Diferentes Puntos de Vista de la Comunicación en el Turismo: Entender trés Localidades del Paraná/Brasil como Destino Turístico y Producto Turístico
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/123822 |
Resumo: | The communication of localities as places of tourism production and consumption derives primarily from different organizations and aims (official tourism organisms with promotional actions or private companies such as travel agencies and the efforts of advertising). This article discusses the differences between how localities are communicated applying the concepts of advertising and publicity. The research was based on documentary analysis of printed and digital promotional materials of the three main tourist destinations of the State of Paraná: Curitiba, Foz do Iguaçu and Paranaguá. Results shows that the locality is communicate with two distinct views and ways: as a tourism destination and as a tourist product. Thus, we conclude that for the same place it is possible to have different communication structures (only promotion or both promotion and commercialization aims), senders (who is speaking and its goals and interest) and message presentation (advertising or publicity). |
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Diferentes Puntos de Vista de la Comunicación en el Turismo: Entender trés Localidades del Paraná/Brasil como Destino Turístico y Producto TurísticoDifferent Views of Communication in Tourism: Understanding three Localities in Paraná/Brazil as Tourism Destination and Tourist ProductDiferentes Olhares da Comunicação no Turismo: entendendo três localidades paranaenses como destino e produto turísticoComunicaçãoDestinos turísticosProdutos turísticosPublicidadePropagandaCommunicationTourism destinationTourist productAdvertisingPublicity.ComunicaciónDestino turísticoProducto turísticoPublicidadPropaganda.The communication of localities as places of tourism production and consumption derives primarily from different organizations and aims (official tourism organisms with promotional actions or private companies such as travel agencies and the efforts of advertising). This article discusses the differences between how localities are communicated applying the concepts of advertising and publicity. The research was based on documentary analysis of printed and digital promotional materials of the three main tourist destinations of the State of Paraná: Curitiba, Foz do Iguaçu and Paranaguá. Results shows that the locality is communicate with two distinct views and ways: as a tourism destination and as a tourist product. Thus, we conclude that for the same place it is possible to have different communication structures (only promotion or both promotion and commercialization aims), senders (who is speaking and its goals and interest) and message presentation (advertising or publicity).A comunicação de localidades como lugares de produção e consumo do turismo ocorre a partir de diferentes objetivos, sendo basicamente oriundas, de ações de promoção de organizações oficiais de turismo ou de comercialização de empresas privadas, como as operadoras e agências de viagem. O presente artigo discute as diferenças na comunicação de localidades por parte destas organizações, aplicando os conceitos de publicidade e propaganda para cada tipo de ação, quer somente promocional ou promocional e comercial. A pesquisa foi realizada a partir da análise documental de materiais promocionais (digitais e impressos) dos três principais destinos turísticos do Estado do Paraná (Curitiba, Foz do Iguaçu e Paranaguá). Como resultados concluise que a localidade é comunicada de duas formas distintas: como destino turístico e como produto turístico. Esta diferenciação tem implicações para o entendimento do emissor da mensagem (organismos oficiais de turismo ou empresas privadas), da estrutura da comunicação (promoção/marca ou promoção e comercialização/preço), e da apresentação da mensagem (publicidade ou propaganda).La comunicación de las localidades como lugares de producción y consumo turístico se deriva principalmente de diferentes organizaciones y objetivos (organismos turísticos oficiales con acciones promocionales o empresas privadas como las agencias de viajes y los esfuerzos de publicidad). Este artículo discute las diferencias entre cómo se comunican las localidades aplicando los conceptos de publicidad y propaganda. La investigación se basó en el análisis documental de materiales promocionales impresos y digitales de los tres principales destinos turísticos del Estado de Paraná: Curitiba, Foz do Iguaçu y Paranaguá. Los resultados muestran que la localidad se comunica con dos puntos de vista y maneras distintas: como destino turístico y como producto turístico. Por lo tanto, concluimos que para el mismo lugar es posible tener diferentes estructuras de comunicación (sólo promoción o ambos promoción y comercialización), remitentes (quién habla y sus objetivos e interés) y presentación de mensajes (publicidad o propaganda).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/12382210.11606/issn.1984-4867.v28i3p474-491Revista Turismo em Análise; Vol. 28 No. 3 (2017): Setembro-Dezembro; 474-491Revista Turismo em Análise; Vol. 28 Núm. 3 (2017): Setembro-Dezembro; 474-491Revista Turismo em Análise; v. 28 n. 3 (2017): Setembro-Dezembro; 474-4911984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/123822/138563https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/123822/139344Copyright (c) 2018 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessNakatani, Marcia Shizue MassukadoGomes, Ewerton LemosNunes, Mylena Palazzo2018-04-12T14:37:07Zoai:revistas.usp.br:article/123822Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2018-04-12T14:37:07Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
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