Uma análise do papel das escolas e das redes de ensino sobre as desigualdades de oportunidades educacionais
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Data de Publicação: | 2018 |
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Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Economia Aplicada |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/145397 |
Resumo: | This article contributes to the literature on inequalities ofeducationalopportunities by separating the determinants in circumstances and ef-forts, focusing on the ability of managers and schools to act. The resultsshow that between 10% and 15% of grade inequality can be influencedby educational central administration, but not by school principals. Themethodology also allows us to estimate to what extent circumstances af-fect inequality through its interaction with managers’ efforts. The resultsshow that between 10% and 23% of inequality can be influenced by edu-cational policies. These results suggest that managers may attenuate theeffects of circumstances on an inequality. |
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Uma análise do papel das escolas e das redes de ensino sobre as desigualdades de oportunidades educacionaisEducational inequalityEquality of opportunitySchool effectDesigualdade educacionalIgualdade de oportunidadesEfeito-escolaThis article contributes to the literature on inequalities ofeducationalopportunities by separating the determinants in circumstances and ef-forts, focusing on the ability of managers and schools to act. The resultsshow that between 10% and 15% of grade inequality can be influencedby educational central administration, but not by school principals. Themethodology also allows us to estimate to what extent circumstances af-fect inequality through its interaction with managers’ efforts. The resultsshow that between 10% and 23% of inequality can be influenced by edu-cational policies. These results suggest that managers may attenuate theeffects of circumstances on an inequality.Este artigo contribui para a literatura de desigualdades de oportunidades educacionais ao separar os determinantes do aprendizado entre circunstâncias e esforços, com foco na capacidade de atuação dos gestores das redes e das escolas. Os resultados mostram que entre 10% e 15% da desigualdade de notas está sob controle dos órgãos centrais, mas fogem ao controle dos diretores escolares. A metodologia também permite estimar em que medida as circunstâncias afetam a desigualdade de notas via interação com os esforços dos gestores. Os resultados mostram que entre 10% e 23% da desigualdade atribuída ao perfil dos alunos pode ser influenciada por políticas educacionais. Estes resultados sugerem que os esforços dos gestores podem amenizar os efeitos das circunstâncias sobre a desigualdade.Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/14539710.11606/1980-5330/ea154846Economia Aplicada; Vol. 22 No. 2 (2018); 239-272Economia Aplicada; Vol. 22 Núm. 2 (2018); 239-272Economia Aplicada; v. 22 n. 2 (2018); 239-2721980-53301413-8050reponame:Economia Aplicadainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/145397/153691Copyright (c) 2018 Economia Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares, PriscillaCamelo, RafaelPaciência, Luan2020-08-14T23:42:59Zoai:revistas.usp.br:article/145397Revistahttps://www.revistas.usp.br/ecoaPUBhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/oai||revecap@usp.br1980-53301413-8050opendoar:2023-09-13T12:17:11.176016Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)false |
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