Human development guidelines: normative dimension of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Policarpo Junior, José
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Rodrigues, Maria Lucicleide Falcão de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7223
Resumo: This study analyses some underpinning principles of the nature of education, although the educational field seldom considers them in their theoretical and scientific dimensions. These principles: equality, truth, usefulness, reasonableness, introspection, individuation and freedom are conceptualized as elements of the normative dimension of education. This normative dimension is considered an updated concept of arete, which guided the spiritual construction of the ideal of the Greek Paideia, the historical root of the concept of education. Although those principles do not constitute a complete list of the understanding of education, they are necessary to legitimate education as a field with its own knowledge and practice.
id USP-22_bee128d9bd5cc7f2d53dea1a2f366e2d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7223
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Human development guidelines: normative dimension of education Principios orientadores de la formación humana: dimensión normativa de la educación Princípios orientadores da formação humana: dimensão normativa da educação individual formationtruthindividuationfreedomformação do indivíduoverdadeindividuaçãoliberdadeformación del individuoverdadindividuaciónlibertad This study analyses some underpinning principles of the nature of education, although the educational field seldom considers them in their theoretical and scientific dimensions. These principles: equality, truth, usefulness, reasonableness, introspection, individuation and freedom are conceptualized as elements of the normative dimension of education. This normative dimension is considered an updated concept of arete, which guided the spiritual construction of the ideal of the Greek Paideia, the historical root of the concept of education. Although those principles do not constitute a complete list of the understanding of education, they are necessary to legitimate education as a field with its own knowledge and practice. Este trabajo analiza principios fundamentales de la esencia de la educación, aunque el campo educativo raramente los considere teorica y cientificamente. Se conceptuan tales principios como elementos de la dimensión normativa de la educación, a saber: igualdad, verdad, utilidad, racionalidad, introspección, individuación, y libertad. Esta dimensión normativa es considerada como un concepto actualizado de arete, que ha guiado el edificio espiritual del ideal de Paideia, raíz histórica del concepto de la educación. Aunque esos principios no sean una lista completa para la comprensión de la educación, ellos son necesarios para legitimarla como un campo con su propio conocimiento y práctica. Este trabalho promove uma reflexão sobre princípios que fundamentam a natureza da educação, embora nem sempre sejam adequadamente considerados pelo campo educacional em sua dimensão teórica e científica. Esses princípios _ igualdade, verdade, utilidade, razoabilidade, introspecção, individuação e liberdade - são concebidos como elementos da dimensão normativa da educação. Tal dimensão apresenta-se como uma atualização do conceito de arete que guiou a construção espiritual da noção de Paidéia grega, raiz histórica do conceito de educação. Embora aqueles princípios não constituam uma lista completa da compreensão da educação, eles são necessários para sua legitimação como um campo próprio de saber e prática. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/722310.1590/S0103-863X2010000100012Paidéia (Ribeirão Preto); v. 20 n. 45 (2010); 95-103 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 No. 45 (2010); 95-103 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 Núm. 45 (2010); 95-103 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7223/8706Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessPolicarpo Junior, JoséRodrigues, Maria Lucicleide Falcão de Melo2012-05-03T17:30:10Zoai:revistas.usp.br:article/7223Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:30:10Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Human development guidelines: normative dimension of education
Principios orientadores de la formación humana: dimensión normativa de la educación
Princípios orientadores da formação humana: dimensão normativa da educação
title Human development guidelines: normative dimension of education
spellingShingle Human development guidelines: normative dimension of education
Policarpo Junior, José
individual formation
truth
individuation
freedom
formação do indivíduo
verdade
individuação
liberdade
formación del individuo
verdad
individuación
libertad
title_short Human development guidelines: normative dimension of education
title_full Human development guidelines: normative dimension of education
title_fullStr Human development guidelines: normative dimension of education
title_full_unstemmed Human development guidelines: normative dimension of education
title_sort Human development guidelines: normative dimension of education
author Policarpo Junior, José
author_facet Policarpo Junior, José
Rodrigues, Maria Lucicleide Falcão de Melo
author_role author
author2 Rodrigues, Maria Lucicleide Falcão de Melo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Policarpo Junior, José
Rodrigues, Maria Lucicleide Falcão de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv individual formation
truth
individuation
freedom
formação do indivíduo
verdade
individuação
liberdade
formación del individuo
verdad
individuación
libertad
topic individual formation
truth
individuation
freedom
formação do indivíduo
verdade
individuação
liberdade
formación del individuo
verdad
individuación
libertad
description This study analyses some underpinning principles of the nature of education, although the educational field seldom considers them in their theoretical and scientific dimensions. These principles: equality, truth, usefulness, reasonableness, introspection, individuation and freedom are conceptualized as elements of the normative dimension of education. This normative dimension is considered an updated concept of arete, which guided the spiritual construction of the ideal of the Greek Paideia, the historical root of the concept of education. Although those principles do not constitute a complete list of the understanding of education, they are necessary to legitimate education as a field with its own knowledge and practice.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7223
10.1590/S0103-863X2010000100012
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7223
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2010000100012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7223/8706
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 20 n. 45 (2010); 95-103
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 No. 45 (2010); 95-103
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 Núm. 45 (2010); 95-103
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831844593664