Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6103 |
Resumo: | This study looked for to identify the teachers' representations about the students' motivation and the role of the mistake in the learning. The work was based on the theory of the Social Representations and the Construtivistic perspective on the teaching. The analyses were based in data obtained through interviews with six teachers of first to four grade of the Elementary School. About motivation, the representations turn around the idea that the center of teachers' attention should be the student's interests, using what he likes as a way to attract and to engage him in learning. Such conception goes away from constructivistic perspective, in which the motivation for the learning should be intrinsic to the student's task. With respect to error, the construtivistic concepts are present, but without one deep appropriation of them. |
id |
USP-22_53f40d066cd1dc57cd67752c5165ebfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6103 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem Study of teachers social representations of fisrt to fourth elementary school grades about the students motivation and the role played by error in learning Representações Sociais do ProfessorConstrutivismoMotivaçãoErro na Aprendizagem EscolarTeacher's Social RepresentationConstrutivismMotivationSchool Learning Error This study looked for to identify the teachers' representations about the students' motivation and the role of the mistake in the learning. The work was based on the theory of the Social Representations and the Construtivistic perspective on the teaching. The analyses were based in data obtained through interviews with six teachers of first to four grade of the Elementary School. About motivation, the representations turn around the idea that the center of teachers' attention should be the student's interests, using what he likes as a way to attract and to engage him in learning. Such conception goes away from constructivistic perspective, in which the motivation for the learning should be intrinsic to the student's task. With respect to error, the construtivistic concepts are present, but without one deep appropriation of them. Este estudo buscou identificar as representações de professores sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem. Embasam o trabalho a teoria das Representações Sociais e a perspectiva Construtivista sobre o ensino. São analisados os dados obtidos em entrevistas semi-estruturadas com seis professores de 1ª. a 4ª. séries do Ensino Fundamental. Sobre a motivação, as representações giram em torno da idéia de que o centro da atenção dos professores deveria ser o interesse do aluno, utilizando o que ele gosta como forma de atraí-lo e engajá-lo na aprendizagem. Tal concepção distancia-se da perspectiva construtivista, na qual a motivação para a aprendizagem deve ser intrínseca à tarefa do aluno. Quanto ao erro, os conceitos construtivistas estão presentes, mas sem uma apropriação aprofundada. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/610310.1590/S0103-863X2001000200009Paidéia (Ribeirão Preto); v. 11 n. 21 (2001); 73-83 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 11 No. 21 (2001); 73-83 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 11 Núm. 21 (2001); 73-83 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6103/7634Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessVeríssimo, Danilo SarettaAndrade, Antônio dos Santos2012-04-30T01:38:36Zoai:revistas.usp.br:article/6103Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:38:36Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem Study of teachers social representations of fisrt to fourth elementary school grades about the students motivation and the role played by error in learning |
title |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem |
spellingShingle |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem Veríssimo, Danilo Saretta Representações Sociais do Professor Construtivismo Motivação Erro na Aprendizagem Escolar Teacher's Social Representation Construtivism Motivation School Learning Error |
title_short |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem |
title_full |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem |
title_fullStr |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem |
title_sort |
Estudo das representações sociais de professores de 1ª. a 4ª. série do ensino fundamental sobre a motivação dos alunos e o papel do erro na aprendizagem |
author |
Veríssimo, Danilo Saretta |
author_facet |
Veríssimo, Danilo Saretta Andrade, Antônio dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Antônio dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veríssimo, Danilo Saretta Andrade, Antônio dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representações Sociais do Professor Construtivismo Motivação Erro na Aprendizagem Escolar Teacher's Social Representation Construtivism Motivation School Learning Error |
topic |
Representações Sociais do Professor Construtivismo Motivação Erro na Aprendizagem Escolar Teacher's Social Representation Construtivism Motivation School Learning Error |
description |
This study looked for to identify the teachers' representations about the students' motivation and the role of the mistake in the learning. The work was based on the theory of the Social Representations and the Construtivistic perspective on the teaching. The analyses were based in data obtained through interviews with six teachers of first to four grade of the Elementary School. About motivation, the representations turn around the idea that the center of teachers' attention should be the student's interests, using what he likes as a way to attract and to engage him in learning. Such conception goes away from constructivistic perspective, in which the motivation for the learning should be intrinsic to the student's task. With respect to error, the construtivistic concepts are present, but without one deep appropriation of them. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6103 10.1590/S0103-863X2001000200009 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6103 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2001000200009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6103/7634 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 11 n. 21 (2001); 73-83 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 11 No. 21 (2001); 73-83 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 11 Núm. 21 (2001); 73-83 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221830164774912 |