Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183 |
Resumo: | Symbolic violence against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community operates in a normalized way and enhances relationships of inequality in diverse social spaces. The objective of this study is to explore forms of symbolic violence against LGBT people committed through the discourse of students and teachers in the context of Mexican universities. A qualitative methodology was adopted involving the use of the discussion group technique. Subsequently, discourse analysis was conducted drawing on psychosocial thinking. The results reveal two discursive strategies that contribute to the reproduction of forms of discrimination and violence against LGBT people: one in the form of carrilla (Mexican slang for making fun), and the other in the form of tropes and rhetorical figures involving the notion of respect. Finally, we highlight the importance of understanding informal and everyday discursive practices to better address this problem in educational institutions. |
id |
USP-22_0ba43d073e5843ea64034680e8798a0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/151183 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços UniversitáriosDiscursive Practices and Symbolic Violence Towards the LGBT Community in the University ContextPrácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitariosviolencegenderpeersdiscoursesexual orientationviolenciagénerouniversidadesdiscursoorientación sexualSymbolic violence against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community operates in a normalized way and enhances relationships of inequality in diverse social spaces. The objective of this study is to explore forms of symbolic violence against LGBT people committed through the discourse of students and teachers in the context of Mexican universities. A qualitative methodology was adopted involving the use of the discussion group technique. Subsequently, discourse analysis was conducted drawing on psychosocial thinking. The results reveal two discursive strategies that contribute to the reproduction of forms of discrimination and violence against LGBT people: one in the form of carrilla (Mexican slang for making fun), and the other in the form of tropes and rhetorical figures involving the notion of respect. Finally, we highlight the importance of understanding informal and everyday discursive practices to better address this problem in educational institutions.A violência simbólica dirigida para a comunidade lésbica, gay, bissexual e transgênero (LGBT) opera de maneira padrão e contribui para gerar relações de desigualdade em diversos espaços sociais. O objetivo deste estudo é explorar formas de violência simbólica contra pessoas LGBT por meio do discurso de estudantes e docentes no contexto universitário mexicano. Propõe-se uma metodologia qualitativa que utiliza a técnica dos grupos de discussão para a produção de informação e, posteriormente, realiza-se uma análise do discurso sobre a mesma desde uma perspectiva psicossocial. Nos resultados identificam-se duas estratégias discursivas sobressalentes que contribuem para reproduzir formas de discriminação e violência contra pessoas LGBT neste contexto: uma ligada à zombaria e outra relacionada com a figura do respeito. Finalmente, mostra-se a relevância de compreender as práticas discursivas informais e cotidianas para a melhor abordagem desta problemática em instituições educativas.La violencia simbólica dirigida hacia la comunidad lésbico, gay, bisexual y transgénero (LGBT) opera de manera normalizada y contribuye a generar relaciones de desigualdad en diversos espacios sociales. El objetivo de este estudio es explorar formas de violencia simbólica hacia personas LGBT a través del discurso de estudiantes y docentes en el contexto universitario mexicano. Se plantea una metodología cualitativa que utiliza la técnica de los grupos de discusión para la producción de información y posteriormente se realiza un análisis del discurso sobre la misma desde una perspectiva psicosocial. En los resultados se identifican dos estrategias discursivas sobresalientes que contribuyen a re-producir formas de discriminación y violencia hacia personas LGBT en este contexto: una vinculada con la burla o carrilla; otra relacionada con la figura del respeto. Finalmente, se muestra la relevancia de comprender las prácticas discursivas informales y cotidianas para el mejor abordaje de esta problemática en instituciones educativas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/15118310.1590/1982-432727s1201701Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. Suppl. 1 (2017); 367-375Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. Suppl. 1 (2017); 367-375Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. Suppl. 1 (2017); 367-3751982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147996https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147997https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147998Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMartínez-Guzmán, AntarÍñiguez-Rueda, Lupicinio2018-11-12T11:18:26Zoai:revistas.usp.br:article/151183Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2018-11-12T11:18:26Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários Discursive Practices and Symbolic Violence Towards the LGBT Community in the University Context Prácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitarios |
title |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários |
spellingShingle |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários Martínez-Guzmán, Antar violence gender peers discourse sexual orientation violencia género universidades discurso orientación sexual |
title_short |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários |
title_full |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários |
title_fullStr |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários |
title_full_unstemmed |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários |
title_sort |
Práticas Discursivas e Violência Simbólica Relacionadas à Comunidade LGBT em Espaços Universitários |
author |
Martínez-Guzmán, Antar |
author_facet |
Martínez-Guzmán, Antar Íñiguez-Rueda, Lupicinio |
author_role |
author |
author2 |
Íñiguez-Rueda, Lupicinio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martínez-Guzmán, Antar Íñiguez-Rueda, Lupicinio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
violence gender peers discourse sexual orientation violencia género universidades discurso orientación sexual |
topic |
violence gender peers discourse sexual orientation violencia género universidades discurso orientación sexual |
description |
Symbolic violence against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community operates in a normalized way and enhances relationships of inequality in diverse social spaces. The objective of this study is to explore forms of symbolic violence against LGBT people committed through the discourse of students and teachers in the context of Mexican universities. A qualitative methodology was adopted involving the use of the discussion group technique. Subsequently, discourse analysis was conducted drawing on psychosocial thinking. The results reveal two discursive strategies that contribute to the reproduction of forms of discrimination and violence against LGBT people: one in the form of carrilla (Mexican slang for making fun), and the other in the form of tropes and rhetorical figures involving the notion of respect. Finally, we highlight the importance of understanding informal and everyday discursive practices to better address this problem in educational institutions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183 10.1590/1982-432727s1201701 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-432727s1201701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147996 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147997 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/151183/147998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. Suppl. 1 (2017); 367-375 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. Suppl. 1 (2017); 367-375 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. Suppl. 1 (2017); 367-375 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221835521949696 |