Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734 |
Resumo: | There are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization. |
id |
USP-11_b0906b853190ca58f7e1e1432268ed92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/210734 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literaturaScience popularization: a systematic literature reviewPopularização da ciênciaEducação superiorInteração com a sociedadePesquisa científicaDivulgação científicaScience popularizationHigher educationInteraction with societyScientific researchScientific disseminationThere are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization.Muitos são os termos utilizados para a comunicação dos resultados científicos decorrentes de projetos de pesquisa tendo em vista a interlocução entre a ciência e a sociedade, entre os quais é possível mencionar: alfabetização científica, divulgação científica, popularização do conhecimento, disseminação científica. Em busca da compreensão dessas distintas terminologias, foi realizada uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL) sobre “popularização da ciência”, no intuito de compreender e explorar o uso do termo, conhecer o seu percurso histórico, os resultados dos estudos já realizados bem como os autores que são referências sobre o assunto. Trata-se de uma pesquisa quanti-qualitativa que, por meio da RSL, localizou e analisou 26 artigos científicos disponibilizados no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), Google Acadêmico e Scientific Electronic Library Online (SciELO). Para o desenvolvimento dessa RSL, o estudo considerou as contribuições de Akobeng (2005), Costa e Zoltowski (2014) e Vosgerau e Romanowski (2014). Os resultados da pesquisa evidenciam as regiões e os periódicos com publicações sobre o tema, as palavras-chave mais recorrentes assim como os autores que publicam na área. Além disso, foi possível observar a evolução e a ramificação dos termos utilizados para a comunicação dos resultados das pesquisas científicas, os registros históricos e as iniciativas políticas, institucionais e espontâneas para a popularização da ciência.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/21073410.1590/S1678-4634202349253818Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e2538181678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193187https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193186Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiccoli, Marcia Speguen de Quadros Stecanela, Nilda 2023-12-22T13:32:28Zoai:revistas.usp.br:article/210734Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2023-12-22T13:32:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura Science popularization: a systematic literature review |
title |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura |
spellingShingle |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura Piccoli, Marcia Speguen de Quadros Popularização da ciência Educação superior Interação com a sociedade Pesquisa científica Divulgação científica Science popularization Higher education Interaction with society Scientific research Scientific dissemination |
title_short |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura |
title_full |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura |
title_fullStr |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura |
title_full_unstemmed |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura |
title_sort |
Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura |
author |
Piccoli, Marcia Speguen de Quadros |
author_facet |
Piccoli, Marcia Speguen de Quadros Stecanela, Nilda |
author_role |
author |
author2 |
Stecanela, Nilda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Piccoli, Marcia Speguen de Quadros Stecanela, Nilda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popularização da ciência Educação superior Interação com a sociedade Pesquisa científica Divulgação científica Science popularization Higher education Interaction with society Scientific research Scientific dissemination |
topic |
Popularização da ciência Educação superior Interação com a sociedade Pesquisa científica Divulgação científica Science popularization Higher education Interaction with society Scientific research Scientific dissemination |
description |
There are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734 10.1590/S1678-4634202349253818 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1678-4634202349253818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193187 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193186 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818 Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818 Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1800237485452689408 |