Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6027 |
Resumo: | The objective of this paper is to discuss the ways School searches for Psychological help, emphasizing children's learning and behavioral problems and the answers psychologists use to do: they frequently analyse the situation through a Clinical Model. The proposition is to invert the approach and to focalize Natural Child and Adolescent Development. Also to include the adults with whom they interact as 'persons in development' to avoid the psychological 'bias' to day-to-day school routine. |
id |
USP-22_c79ef2570e236d7d7fe9c2c81375d35f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6027 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? Contribuições da PsicologiaCotidiano da EscolaPsychological Adequate ContributionSchool The objective of this paper is to discuss the ways School searches for Psychological help, emphasizing children's learning and behavioral problems and the answers psychologists use to do: they frequently analyse the situation through a Clinical Model. The proposition is to invert the approach and to focalize Natural Child and Adolescent Development. Also to include the adults with whom they interact as 'persons in development' to avoid the psychological 'bias' to day-to-day school routine. Este texto visa, num primeiro momento, colocar em xeque as maneiras de a Escola buscar o auxílio da Psicologia, enfatizando problemas de comportamento e ou aprendizagem de parte da sua clientela e as respostas obtidas; do questionamento parte-se para discutir os fundamentos para uma abordagem diversa, que priorize pensar o desenvolvimento natural da criança, do adolescente e dos adultos que com eles convivem, buscando evitar Psicologização do cotidiano da Escola e os impasses que ele cria. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1997-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/602710.1590/S0103-863X1997000100007Paidéia (Ribeirão Preto); n. 12-13 (1997); 77-96 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 12-13 (1997); 77-96 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 12-13 (1997); 77-96 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6027/7558Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessBiasoli-Alves, Zélia Maria Mendes2012-04-30T01:04:54Zoai:revistas.usp.br:article/6027Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:04:54Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
title |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
spellingShingle |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? Biasoli-Alves, Zélia Maria Mendes Contribuições da Psicologia Cotidiano da Escola Psychological Adequate Contribution School |
title_short |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
title_full |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
title_fullStr |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
title_full_unstemmed |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
title_sort |
Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? |
author |
Biasoli-Alves, Zélia Maria Mendes |
author_facet |
Biasoli-Alves, Zélia Maria Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biasoli-Alves, Zélia Maria Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contribuições da Psicologia Cotidiano da Escola Psychological Adequate Contribution School |
topic |
Contribuições da Psicologia Cotidiano da Escola Psychological Adequate Contribution School |
description |
The objective of this paper is to discuss the ways School searches for Psychological help, emphasizing children's learning and behavioral problems and the answers psychologists use to do: they frequently analyse the situation through a Clinical Model. The proposition is to invert the approach and to focalize Natural Child and Adolescent Development. Also to include the adults with whom they interact as 'persons in development' to avoid the psychological 'bias' to day-to-day school routine. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6027 10.1590/S0103-863X1997000100007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6027 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X1997000100007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6027/7558 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); n. 12-13 (1997); 77-96 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 12-13 (1997); 77-96 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 12-13 (1997); 77-96 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221830056771584 |