A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antonia Almeida
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Jacomini, Márcia Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775
Resumo: This study is about the basis of relations between graduate studies and basic education such as set forth by Plano Nacional de Pós-Graduação [National Graduate Plan] 2011-2020 (PNPG). It is a documental study associated with quantitative/qualitative data analysis regarding academic production, whose corpus are theses and dissertations in graduate programs ranked by Capes with a grade equal to or higher than 5, in the period 2000-2010. They are: PUC/RJ, PUC/RS, PUC/SP, UERJ, UFES, UFF, UFG, UFMG, UFPEL, UFPR, UFRJ, UFRGS, UFRN, UFSCar, UFU, Unesp/MAR, Unicamp, Unimep, Unisinos, USP. The article is organized in three analytical axes: panorama of graduate policies designed by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) [Coordination for Higher Education Personnel Improvement]; guidelines for basic education which appeared in PNPG 2011-2020; academic production regarding educational policies in the period 2000-2010 and virtual contributions to understand the reality of basic education. The analysis of the academic production or education graduate programs turned out to be strategic both for the studies in the field of educational policies and for its agenda, allowing to problematize the diagnostics of scarce accumulation of knowledge in education. It became patent that much of what has been produced is intended to comprehend educational reality in Brazil, focusing mainly on basic education.
id USP-11_b6964fa2c08cf5106b16f00c682c1068
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/136775
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposiçõesGraduate studies and research about/in basic educationI: relations and propositionsGraduate studiesBasic educationAcademic productionPós-GraduaçãoEducação básicaProdução acadêmica This study is about the basis of relations between graduate studies and basic education such as set forth by Plano Nacional de Pós-Graduação [National Graduate Plan] 2011-2020 (PNPG). It is a documental study associated with quantitative/qualitative data analysis regarding academic production, whose corpus are theses and dissertations in graduate programs ranked by Capes with a grade equal to or higher than 5, in the period 2000-2010. They are: PUC/RJ, PUC/RS, PUC/SP, UERJ, UFES, UFF, UFG, UFMG, UFPEL, UFPR, UFRJ, UFRGS, UFRN, UFSCar, UFU, Unesp/MAR, Unicamp, Unimep, Unisinos, USP. The article is organized in three analytical axes: panorama of graduate policies designed by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) [Coordination for Higher Education Personnel Improvement]; guidelines for basic education which appeared in PNPG 2011-2020; academic production regarding educational policies in the period 2000-2010 and virtual contributions to understand the reality of basic education. The analysis of the academic production or education graduate programs turned out to be strategic both for the studies in the field of educational policies and for its agenda, allowing to problematize the diagnostics of scarce accumulation of knowledge in education. It became patent that much of what has been produced is intended to comprehend educational reality in Brazil, focusing mainly on basic education. O presente estudo problematiza as bases das relações entre a pós-graduação e a educação básica tal como formuladas no Plano Nacional de Pós-Graduação 2011-2020 (PNPG). Trata-se de estudo documental associado à análise de dados quantitativos/qualitativos sobre a produção acadêmica, tendo como corpus teses e dissertações defendidas em programas de pós-graduação conceituados pela Capes com nota igual ou superior a 5, no período de 2000-2010, a saber: PUC/RJ, PUC/RS, PUC/SP, Uerj, Ufes, UFF, UFG, UFMG, UFPEL, UFPR, UFRJ, UFRGS, UFRN, Ufscar, UFU, Unesp/MAR, Unicamp, Unimep, Unisinos, USP. O texto está organizado em três eixos de análise: panorama das políticas para pós-graduação desenhadas a partir da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes); diretrizes para a educação básica que figuram no PNPG 2011-2020; produções acadêmicas sobre políticas educacionais no período de 2000-2010 e possíveis contribuições para a compreensão da realidade da educação básica. A análise sobre a produção acadêmica dos programas de pós-graduação em educação revelou-se estratégica tanto para os estudos na área das políticas educacionais, quanto para a sua agenda, permitindo problematizar os diagnósticos da escassa acumulação de conhecimento em educação. Evidenciou-se que muito do que se tem produzido está voltado para o entendimento da realidade educacional brasileira, tendo a educação básica como foco principal.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2017-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/13677510.1590/s1517-9702201604143113Educação e Pesquisa; v. 43 n. 3 (2017); 629-646Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 3 (2017); 629-646Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 629-6461678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775/132517https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775/132518Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Antonia AlmeidaJacomini, Márcia Aparecida2017-08-14T18:04:14Zoai:revistas.usp.br:article/136775Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2017-08-14T18:04:14Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
Graduate studies and research about/in basic educationI: relations and propositions
title A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
spellingShingle A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
Silva, Antonia Almeida
Graduate studies
Basic education
Academic production
Pós-Graduação
Educação básica
Produção acadêmica
title_short A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
title_full A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
title_fullStr A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
title_full_unstemmed A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
title_sort A pós-graduação e a pesquisa sobre/na educação básica: relações e proposições
author Silva, Antonia Almeida
author_facet Silva, Antonia Almeida
Jacomini, Márcia Aparecida
author_role author
author2 Jacomini, Márcia Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antonia Almeida
Jacomini, Márcia Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Graduate studies
Basic education
Academic production
Pós-Graduação
Educação básica
Produção acadêmica
topic Graduate studies
Basic education
Academic production
Pós-Graduação
Educação básica
Produção acadêmica
description This study is about the basis of relations between graduate studies and basic education such as set forth by Plano Nacional de Pós-Graduação [National Graduate Plan] 2011-2020 (PNPG). It is a documental study associated with quantitative/qualitative data analysis regarding academic production, whose corpus are theses and dissertations in graduate programs ranked by Capes with a grade equal to or higher than 5, in the period 2000-2010. They are: PUC/RJ, PUC/RS, PUC/SP, UERJ, UFES, UFF, UFG, UFMG, UFPEL, UFPR, UFRJ, UFRGS, UFRN, UFSCar, UFU, Unesp/MAR, Unicamp, Unimep, Unisinos, USP. The article is organized in three analytical axes: panorama of graduate policies designed by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) [Coordination for Higher Education Personnel Improvement]; guidelines for basic education which appeared in PNPG 2011-2020; academic production regarding educational policies in the period 2000-2010 and virtual contributions to understand the reality of basic education. The analysis of the academic production or education graduate programs turned out to be strategic both for the studies in the field of educational policies and for its agenda, allowing to problematize the diagnostics of scarce accumulation of knowledge in education. It became patent that much of what has been produced is intended to comprehend educational reality in Brazil, focusing mainly on basic education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775
10.1590/s1517-9702201604143113
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775
identifier_str_mv 10.1590/s1517-9702201604143113
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775/132517
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136775/132518
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 43 n. 3 (2017); 629-646
Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 3 (2017); 629-646
Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 629-646
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713812132003841