An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1981 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089 |
Resumo: | The assessment of the socio-psycho-motor development of preschool children that participated in the CEAPE recreation program as compared to that of a control group of the same community, was carried out with the help of a set of tests prepared and pre-tested with that end in view. These preschoolers were also tested by the use of a behavior scale. In both areas of assessment CEAPE preschool children were seen to enjoy a considerable advantage over others. These results suggest that those children who do not attend CEAPE will probably face difficulties during their primary course. |
id |
USP-23_280c851b8a6eabf068243205744a5ae7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/23089 |
network_acronym_str |
USP-23 |
network_name_str |
Revista de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program Avaliação inicial dos efeitos psico-pedagógicos dos Centros de Educação e Alimentação do Pré-escolar Pré-escolares^i1^savaliaCriança^i1^sdesenvolvimePrograma CEAPE^i1^savaliação psicométrPreschool child^i2^sevaluatChild developmentCEAPE program^i2^sevaluat The assessment of the socio-psycho-motor development of preschool children that participated in the CEAPE recreation program as compared to that of a control group of the same community, was carried out with the help of a set of tests prepared and pre-tested with that end in view. These preschoolers were also tested by the use of a behavior scale. In both areas of assessment CEAPE preschool children were seen to enjoy a considerable advantage over others. These results suggest that those children who do not attend CEAPE will probably face difficulties during their primary course. Foi avaliado o desenvolvimento sócio-psicomotor dos pré-escolares submetidos ao processo de recreação do Centro de Educação e Alimentação do Pré-escolar (CEAPE) quando comparados com um grupo controle da mesma comunidade, por meio de um Instrumento de Avaliação do Desenvolvimento do Pré-escolar (IADPE) organizado e pré-testado para este fim. Este instrumento mostrou-se sensível para avaliar as diferenças obtidas. Os pré-escolares foram também avaliados por uma "Escala de Comportamento". Tanto em uma avaliação fechada (IADPE) como numa avaliação mais influenciada por fatores subjetivos ("Escala"), revelaram-se diferenças significativas em favor das crianças que frequentavam o programa ("Ceapenses") em relação aos que não freqüentavam ("Não-Ceapenses"). Conjectura-se a provável ocorrência de dificuldades no processo de escolarização das crianças que não freqüentavam o programa. Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública1981-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/2308910.1590/S0034-89101981000700009Revista de Saúde Pública; Vol. 15 No. supl. (1981); 64-78 Revista de Saúde Pública; Vol. 15 Núm. supl. (1981); 64-78 Revista de Saúde Pública; v. 15 n. supl. (1981); 64-78 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089/25115Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, JoséGandra, Yaro R.2012-05-28T14:53:39Zoai:revistas.usp.br:article/23089Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-05-28T14:53:39Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program Avaliação inicial dos efeitos psico-pedagógicos dos Centros de Educação e Alimentação do Pré-escolar |
title |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program |
spellingShingle |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program Fernandes, José Pré-escolares^i1^savalia Criança^i1^sdesenvolvime Programa CEAPE^i1^savaliação psicométr Preschool child^i2^sevaluat Child development CEAPE program^i2^sevaluat |
title_short |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program |
title_full |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program |
title_fullStr |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program |
title_full_unstemmed |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program |
title_sort |
An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program |
author |
Fernandes, José |
author_facet |
Fernandes, José Gandra, Yaro R. |
author_role |
author |
author2 |
Gandra, Yaro R. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, José Gandra, Yaro R. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pré-escolares^i1^savalia Criança^i1^sdesenvolvime Programa CEAPE^i1^savaliação psicométr Preschool child^i2^sevaluat Child development CEAPE program^i2^sevaluat |
topic |
Pré-escolares^i1^savalia Criança^i1^sdesenvolvime Programa CEAPE^i1^savaliação psicométr Preschool child^i2^sevaluat Child development CEAPE program^i2^sevaluat |
description |
The assessment of the socio-psycho-motor development of preschool children that participated in the CEAPE recreation program as compared to that of a control group of the same community, was carried out with the help of a set of tests prepared and pre-tested with that end in view. These preschoolers were also tested by the use of a behavior scale. In both areas of assessment CEAPE preschool children were seen to enjoy a considerable advantage over others. These results suggest that those children who do not attend CEAPE will probably face difficulties during their primary course. |
publishDate |
1981 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1981-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089 10.1590/S0034-89101981000700009 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0034-89101981000700009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089/25115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública; Vol. 15 No. supl. (1981); 64-78 Revista de Saúde Pública; Vol. 15 Núm. supl. (1981); 64-78 Revista de Saúde Pública; v. 15 n. supl. (1981); 64-78 1518-8787 0034-8910 reponame:Revista de Saúde Pública instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Saúde Pública |
collection |
Revista de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br |
_version_ |
1800221771050254336 |