Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pontieri, Maria José
Data de Publicação: 1981
Outros Autores: Cavalcanti, Maria Lúcia Ferrari, Gandra, Yaro R.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23096
Resumo: The scholastic performance of subjects who attended the CEAPE program as compared to a control group belonging the same community which did not attend the program, is assessed. It was demonstrated that performance in 1st and 2nd grades was significantly better for those students involved in the program. Therefore besides differences in socio-psycho-motor development demonstrated in former studies, the CEAPE, although simple and inexpensive, also garantees better scholastic performance to those attending the program.
id USP-23_8674639a28893ce91ff54dd2e08fa935
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/23096
network_acronym_str USP-23
network_name_str Revista de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program Avaliação do aproveitamento escolar de pré-escolares do Programa Centro de Educação e Alimentação do Pré-Escolar Pré-escolares^i1^savaliaCriança^i1^sdesenvolvimeAprendizagemCEAPEPreschoolchild^i2^sevaluatChild developmentLearningCEAPE The scholastic performance of subjects who attended the CEAPE program as compared to a control group belonging the same community which did not attend the program, is assessed. It was demonstrated that performance in 1st and 2nd grades was significantly better for those students involved in the program. Therefore besides differences in socio-psycho-motor development demonstrated in former studies, the CEAPE, although simple and inexpensive, also garantees better scholastic performance to those attending the program. Foi avaliado o rendimento escolar dos pré-escolares que freqüentaram o Centro de Educação e Alimentação do Pré-Escolar (CEAPE) em comparação com um grupo controle, da mesma comunidade, mas que não freqüentou o programa. Ficou evidenciado que o aproveitamento escolar nas 1ªs e 2ªs séries do 1° grau foi significantemente maior entre os pré-escolares "Ceapenses" que nos grupos controle "Não-Ceapenses". Portanto, além de diferenças no desenvolvimento sócio-psicomotor mostradas em trabalhos anteriores, o programa CEAPE, apesar de simples e econômico, garante, também, melhor aproveitamento escolar aos que o freqüentaram. Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública1981-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/2309610.1590/S0034-89101981000700016Revista de Saúde Pública; Vol. 15 No. supl. (1981); 148-158 Revista de Saúde Pública; Vol. 15 Núm. supl. (1981); 148-158 Revista de Saúde Pública; v. 15 n. supl. (1981); 148-158 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23096/25122Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPontieri, Maria JoséCavalcanti, Maria Lúcia FerrariGandra, Yaro R.2012-05-28T14:54:08Zoai:revistas.usp.br:article/23096Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-05-28T14:54:08Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
Avaliação do aproveitamento escolar de pré-escolares do Programa Centro de Educação e Alimentação do Pré-Escolar
title Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
spellingShingle Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
Pontieri, Maria José
Pré-escolares^i1^savalia
Criança^i1^sdesenvolvime
Aprendizagem
CEAPE
Preschool
child^i2^sevaluat
Child development
Learning
CEAPE
title_short Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
title_full Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
title_fullStr Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
title_full_unstemmed Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
title_sort Assessment of school performance of preschool children in CEAPE program
author Pontieri, Maria José
author_facet Pontieri, Maria José
Cavalcanti, Maria Lúcia Ferrari
Gandra, Yaro R.
author_role author
author2 Cavalcanti, Maria Lúcia Ferrari
Gandra, Yaro R.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pontieri, Maria José
Cavalcanti, Maria Lúcia Ferrari
Gandra, Yaro R.
dc.subject.por.fl_str_mv Pré-escolares^i1^savalia
Criança^i1^sdesenvolvime
Aprendizagem
CEAPE
Preschool
child^i2^sevaluat
Child development
Learning
CEAPE
topic Pré-escolares^i1^savalia
Criança^i1^sdesenvolvime
Aprendizagem
CEAPE
Preschool
child^i2^sevaluat
Child development
Learning
CEAPE
description The scholastic performance of subjects who attended the CEAPE program as compared to a control group belonging the same community which did not attend the program, is assessed. It was demonstrated that performance in 1st and 2nd grades was significantly better for those students involved in the program. Therefore besides differences in socio-psycho-motor development demonstrated in former studies, the CEAPE, although simple and inexpensive, also garantees better scholastic performance to those attending the program.
publishDate 1981
dc.date.none.fl_str_mv 1981-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23096
10.1590/S0034-89101981000700016
url https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23096
identifier_str_mv 10.1590/S0034-89101981000700016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23096/25122
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Saúde Pública; Vol. 15 No. supl. (1981); 148-158
Revista de Saúde Pública; Vol. 15 Núm. supl. (1981); 148-158
Revista de Saúde Pública; v. 15 n. supl. (1981); 148-158
1518-8787
0034-8910
reponame:Revista de Saúde Pública
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Saúde Pública
collection Revista de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br
_version_ 1800221771063885824