A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Eveline Vieira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lyra, Maria C. D. P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125663
Resumo: This article aims to recreate a situation in a classroom in which the teacher “distributes” the power of knowledge to students by means of a strategy that links spontaneous or previous knowledge to the knowledge addressed in order to foster the singularity of the subjects. Therefore, we use Bakhtin's notion of contact zone to defend the idea of creative communication as the possibility of appropriation of knowledge by the student through persuasive inner discourse, which originates in such dialogue. We show how, in this way, students become what Lave and Wenger call legitimate peripheral members of a community of practice, which here is the classroom. Then we consider the dynamics of the classroom through what Costa calls problematization, subverting the secular and/or cultural tradition of placing the teacher in the central position and students in peripheral positions. Finally, we consider this dynamic from the psychological point of view, showing, based on Valsiner's idea of internalization-externalization, how ready and built knowledge may acquire a personal and affective meaning for the student through the use of an example in a geometry class.
id USP-11_0b8413045d7b053dccd89a9b7591825d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/125663
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria The emergence of singularity in a didactic scene of a geometry class This article aims to recreate a situation in a classroom in which the teacher “distributes” the power of knowledge to students by means of a strategy that links spontaneous or previous knowledge to the knowledge addressed in order to foster the singularity of the subjects. Therefore, we use Bakhtin's notion of contact zone to defend the idea of creative communication as the possibility of appropriation of knowledge by the student through persuasive inner discourse, which originates in such dialogue. We show how, in this way, students become what Lave and Wenger call legitimate peripheral members of a community of practice, which here is the classroom. Then we consider the dynamics of the classroom through what Costa calls problematization, subverting the secular and/or cultural tradition of placing the teacher in the central position and students in peripheral positions. Finally, we consider this dynamic from the psychological point of view, showing, based on Valsiner's idea of internalization-externalization, how ready and built knowledge may acquire a personal and affective meaning for the student through the use of an example in a geometry class. Este artigo tem por objetivo mostrar uma recriação de uma situação em sala de aula na qual o professor distribui o poder do saber com os alunos em uma estratégia que liga os saberes espontâneos, ou prévios, aos saberes abordados, de forma a fomentar a singularidade dos sujeitos. Para tanto, usaremos as noções de Bakhtin de zona de contato, a fim de defender a ideia da comunicação criativa como possibilidade de apropriação do conhecimento pelo aluno, através do discurso interno persuasivo, oriundo desse diálogo. Mostraremos como, dessa forma, o aluno se torna o que Lave e Wenger chamam membro periférico legítimo de uma comunidade de prática, aqui considerada a sala de aula. Em seguida, passaremos a considerar a dinâmica da sala de aula através do que Costa chama de problematização, subvertendo a tradição secular e/ou cultural do professor em posição central e os alunos em posições periféricas. Por fim, consideraremos essa dinâmica do ponto de vista psicológico, mostrando, a partir da ideia de Valsiner de internalização-externalização, como o conhecimento pronto e construído passa a possuir um sentido pessoal e afetivo para o aluno, a partir do uso de um exemplo ilustrativo em sala de aula sobre geometria. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2016-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/12566310.1590/s1517-9702201612145354Educação e Pesquisa; v. 42 n. 4 (2016); 1109-1124Educação e Pesquisa; Vol. 42 No. 4 (2016); 1109-1124Educação e Pesquisa; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 1109-11241678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125663/122591Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Eveline VieiraLyra, Maria C. D. P.2017-01-19T19:29:28Zoai:revistas.usp.br:article/125663Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2017-01-19T19:29:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
The emergence of singularity in a didactic scene of a geometry class
title A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
spellingShingle A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
Costa, Eveline Vieira
title_short A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
title_full A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
title_fullStr A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
title_full_unstemmed A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
title_sort A emergência da singularidade em uma cena didática de uma aula de geometria
author Costa, Eveline Vieira
author_facet Costa, Eveline Vieira
Lyra, Maria C. D. P.
author_role author
author2 Lyra, Maria C. D. P.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Eveline Vieira
Lyra, Maria C. D. P.
description This article aims to recreate a situation in a classroom in which the teacher “distributes” the power of knowledge to students by means of a strategy that links spontaneous or previous knowledge to the knowledge addressed in order to foster the singularity of the subjects. Therefore, we use Bakhtin's notion of contact zone to defend the idea of creative communication as the possibility of appropriation of knowledge by the student through persuasive inner discourse, which originates in such dialogue. We show how, in this way, students become what Lave and Wenger call legitimate peripheral members of a community of practice, which here is the classroom. Then we consider the dynamics of the classroom through what Costa calls problematization, subverting the secular and/or cultural tradition of placing the teacher in the central position and students in peripheral positions. Finally, we consider this dynamic from the psychological point of view, showing, based on Valsiner's idea of internalization-externalization, how ready and built knowledge may acquire a personal and affective meaning for the student through the use of an example in a geometry class.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125663
10.1590/s1517-9702201612145354
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125663
identifier_str_mv 10.1590/s1517-9702201612145354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125663/122591
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 42 n. 4 (2016); 1109-1124
Educação e Pesquisa; Vol. 42 No. 4 (2016); 1109-1124
Educação e Pesquisa; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 1109-1124
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713812042874880