Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laranjeira, Márcia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Teixeira, Maria Odília
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853
Resumo: Teacher feedback in the classroom has a powerful influence on pupils’ performance and motivation. The study aims to analyze psychometric properties of the Portuguese version of the Teacher Feedback Scale (TFS) in a sample of 228 children in the 4th grade of schooling. Exploratory factor analysis shows similarities with the original version, and the differences observed were based on the children’s cognitive development characteristics and cultural specificities of the two samples. The relationship between teacher feedback and students’ motivational variables was confirmed, such as the preference that the children expressed for the school subjects. The possibility to make some changes in the items is contemplated, in order to increase validity and reliability of the measure. The data highlight the potential of using the TFS in schools, which could contribute towards clarifying the teachers’ role in the formation of pupils’ self-concept.
id USP-22_7dbf6adb737d603e75799c88e3605ba7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/146853
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo PreliminarVersión Portuguesa de la Escala de Feedback del Profesor: Un Estudio PreliminarPortuguese Version of Teacher Feedback Scale: A Preliminary Studypersuasióninteracción profesor-estudiantevalidación del testprecisión del testautoimagenpersuasãointeração professor-alunovalidade do testeprecisão do testeautoconceitopersuasionteacher-student interactiontest validitytest reliabilityself-concept Teacher feedback in the classroom has a powerful influence on pupils’ performance and motivation. The study aims to analyze psychometric properties of the Portuguese version of the Teacher Feedback Scale (TFS) in a sample of 228 children in the 4th grade of schooling. Exploratory factor analysis shows similarities with the original version, and the differences observed were based on the children’s cognitive development characteristics and cultural specificities of the two samples. The relationship between teacher feedback and students’ motivational variables was confirmed, such as the preference that the children expressed for the school subjects. The possibility to make some changes in the items is contemplated, in order to increase validity and reliability of the measure. The data highlight the potential of using the TFS in schools, which could contribute towards clarifying the teachers’ role in the formation of pupils’ self-concept. O feedback do professor na sala de aula constitui uma poderosa influência no desempenho e na motivação dos alunos. O estudo tem como objetivo analisar as características psicométricas da versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor (TFS) em uma amostra de 228 crianças do 4º ano de escolaridade. A análise fatorial exploratória demonstrou semelhanças com a versão original, e as diferenças observadas decorreram das características de desenvolvimento cognitivo das crianças e de especificidades culturais das duas amostras. Foi confirmada a relação entre o feedback do professor e variáveis motivacionais dos estudantes, como a preferência pelas disciplinas escolares. Almejam-se mudanças em alguns itens, de modo a aumentar a validade e consistência da medida. Os dados salientam o potencial de utilização do instrumento nas escolas, com vista a clarificar o papel do professor na formação do autoconceito das crianças. El feedback del profesor en la sala de clase constituye una poderosa influencia en el desempeño y en la motivación de los alumnos. El estudio tiene como objetivo analizar las características psicométricas de la versión Portuguesa de la Escala de Feedback del Profesor (TFS) en una muestra de 228 niños del 4º año de escolaridad. El análisis factorial exploratorio demuestra semejanzas con la versión original, y las diferencias observadas son decurrentes de las características de desarrollo cognitivo de los niños e de las especificidades culturales de las dos muestras. Fue confirmada la relación entre el feedback del profesor y variables motivacionales de los estudiantes, como la preferencia por las disciplinas escolares. Se contempla la posibilidad de realizar alteraciones en algunos ítems de modo a aumentar la validez y consistencia de la medida. Los datos destacan el potencial de la utilización del instrumento en las escuelas con vista a clarificar el papel del profesor en la formación del autoconceito de los niños.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/14685310.1590/1982-4327e2802Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2802Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2802Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e28021982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853/140377https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853/147967Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessLaranjeira, MárciaTeixeira, Maria Odília2018-11-14T10:36:35Zoai:revistas.usp.br:article/146853Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2018-11-14T10:36:35Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
Versión Portuguesa de la Escala de Feedback del Profesor: Un Estudio Preliminar
Portuguese Version of Teacher Feedback Scale: A Preliminary Study
title Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
spellingShingle Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
Laranjeira, Márcia
persuasión
interacción profesor-estudiante
validación del test
precisión del test
autoimagen
persuasão
interação professor-aluno
validade do teste
precisão do teste
autoconceito
persuasion
teacher-student interaction
test validity
test reliability
self-concept
title_short Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
title_full Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
title_fullStr Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
title_full_unstemmed Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
title_sort Versão Portuguesa da Escala de Feedback do Professor: Um Estudo Preliminar
author Laranjeira, Márcia
author_facet Laranjeira, Márcia
Teixeira, Maria Odília
author_role author
author2 Teixeira, Maria Odília
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laranjeira, Márcia
Teixeira, Maria Odília
dc.subject.por.fl_str_mv persuasión
interacción profesor-estudiante
validación del test
precisión del test
autoimagen
persuasão
interação professor-aluno
validade do teste
precisão do teste
autoconceito
persuasion
teacher-student interaction
test validity
test reliability
self-concept
topic persuasión
interacción profesor-estudiante
validación del test
precisión del test
autoimagen
persuasão
interação professor-aluno
validade do teste
precisão do teste
autoconceito
persuasion
teacher-student interaction
test validity
test reliability
self-concept
description Teacher feedback in the classroom has a powerful influence on pupils’ performance and motivation. The study aims to analyze psychometric properties of the Portuguese version of the Teacher Feedback Scale (TFS) in a sample of 228 children in the 4th grade of schooling. Exploratory factor analysis shows similarities with the original version, and the differences observed were based on the children’s cognitive development characteristics and cultural specificities of the two samples. The relationship between teacher feedback and students’ motivational variables was confirmed, such as the preference that the children expressed for the school subjects. The possibility to make some changes in the items is contemplated, in order to increase validity and reliability of the measure. The data highlight the potential of using the TFS in schools, which could contribute towards clarifying the teachers’ role in the formation of pupils’ self-concept.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853
10.1590/1982-4327e2802
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e2802
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853/140377
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/146853/147967
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 28 (2018); e2802
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2802
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 28 (2018); e2802
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221835478958080