorhotel sector in portugal.The objective of this study was to measure level of orientation for the market of the largest hotel groups of Portugal. After a brief explanation on the market orientation and the hotel segment in Portugal an empiric study was presented performed with the largest groups of 20 hotels of Portugal, using as an instrument of collection data, the traditional Markor scale (market orientation) adapted to the hotel sector. It was found in the investigated organizations a good capacity to generate market information and response to the market. However the results obtained with the construct of the dissemination of market information were below the expectations. So the current challenge for the main networks of hotels in Portugal is to improve the internal dissemination of information that marketing professionals gathered at the market.O objectivo deste estudo foi medir o grau de orientação para o mercado dos maiores grupos hoteleiros de Portugal. Após uma breve explanação sobre a orientação para o mercado e o segmento hoteleiro em Portugal apresentou-se um estudo empírico realizado junto dos maiores 20 grupos de hotéis de Portugal, utilizando como instrumento de colecta de dados, a tradicional escala Markor (Market orientation) adaptada ao sector hoteleiro. Constatou-se nas organizações investigadas uma boa capacidade de geração de informações de mercado e resposta ao mercado. Porém os resultados obtidos com o constructo da disseminação de informações de mercado ficaram abaixo das expetactivas. Portanto, o desafio actual para as principais redes de hotéis de Portugal é propiciar a melhoria da disseminação interna das informações que os profissionais de marketing recolhem junto ao mercado.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1419510.11606/issn.1984-4867.v20i3p446-468Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 3 (2009); 446-468Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 3 (2009); 446-468Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 3 (2009); 446-4681984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14195/16013Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessEstevão, Cristina Maria SantosMainardes, Emerson WagnerRaposo, Mario Lino Barata2015-11-13T15:56:36Zoai:revistas.usp.br:article/14195Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:36Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
Orientação para o mercado no segmento hoteleiro: o caso português
title Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
spellingShingle Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
Estevão, Cristina Maria Santos
gestão do marketing
orientação para o mercado
markor
sector hoteleiro em Portugal.
marketing management
orientation to the market
markor
hotel sector in portugal.
title_short Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
title_full Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
title_fullStr Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
title_full_unstemmed Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
title_sort Orientation for the hotel segment market: the portuguese case
author Estevão, Cristina Maria Santos
author_facet Estevão, Cristina Maria Santos
Mainardes, Emerson Wagner
Raposo, Mario Lino Barata
author_role author
author2 Mainardes, Emerson Wagner
Raposo, Mario Lino Barata
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Estevão, Cristina Maria Santos
Mainardes, Emerson Wagner
Raposo, Mario Lino Barata
dc.subject.por.fl_str_mv gestão do marketing
orientação para o mercado
markor
sector hoteleiro em Portugal.
marketing management
orientation to the market
markor
hotel sector in portugal.
topic gestão do marketing
orientação para o mercado
markor
sector hoteleiro em Portugal.
marketing management
orientation to the market
markor
hotel sector in portugal.
description The objective of this study was to measure level of orientation for the market of the largest hotel groups of Portugal. After a brief explanation on the market orientation and the hotel segment in Portugal an empiric study was presented performed with the largest groups of 20 hotels of Portugal, using as an instrument of collection data, the traditional Markor scale (market orientation) adapted to the hotel sector. It was found in the investigated organizations a good capacity to generate market information and response to the market. However the results obtained with the construct of the dissemination of market information were below the expectations. So the current challenge for the main networks of hotels in Portugal is to improve the internal dissemination of information that marketing professionals gathered at the market.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14195
10.11606/issn.1984-4867.v20i3p446-468
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14195
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v20i3p446-468
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14195/16013
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 3 (2009); 446-468
Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 3 (2009); 446-468
Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 3 (2009); 446-468
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054165098168320