Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139 |
Resumo: | This article presents a research developed in the core of a multidisciplinary Project 'Tapejara' - Intelligent Systems of Instruction in the Internet -. The article presents, mainly, the Cognitive Styles of Learning generated from the results of Test Ross and BPR-5 Test applications in the employee's partner Company. The results from the cognitive assessment were submitted to a Cluster Analysis. The dendogramms allowed grouping the target population in five groups: Analogue-analytical, Concrete-generic, Evaluative-deductive, Relational-synthetic and Synthetic-evaluative. In the Project 'Tapejara', the Cognitive Styles of Learning will make possible to build the Student Model of the Pedagogical Agent, consequently will allow a tutorial adapted to the individual learning differences. |
id |
USP-22_8130f7dbfc5920abe1e988e05352aee0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6139 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web Geração de estilos cognitivos de aprendizagem de negociadores empresariais para adaptação de ensino tutorializado na web Estilos CognitivosTutores InteligentesEnsino a DistânciaNegociação EmpresarialCognitive StylesIntelligent Tutoring SystemLong-Distance Education Enterprise Negotiators This article presents a research developed in the core of a multidisciplinary Project 'Tapejara' - Intelligent Systems of Instruction in the Internet -. The article presents, mainly, the Cognitive Styles of Learning generated from the results of Test Ross and BPR-5 Test applications in the employee's partner Company. The results from the cognitive assessment were submitted to a Cluster Analysis. The dendogramms allowed grouping the target population in five groups: Analogue-analytical, Concrete-generic, Evaluative-deductive, Relational-synthetic and Synthetic-evaluative. In the Project 'Tapejara', the Cognitive Styles of Learning will make possible to build the Student Model of the Pedagogical Agent, consequently will allow a tutorial adapted to the individual learning differences. A presente pesquisa foi desenvolvida no cerne do projeto multidisciplinar e multinstitucional "Tapejara" - Sistemas Inteligentes de Ensino na Internet-. O artigo apresenta os Estilos Cognitivos de Aprendizagem gerados a partir dos resultados da aplicação do Teste Ross e da Bateria de Provas de Raciocínio BPR-5 numa amostra de funcionários da população-alvo do Curso de Negociação Empresarial a ser ministrado pela empresa parceira de telecomunicações. Os resultados da testagem cognitiva foram submetidos a análises fatoriais e, a seguir, a uma análise de cluster que, com seus respectivos dendogramas, possibilitaram o agrupamento da população em cinco grandes grupos a saber: Analógico-analítico, Concreto-genérico, Dedutivo-avaliativo, Relacional-sintético e Sintético-avaliativo. Os Estilos Cognitivos de Aprendizagem permitirão a Modelagem Cognitiva do Agente-Aprendiz que possibilitará um ensino tutorial adaptado às necessidades próprias de cada estilo cognitivo, e que assista eficazmente o aprendizado de forma assíncrona e individualizada. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/613910.1590/S0103-863X2002000200010Paidéia (Ribeirão Preto); v. 12 n. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 No. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 Núm. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139/7670Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMadeira, Milton J.P.Wainer, RicardoVerdin, ReginaAlchieri, João C.Diehl, Eduardo K.2012-04-30T01:41:45Zoai:revistas.usp.br:article/6139Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:41:45Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web Geração de estilos cognitivos de aprendizagem de negociadores empresariais para adaptação de ensino tutorializado na web |
title |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web |
spellingShingle |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web Madeira, Milton J.P. Estilos Cognitivos Tutores Inteligentes Ensino a Distância Negociação Empresarial Cognitive Styles Intelligent Tutoring System Long-Distance Education Enterprise Negotiators |
title_short |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web |
title_full |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web |
title_fullStr |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web |
title_full_unstemmed |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web |
title_sort |
Generation and conceptualization of cognitive styles of learning of enterprise negotiators for adaptation of tutorial teaching in the web |
author |
Madeira, Milton J.P. |
author_facet |
Madeira, Milton J.P. Wainer, Ricardo Verdin, Regina Alchieri, João C. Diehl, Eduardo K. |
author_role |
author |
author2 |
Wainer, Ricardo Verdin, Regina Alchieri, João C. Diehl, Eduardo K. |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Madeira, Milton J.P. Wainer, Ricardo Verdin, Regina Alchieri, João C. Diehl, Eduardo K. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estilos Cognitivos Tutores Inteligentes Ensino a Distância Negociação Empresarial Cognitive Styles Intelligent Tutoring System Long-Distance Education Enterprise Negotiators |
topic |
Estilos Cognitivos Tutores Inteligentes Ensino a Distância Negociação Empresarial Cognitive Styles Intelligent Tutoring System Long-Distance Education Enterprise Negotiators |
description |
This article presents a research developed in the core of a multidisciplinary Project 'Tapejara' - Intelligent Systems of Instruction in the Internet -. The article presents, mainly, the Cognitive Styles of Learning generated from the results of Test Ross and BPR-5 Test applications in the employee's partner Company. The results from the cognitive assessment were submitted to a Cluster Analysis. The dendogramms allowed grouping the target population in five groups: Analogue-analytical, Concrete-generic, Evaluative-deductive, Relational-synthetic and Synthetic-evaluative. In the Project 'Tapejara', the Cognitive Styles of Learning will make possible to build the Student Model of the Pedagogical Agent, consequently will allow a tutorial adapted to the individual learning differences. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139 10.1590/S0103-863X2002000200010 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2002000200010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6139/7670 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 12 n. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 No. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 12 Núm. 23 (2002): Inteligência Humana: Constribuições Luso-Brasileiras; 133-147 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221830590496768 |