Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piccoli, Marcia Speguen de Quadros
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Stecanela, Nilda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734
Resumo: There are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization.
id USP-11_b0906b853190ca58f7e1e1432268ed92
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/210734
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literaturaScience popularization: a systematic literature reviewPopularização da ciênciaEducação superiorInteração com a sociedadePesquisa científicaDivulgação científicaScience popularizationHigher educationInteraction with societyScientific researchScientific disseminationThere are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization.Muitos são os termos utilizados para a comunicação dos resultados científicos decorrentes de projetos de pesquisa tendo em vista a interlocução entre a ciência e a sociedade, entre os quais é possível mencionar: alfabetização científica, divulgação científica, popularização do conhecimento, disseminação científica. Em busca da compreensão dessas distintas terminologias, foi realizada uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL) sobre “popularização da ciência”, no intuito de compreender e explorar o uso do termo, conhecer o seu percurso histórico, os resultados dos estudos já realizados bem como os autores que são referências sobre o assunto. Trata-se de uma pesquisa quanti-qualitativa que, por meio da RSL, localizou e analisou 26 artigos científicos disponibilizados no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), Google Acadêmico e Scientific Electronic Library Online (SciELO). Para o desenvolvimento dessa RSL, o estudo considerou as contribuições de Akobeng (2005), Costa e Zoltowski (2014) e Vosgerau e Romanowski (2014). Os resultados da pesquisa evidenciam as regiões e os periódicos com publicações sobre o tema, as palavras-chave mais recorrentes assim como os autores que publicam na área. Além disso, foi possível observar a evolução e a ramificação dos termos utilizados para a comunicação dos resultados das pesquisas científicas, os registros históricos e as iniciativas políticas, institucionais e espontâneas para a popularização da ciência.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/21073410.1590/S1678-4634202349253818Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e2538181678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193187https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193186Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiccoli, Marcia Speguen de Quadros Stecanela, Nilda 2023-12-22T13:32:28Zoai:revistas.usp.br:article/210734Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2023-12-22T13:32:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
Science popularization: a systematic literature review
title Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
spellingShingle Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
Piccoli, Marcia Speguen de Quadros
Popularização da ciência
Educação superior
Interação com a sociedade
Pesquisa científica
Divulgação científica
Science popularization
Higher education
Interaction with society
Scientific research
Scientific dissemination
title_short Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
title_full Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
title_fullStr Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
title_full_unstemmed Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
title_sort Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura
author Piccoli, Marcia Speguen de Quadros
author_facet Piccoli, Marcia Speguen de Quadros
Stecanela, Nilda
author_role author
author2 Stecanela, Nilda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Piccoli, Marcia Speguen de Quadros
Stecanela, Nilda
dc.subject.por.fl_str_mv Popularização da ciência
Educação superior
Interação com a sociedade
Pesquisa científica
Divulgação científica
Science popularization
Higher education
Interaction with society
Scientific research
Scientific dissemination
topic Popularização da ciência
Educação superior
Interação com a sociedade
Pesquisa científica
Divulgação científica
Science popularization
Higher education
Interaction with society
Scientific research
Scientific dissemination
description There are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734
10.1590/S1678-4634202349253818
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734
identifier_str_mv 10.1590/S1678-4634202349253818
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193187
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/210734/193186
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818
Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818
Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e253818
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1800237485452689408