Cosmopoéticas del espectador salvaje
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501 |
Resumo: | Based on the analysis of the cinematographic forms of reconstituting history in Serras da desordem, Corumbiara and Taego Ãwa, I identify the importance of the figure of indigenous spectators for understanding the images that the films create and mobilize. I argue that the effective, virtual or spectral reverse-shot of indigenous spectators constitutes a discursive device operating in the films and in the relationships they establish with the archive of history. The device of the savage spectator triggers what I call anarchivic montage, disturbing the arrangement of the historical archive produced by the violence of genocide and suggesting possibilities of creating a common world. |
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Cosmopoéticas del espectador salvajeCosmopoéticas do espectador selvagemCosmopoetics of the savage spectatorcinemahistóriagenocídios indígenasarquivomontagemcinehistoriagenocidios indigenasarchivomontajefilmhistoryindigenous genocidesarchivemontageBased on the analysis of the cinematographic forms of reconstituting history in Serras da desordem, Corumbiara and Taego Ãwa, I identify the importance of the figure of indigenous spectators for understanding the images that the films create and mobilize. I argue that the effective, virtual or spectral reverse-shot of indigenous spectators constitutes a discursive device operating in the films and in the relationships they establish with the archive of history. The device of the savage spectator triggers what I call anarchivic montage, disturbing the arrangement of the historical archive produced by the violence of genocide and suggesting possibilities of creating a common world.Basado en el análisis de las formas cinematográficas de reconstrucción de la historia en Serras da desordem, Corumbiara y Taego Ãwa, identifico la importancia de la figura de los espectadores indígenas para la comprensión de las imágenes que las películas crean y ponen en movimiento. Sostengo que el contracampo efectivo, virtual o espectral de los espectadores indígenas constituye una figura discursiva operativa en las películas y en las relaciones que establecen con el archivo de la historia. La figura del espectador salvaje desata lo que yo llamo montaje anarquívico, perturbando el orden del archivo histórico producido por la violencia del genocidio e insinuando posibilidades para la creación de un mundo común.Com base na análise das formas cinematográficas de reconstituição da história em Serras da desordem, Corumbiara e Taego Ãwa, identifico a importância da figura dos espectadores indígenas para a compreensão das imagens que os filmes criam e mobilizam. Argumento que o contracampo efetivo, virtual ou espectral dos espectadores indígenas constitui uma figura discursiva operante nos filmes e nas relações que estabelecem com o arquivo da história. A figura do espectador selvagem desencadeia o que denomino montagem anarquívica, perturbando o ordenamento do arquivo histórico produzido pela violência do genocídio e insinuando possibilidades de criação de um mundo comum.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16050110.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160501Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 110-129Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 110-1292316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/160492https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/161442https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/161044Copyright (c) 2020 Marcelo Rodrigues Souza Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marcelo Rodrigues Souza2020-06-26T20:42:49Zoai:revistas.usp.br:article/160501Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-06-26T20:42:49Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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