An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, José
Data de Publicação: 1981
Outros Autores: Gandra, Yaro R.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089
Resumo: The assessment of the socio-psycho-motor development of preschool children that participated in the CEAPE recreation program as compared to that of a control group of the same community, was carried out with the help of a set of tests prepared and pre-tested with that end in view. These preschoolers were also tested by the use of a behavior scale. In both areas of assessment CEAPE preschool children were seen to enjoy a considerable advantage over others. These results suggest that those children who do not attend CEAPE will probably face difficulties during their primary course.
id USP-23_280c851b8a6eabf068243205744a5ae7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/23089
network_acronym_str USP-23
network_name_str Revista de Saúde Pública
repository_id_str
spelling An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program Avaliação inicial dos efeitos psico-pedagógicos dos Centros de Educação e Alimentação do Pré-escolar Pré-escolares^i1^savaliaCriança^i1^sdesenvolvimePrograma CEAPE^i1^savaliação psicométrPreschool child^i2^sevaluatChild developmentCEAPE program^i2^sevaluat The assessment of the socio-psycho-motor development of preschool children that participated in the CEAPE recreation program as compared to that of a control group of the same community, was carried out with the help of a set of tests prepared and pre-tested with that end in view. These preschoolers were also tested by the use of a behavior scale. In both areas of assessment CEAPE preschool children were seen to enjoy a considerable advantage over others. These results suggest that those children who do not attend CEAPE will probably face difficulties during their primary course. Foi avaliado o desenvolvimento sócio-psicomotor dos pré-escolares submetidos ao processo de recreação do Centro de Educação e Alimentação do Pré-escolar (CEAPE) quando comparados com um grupo controle da mesma comunidade, por meio de um Instrumento de Avaliação do Desenvolvimento do Pré-escolar (IADPE) organizado e pré-testado para este fim. Este instrumento mostrou-se sensível para avaliar as diferenças obtidas. Os pré-escolares foram também avaliados por uma "Escala de Comportamento". Tanto em uma avaliação fechada (IADPE) como numa avaliação mais influenciada por fatores subjetivos ("Escala"), revelaram-se diferenças significativas em favor das crianças que frequentavam o programa ("Ceapenses") em relação aos que não freqüentavam ("Não-Ceapenses"). Conjectura-se a provável ocorrência de dificuldades no processo de escolarização das crianças que não freqüentavam o programa. Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública1981-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/2308910.1590/S0034-89101981000700009Revista de Saúde Pública; Vol. 15 No. supl. (1981); 64-78 Revista de Saúde Pública; Vol. 15 Núm. supl. (1981); 64-78 Revista de Saúde Pública; v. 15 n. supl. (1981); 64-78 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089/25115Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, JoséGandra, Yaro R.2012-05-28T14:53:39Zoai:revistas.usp.br:article/23089Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-05-28T14:53:39Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
Avaliação inicial dos efeitos psico-pedagógicos dos Centros de Educação e Alimentação do Pré-escolar
title An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
spellingShingle An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
Fernandes, José
Pré-escolares^i1^savalia
Criança^i1^sdesenvolvime
Programa CEAPE^i1^savaliação psicométr
Preschool child^i2^sevaluat
Child development
CEAPE program^i2^sevaluat
title_short An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
title_full An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
title_fullStr An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
title_full_unstemmed An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
title_sort An initial assessment of the psycho-pedagogical effects of the CEAPE program
author Fernandes, José
author_facet Fernandes, José
Gandra, Yaro R.
author_role author
author2 Gandra, Yaro R.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, José
Gandra, Yaro R.
dc.subject.por.fl_str_mv Pré-escolares^i1^savalia
Criança^i1^sdesenvolvime
Programa CEAPE^i1^savaliação psicométr
Preschool child^i2^sevaluat
Child development
CEAPE program^i2^sevaluat
topic Pré-escolares^i1^savalia
Criança^i1^sdesenvolvime
Programa CEAPE^i1^savaliação psicométr
Preschool child^i2^sevaluat
Child development
CEAPE program^i2^sevaluat
description The assessment of the socio-psycho-motor development of preschool children that participated in the CEAPE recreation program as compared to that of a control group of the same community, was carried out with the help of a set of tests prepared and pre-tested with that end in view. These preschoolers were also tested by the use of a behavior scale. In both areas of assessment CEAPE preschool children were seen to enjoy a considerable advantage over others. These results suggest that those children who do not attend CEAPE will probably face difficulties during their primary course.
publishDate 1981
dc.date.none.fl_str_mv 1981-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089
10.1590/S0034-89101981000700009
url https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089
identifier_str_mv 10.1590/S0034-89101981000700009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23089/25115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Saúde Pública; Vol. 15 No. supl. (1981); 64-78
Revista de Saúde Pública; Vol. 15 Núm. supl. (1981); 64-78
Revista de Saúde Pública; v. 15 n. supl. (1981); 64-78
1518-8787
0034-8910
reponame:Revista de Saúde Pública
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Saúde Pública
collection Revista de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br
_version_ 1800221771050254336