Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946 |
Resumo: | Psychoeducational intervention programs in higher education can contribute to academic success. This research aimed to verify the effects of a program for the development of learning strategies in university students. The design used was quasiexperimental, with pre-test, intervention and three post-tests. 83 students participated, of which 59 were from the Control Group and 24 from the Experimental Group. It was used in the pre-test and post-tests the Learning Strategies Scale for University Students (LSSUS). The results in the post-tests revealed qualitative but not quantitative differences. The data allowed us to reflect on the impact of enrollment in higher education and to confirm the need to teach self-regulated learning strategies from the first year of graduation. The lack of previous knowledge, high expectations, as well as the number of intervention sessions were variables that possibly interfered in the results, not allowing, from a statistical point of view, a significant increase in the scale scores. |
id |
USP-22_16653266f49343aa4b65ef8f03bcebf4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/171946 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios IngresantesIntervenção em Estratégias de Aprendizagem: Estudo com Universitários IngressantesIntervention in Learning Strategies: Study with New University Studentslearningself-regulation of learningeducational psychologyhigher educationaprendizajeautorregulación del aprendizajepsicología educativaenseñanza superioraprendizagemautorregulação da aprendizagempsicologia educacionalensino superiorPsychoeducational intervention programs in higher education can contribute to academic success. This research aimed to verify the effects of a program for the development of learning strategies in university students. The design used was quasiexperimental, with pre-test, intervention and three post-tests. 83 students participated, of which 59 were from the Control Group and 24 from the Experimental Group. It was used in the pre-test and post-tests the Learning Strategies Scale for University Students (LSSUS). The results in the post-tests revealed qualitative but not quantitative differences. The data allowed us to reflect on the impact of enrollment in higher education and to confirm the need to teach self-regulated learning strategies from the first year of graduation. The lack of previous knowledge, high expectations, as well as the number of intervention sessions were variables that possibly interfered in the results, not allowing, from a statistical point of view, a significant increase in the scale scores.Programas de intervenção psicoeducacional no ensino superior podem contribuir para o sucesso acadêmico. Esta pesquisa teve como objetivo verificar os efeitos de um programa para o desenvolvimento de estratégias de aprendizagem em universitários. O delineamento usado foi quase-experimental, com pré-teste, intervenção e três pós-testes. Participaram da pesquisa 83 estudantes, sendo 59 do Grupo Controle e 24 do Grupo Experimental. Foi utilizada no pré e pós-testes a Escala de Estratégias de Aprendizagem para Universitários (EEA-U). Os resultados nos pós-testes revelaram diferenças qualitativas, mas não quantitativas. Os dados permitiram refletir sobre o impacto do ingresso no ensino superior e confirmar a necessidade de se ensinar estratégias de aprendizagem autorreguladas, desde o primeiro ano da graduação. A falta de conhecimentos prévios, as altas expectativas, bem como o número de sessões de intervenção foram variáveis que possivelmente interferiram nos resultados, não permitindo, do ponto de vista estatístico, o aumento significativo nos escores da escala.Los programas de intervención psicoeducativa en la enseñanza superior pueden contribuir al éxito académico. Esta investigación tuvo como objetivo verificar los efectos de un programa para el desarrollo de estrategias de aprendizaje en universitarios. El delineamiento utilizado fue casi-experimental, con prueba previa, intervención y tres pruebas posteriores. Participaron de la investigación 83 estudiantes, siendo 59 del Grupo Control y 24 del Grupo Experimental. Se utilizó en las pruebas previas y posteriores la Escala de Estrategias de Aprendizaje para Universitarios (EEA-U). Los resultados en las pruebas posteriores revelaron diferencias cualitativas, pero no cuantitativas. Los datos permitieron reflexionar sobre el impacto del ingreso en la enseñanza superior y confirmar la necesidad de enseñar estrategias de aprendizaje autorreguladas desde el primer año del grado. La falta de conocimientos previos, las altas expectativas, así como el número de sesiones de intervención fueron variables que posiblemente interfirieron en los resultados, no permitiendo, desde el punto de vista estadístico, el aumento significativo en los escores de la escala.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/17194610.1590/1982-4327e2839Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2839Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2839Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e28391982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946/161741https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946/161742Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Rosana Maria MohallemSantos, Acácia Aparecida Angeli dos2020-07-02T22:10:20Zoai:revistas.usp.br:article/171946Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2020-07-02T22:10:20Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes Intervenção em Estratégias de Aprendizagem: Estudo com Universitários Ingressantes Intervention in Learning Strategies: Study with New University Students |
title |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes |
spellingShingle |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes Martins, Rosana Maria Mohallem learning self-regulation of learning educational psychology higher education aprendizaje autorregulación del aprendizaje psicología educativa enseñanza superior aprendizagem autorregulação da aprendizagem psicologia educacional ensino superior |
title_short |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes |
title_full |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes |
title_fullStr |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes |
title_full_unstemmed |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes |
title_sort |
Intervención en Estrategias de Aprendizaje: Estudio con Universitarios Ingresantes |
author |
Martins, Rosana Maria Mohallem |
author_facet |
Martins, Rosana Maria Mohallem Santos, Acácia Aparecida Angeli dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Rosana Maria Mohallem Santos, Acácia Aparecida Angeli dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
learning self-regulation of learning educational psychology higher education aprendizaje autorregulación del aprendizaje psicología educativa enseñanza superior aprendizagem autorregulação da aprendizagem psicologia educacional ensino superior |
topic |
learning self-regulation of learning educational psychology higher education aprendizaje autorregulación del aprendizaje psicología educativa enseñanza superior aprendizagem autorregulação da aprendizagem psicologia educacional ensino superior |
description |
Psychoeducational intervention programs in higher education can contribute to academic success. This research aimed to verify the effects of a program for the development of learning strategies in university students. The design used was quasiexperimental, with pre-test, intervention and three post-tests. 83 students participated, of which 59 were from the Control Group and 24 from the Experimental Group. It was used in the pre-test and post-tests the Learning Strategies Scale for University Students (LSSUS). The results in the post-tests revealed qualitative but not quantitative differences. The data allowed us to reflect on the impact of enrollment in higher education and to confirm the need to teach self-regulated learning strategies from the first year of graduation. The lack of previous knowledge, high expectations, as well as the number of intervention sessions were variables that possibly interfered in the results, not allowing, from a statistical point of view, a significant increase in the scale scores. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946 10.1590/1982-4327e2839 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-4327e2839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946/161741 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/171946/161742 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2839 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2839 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2839 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221835643584512 |