Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martínez-Guzmán, Antar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Íñiguez-Rueda, Lupicinio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183
Resumo: Symbolic violence against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community operates in a normalized way and enhances relationships of inequality in diverse social spaces. The objective of this study is to explore forms of symbolic violence against LGBT people committed through the discourse of students and teachers in the context of Mexican universities. A qualitative methodology was adopted involving the use of the discussion group technique. Subsequently, discourse analysis was conducted drawing on psychosocial thinking. The results reveal two discursive strategies that contribute to the reproduction of forms of discrimination and violence against LGBT people: one in the form of carrilla (Mexican slang for making fun), and the other in the form of tropes and rhetorical figures involving the notion of respect. Finally, we highlight the importance of understanding informal and everyday discursive practices to better address this problem in educational institutions.
id USP-22_0ba43d073e5843ea64034680e8798a0c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/151183
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços UniversitáriosDiscursive Practices and Symbolic Violence Towards the LGBT Community in the University ContextPrácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitariosviolencegenderpeersdiscoursesexual orientationviolenciagénerouniversidadesdiscursoorientación sexualSymbolic violence against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community operates in a normalized way and enhances relationships of inequality in diverse social spaces. The objective of this study is to explore forms of symbolic violence against LGBT people committed through the discourse of students and teachers in the context of Mexican universities. A qualitative methodology was adopted involving the use of the discussion group technique. Subsequently, discourse analysis was conducted drawing on psychosocial thinking. The results reveal two discursive strategies that contribute to the reproduction of forms of discrimination and violence against LGBT people: one in the form of carrilla (Mexican slang for making fun), and the other in the form of tropes and rhetorical figures involving the notion of respect. Finally, we highlight the importance of understanding informal and everyday discursive practices to better address this problem in educational institutions.A violência simbólica dirigida para a comunidade lésbica, gay, bissexual e transgênero (LGBT) opera de maneira padrão e contribui para gerar relações de desigualdade em diversos espaços sociais. O objetivo deste estudo é explorar formas de violência simbólica contra pessoas LGBT por meio do discurso de estudantes e docentes no contexto universitário mexicano. Propõe-se uma metodologia qualitativa que utiliza a técnica dos grupos de discussão para a produção de informação e, posteriormente, realiza-se uma análise do discurso sobre a mesma desde uma perspectiva psicossocial. Nos resultados identificam-se duas estratégias discursivas sobressalentes que contribuem para reproduzir formas de discriminação e violência contra pessoas LGBT neste contexto: uma ligada à zombaria e outra relacionada com a figura do respeito. Finalmente, mostra-se a relevância de compreender as práticas discursivas informais e cotidianas para a melhor abordagem desta problemática em instituições educativas.La violencia simbólica dirigida hacia la comunidad lésbico, gay, bisexual y transgénero (LGBT) opera de manera normalizada y contribuye a generar relaciones de desigualdad en diversos espacios sociales. El objetivo de este estudio es explorar formas de violencia simbólica hacia personas LGBT a través del discurso de estudiantes y docentes en el contexto universitario mexicano. Se plantea una metodología cualitativa que utiliza la técnica de los grupos de discusión para la producción de información y posteriormente se realiza un análisis del discurso sobre la misma desde una perspectiva psicosocial. En los resultados se identifican dos estrategias discursivas sobresalientes que contribuyen a re-producir formas de discriminación y violencia hacia personas LGBT en este contexto: una vinculada con la burla o carrilla; otra relacionada con la figura del respeto. Finalmente, se muestra la relevancia de comprender las prácticas discursivas informales y cotidianas para el mejor abordaje de esta problemática en instituciones educativas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/15118310.1590/1982-432727s1201701Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. Suppl. 1 (2017); 367-375Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. Suppl. 1 (2017); 367-375Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. Suppl. 1 (2017); 367-3751982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147996https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147997https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147998Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMartínez-Guzmán, AntarÍñiguez-Rueda, Lupicinio2018-11-12T11:18:26Zoai:revistas.usp.br:article/151183Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2018-11-12T11:18:26Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
Discursive Practices and Symbolic Violence Towards the LGBT Community in the University Context
Prácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitarios
title Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
spellingShingle Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
Martínez-Guzmán, Antar
violence
gender
peers
discourse
sexual orientation
violencia
género
universidades
discurso
orientación sexual
title_short Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
title_full Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
title_fullStr Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
title_full_unstemmed Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
title_sort Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
author Martínez-Guzmán, Antar
author_facet Martínez-Guzmán, Antar
Íñiguez-Rueda, Lupicinio
author_role author
author2 Íñiguez-Rueda, Lupicinio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martínez-Guzmán, Antar
Íñiguez-Rueda, Lupicinio
dc.subject.por.fl_str_mv violence
gender
peers
discourse
sexual orientation
violencia
género
universidades
discurso
orientación sexual
topic violence
gender
peers
discourse
sexual orientation
violencia
género
universidades
discurso
orientación sexual
description Symbolic violence against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community operates in a normalized way and enhances relationships of inequality in diverse social spaces. The objective of this study is to explore forms of symbolic violence against LGBT people committed through the discourse of students and teachers in the context of Mexican universities. A qualitative methodology was adopted involving the use of the discussion group technique. Subsequently, discourse analysis was conducted drawing on psychosocial thinking. The results reveal two discursive strategies that contribute to the reproduction of forms of discrimination and violence against LGBT people: one in the form of carrilla (Mexican slang for making fun), and the other in the form of tropes and rhetorical figures involving the notion of respect. Finally, we highlight the importance of understanding informal and everyday discursive practices to better address this problem in educational institutions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183
10.1590/1982-432727s1201701
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183
identifier_str_mv 10.1590/1982-432727s1201701
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147996
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147997
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147998
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. Suppl. 1 (2017); 367-375
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. Suppl. 1 (2017); 367-375
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. Suppl. 1 (2017); 367-375
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221835521949696