Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Madeira, Milton J.P.
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Wainer, Ricardo, Verdin, Regina, Alchieri, João C., Diehl, Eduardo K.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139
Resumo: This article presents a research developed in the core of a multidisciplinary Project 'Tapejara' - Intelligent Systems of Instruction in the Internet -. The article presents, mainly, the Cognitive Styles of Learning generated from the results of Test Ross and BPR-5 Test applications in the employee's partner Company. The results from the cognitive assessment were submitted to a Cluster Analysis. The dendogramms allowed grouping the target population in five groups: Analogue-analytical, Concrete-generic, Evaluative-deductive, Relational-synthetic and Synthetic-evaluative. In the Project 'Tapejara', the Cognitive Styles of Learning will make possible to build the Student Model of the Pedagogical Agent, consequently will allow a tutorial adapted to the individual learning differences.
id USP-22_8130f7dbfc5920abe1e988e05352aee0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6139
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web Geração de estilos cognitivos de aprendizagem de negociadores empresariais para adaptação de ensino tutorializado na web Estilos CognitivosTutores InteligentesEnsino a DistânciaNegociação EmpresarialCognitive StylesIntelligent Tutoring SystemLong-Distance Education Enterprise Negotiators This article presents a research developed in the core of a multidisciplinary Project 'Tapejara' - Intelligent Systems of Instruction in the Internet -. The article presents, mainly, the Cognitive Styles of Learning generated from the results of Test Ross and BPR-5 Test applications in the employee's partner Company. The results from the cognitive assessment were submitted to a Cluster Analysis. The dendogramms allowed grouping the target population in five groups: Analogue-analytical, Concrete-generic, Evaluative-deductive, Relational-synthetic and Synthetic-evaluative. In the Project 'Tapejara', the Cognitive Styles of Learning will make possible to build the Student Model of the Pedagogical Agent, consequently will allow a tutorial adapted to the individual learning differences. A presente pesquisa foi desenvolvida no cerne do projeto multidisciplinar e multinstitucional "Tapejara" - Sistemas Inteligentes de Ensino na Internet-. O artigo apresenta os Estilos Cognitivos de Aprendizagem gerados a partir dos resultados da aplicação do Teste Ross e da Bateria de Provas de Raciocínio BPR-5 numa amostra de funcionários da população-alvo do Curso de Negociação Empresarial a ser ministrado pela empresa parceira de telecomunicações. Os resultados da testagem cognitiva foram submetidos a análises fatoriais e, a seguir, a uma análise de cluster que, com seus respectivos dendogramas, possibilitaram o agrupamento da população em cinco grandes grupos a saber: Analógico-analítico, Concreto-genérico, Dedutivo-avaliativo, Relacional-sintético e Sintético-avaliativo. Os Estilos Cognitivos de Aprendizagem permitirão a Modelagem Cognitiva do Agente-Aprendiz que possibilitará um ensino tutorial adaptado às necessidades próprias de cada estilo cognitivo, e que assista eficazmente o aprendizado de forma assíncrona e individualizada. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/613910.1590/S0103-863X2002000200010Paidéia (Ribeirão Preto); v. 12 n. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 No. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 Núm. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139/7670Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMadeira, Milton J.P.Wainer, RicardoVerdin, ReginaAlchieri, João C.Diehl, Eduardo K.2012-04-30T01:41:45Zoai:revistas.usp.br:article/6139Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:41:45Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
Geração de estilos cognitivos de aprendizagem de negociadores empresariais para adaptação de ensino tutorializado na web
title Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
spellingShingle Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
Madeira, Milton J.P.
Estilos Cognitivos
Tutores Inteligentes
Ensino a Distância
Negociação Empresarial
Cognitive Styles
Intelligent Tutoring System
Long-Distance Education Enterprise Negotiators
title_short Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
title_full Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
title_fullStr Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
title_full_unstemmed Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
title_sort Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
author Madeira, Milton J.P.
author_facet Madeira, Milton J.P.
Wainer, Ricardo
Verdin, Regina
Alchieri, João C.
Diehl, Eduardo K.
author_role author
author2 Wainer, Ricardo
Verdin, Regina
Alchieri, João C.
Diehl, Eduardo K.
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Madeira, Milton J.P.
Wainer, Ricardo
Verdin, Regina
Alchieri, João C.
Diehl, Eduardo K.
dc.subject.por.fl_str_mv Estilos Cognitivos
Tutores Inteligentes
Ensino a Distância
Negociação Empresarial
Cognitive Styles
Intelligent Tutoring System
Long-Distance Education Enterprise Negotiators
topic Estilos Cognitivos
Tutores Inteligentes
Ensino a Distância
Negociação Empresarial
Cognitive Styles
Intelligent Tutoring System
Long-Distance Education Enterprise Negotiators
description This article presents a research developed in the core of a multidisciplinary Project 'Tapejara' - Intelligent Systems of Instruction in the Internet -. The article presents, mainly, the Cognitive Styles of Learning generated from the results of Test Ross and BPR-5 Test applications in the employee's partner Company. The results from the cognitive assessment were submitted to a Cluster Analysis. The dendogramms allowed grouping the target population in five groups: Analogue-analytical, Concrete-generic, Evaluative-deductive, Relational-synthetic and Synthetic-evaluative. In the Project 'Tapejara', the Cognitive Styles of Learning will make possible to build the Student Model of the Pedagogical Agent, consequently will allow a tutorial adapted to the individual learning differences.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139
10.1590/S0103-863X2002000200010
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2002000200010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139/7670
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 12 n. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 No. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 Núm. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221830590496768