Estudo comparativo das características do ambiente familiar de crianças com alto e baixo rendimento acadêmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Patricia Leila dos
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Graminha, Sônia Santa Vitaliano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6227
Resumo: The purpose of this study was to identify different aspects of family context, ranging from the socioeconomic level (SEL) up to the expectations regarding the future of the children, which might be influencing their academic performance. For such purpose, the studied population consisted of two groups of 20 children each: a low academic performance (LAP) group and a high academic performance (HAP) group. A questionnaire was used to assess the SEL, parents' schooling and family structure, and an interview form investigated the child's developmental history. The results show that, overall, the family environment of children from the LAP group tend to exhibit a greater number of misfortunes ever since their conception and their families present lower SEL and schooling. On the other hand, families of the children from the HAP group provide more material support and stimulation for development of the children. In addition, their mothers have greater participation in the parents-teachers meetings.
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spelling Estudo comparativo das características do ambiente familiar de crianças com alto e baixo rendimento acadêmico Comparative study of family environment characteristics of children with high and low academic performance rendimento acadêmicoambiente familiarescolaresdificuldades de aprendizagemfatores de riscoacademic performancefamily environmentschoolchildrenlearning difficultiesrisk factors The purpose of this study was to identify different aspects of family context, ranging from the socioeconomic level (SEL) up to the expectations regarding the future of the children, which might be influencing their academic performance. For such purpose, the studied population consisted of two groups of 20 children each: a low academic performance (LAP) group and a high academic performance (HAP) group. A questionnaire was used to assess the SEL, parents' schooling and family structure, and an interview form investigated the child's developmental history. The results show that, overall, the family environment of children from the LAP group tend to exhibit a greater number of misfortunes ever since their conception and their families present lower SEL and schooling. On the other hand, families of the children from the HAP group provide more material support and stimulation for development of the children. In addition, their mothers have greater participation in the parents-teachers meetings. O objetivo deste trabalho foi identificar diferentes aspectos do contexto familiar, desde nível sócio-econômico (NSE) até as expectativas com relação ao futuro das crianças, que possam influenciar o rendimento acadêmico das mesmas. Para isto, a amostra foi composta por dois grupos com 20 crianças cada: um grupo com baixo rendimento acadêmico (BRA) e outro com alto rendimento (ARA). Utilizou-se um formulário para investigar o NSE, escolaridade dos pais e estrutura familiar e um roteiro de entrevista para investigar a história de desenvolvimento da criança. Os resultados mostram que, de modo geral, o ambiente familiar das crianças do grupo BRA tende a apresentar um número maior de adversidades desde a concepção dessas crianças e essas famílias apresentam NSE e escolaridade mais baixos. Em contrapartida, as famílias do grupo ARA oferecem mais materiais e estímulos para o desenvolvimento das crianças e as mães participam mais das reuniões escolares. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2005-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/622710.1590/S0103-863X2005000200009Paidéia (Ribeirão Preto); v. 15 n. 31 (2005); 217-226 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 15 No. 31 (2005); 217-226 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 15 Núm. 31 (2005); 217-226 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6227/7758Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Patricia Leila dosGraminha, Sônia Santa Vitaliano2012-05-01T02:12:47Zoai:revistas.usp.br:article/6227Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T02:12:47Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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