Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41620 |
Resumo: | Analyzing the politics of professional education and questioning the changes that have been introduced in the Brazilian high school system are the main objectives of this study. In general, the approved legislation expresses the interests of the neo-liberal policies, of multilateral organisms, and of the implications of the worldwide productive reorganization and of the reduction of State participation in social policies. It also mirrors the manner in which Brazil inserts itself in the globalization process, in a dependent role, more as a knowledge consumer than a producer of it, thus missing the opportunity for achieving its autonomy, including in the area of professional formation. Based on the possibilities that these laws offer for curricular organization, this article defends that professional teaching in Nursing should take up a technical perspective integrated to a general education and be provided in a single space, thus reducing the risk of a minimalist, superficial training. |
id |
USP-24_59f553c68969ded3e691cbec55869dd1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41620 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexionesHigh school and professional education in nursing: some reflectionsEnsino médio e educação profissionalizante em enfermagem: algumas reflexõesEducationprofessionalnursingassociatePublic policiesEducación profesionalGraduación en auxiliar de enfermeríaPolíticas públicasEducação profissionalizanteEducação técnica em enfermagemPolíticas públicasAnalyzing the politics of professional education and questioning the changes that have been introduced in the Brazilian high school system are the main objectives of this study. In general, the approved legislation expresses the interests of the neo-liberal policies, of multilateral organisms, and of the implications of the worldwide productive reorganization and of the reduction of State participation in social policies. It also mirrors the manner in which Brazil inserts itself in the globalization process, in a dependent role, more as a knowledge consumer than a producer of it, thus missing the opportunity for achieving its autonomy, including in the area of professional formation. Based on the possibilities that these laws offer for curricular organization, this article defends that professional teaching in Nursing should take up a technical perspective integrated to a general education and be provided in a single space, thus reducing the risk of a minimalist, superficial training.Este trabalho tem o objetivo de analisar as políticas de educação profissional, problematizando aspectos das mudanças efetuadas no ensino médio no Brasil. De maneira geral, as legislações aprovadas manifestam interesses das políticas neoliberais, dos organismos multilaterais e as implicações da reorganização mundial produtiva e da redução da participação do Estado nas políticas sociais. Explicita-se também a maneira de o país se articular ao processo de globalização mundial, num papel dependente, mais consumidor do que produtor de conhecimentos, perdendo a oportunidade de conquista de sua autonomia, inclusive no campo de formação profissional. Com base nas possibilidades aventadas, por essas legislações, para a organização curricular, defendemos que o ensino profissionalizante em enfermagem deve assumir uma perspectiva técnica integrada a uma educação geral, oferecida num mesmo espaço, diminuindo o risco de uma formação minimalista e aligeirada.Este trabajo tiene el objetivo de analizar las políticas de educación profesional, aspectos problemáticos de cambios efectuados en el bachillerato en Brasil. De modo general, las legislaciones aprobadas manifiestan, interés de las políticas neoliberales, de los organismos multilaterales e implicaciones de la reorganización mundial productiva y de la reducción de la participación del Estado en las políticas sociales. También se explica el modo que el país se articula al proceso de globalización mundial, en un papel dependiente, más consumidor que productor de conocimientos, perdiendo la oportunidad de conquistar su autonomía incluso en el campo de formación profesional. A partir de las posibilidades mencionadas, por estas legislaciones, para la organización curricular, defendemos que la enseñanza profesional en enfermería tiene que asumir una perspectiva técnica integrada a una educación general, ofrecida en el mismo espacio, disminuyendo el riesgo de una formación minimalista y aligerada.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4162010.1590/S0080-62342007000200015Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 2 (2007); 279-286Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 2 (2007); 279-286Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 2 (2007); 279-2861980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41620/45225http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBagnato, Maria Helena SalgadoBassinello, Greicelene Aparecida HespanholLacaz, Cristiane Pessoa da CunhaMissio, Lourdes2012-09-03T17:31:33Zoai:revistas.usp.br:article/41620Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:31:33Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones High school and professional education in nursing: some reflections Ensino médio e educação profissionalizante em enfermagem: algumas reflexões |
title |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones |
spellingShingle |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones Bagnato, Maria Helena Salgado Education professional nursing associate Public policies Educación profesional Graduación en auxiliar de enfermería Políticas públicas Educação profissionalizante Educação técnica em enfermagem Políticas públicas |
title_short |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones |
title_full |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones |
title_fullStr |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones |
title_full_unstemmed |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones |
title_sort |
Bachillerato y educación profesional en enfermería: algunas reflexiones |
author |
Bagnato, Maria Helena Salgado |
author_facet |
Bagnato, Maria Helena Salgado Bassinello, Greicelene Aparecida Hespanhol Lacaz, Cristiane Pessoa da Cunha Missio, Lourdes |
author_role |
author |
author2 |
Bassinello, Greicelene Aparecida Hespanhol Lacaz, Cristiane Pessoa da Cunha Missio, Lourdes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bagnato, Maria Helena Salgado Bassinello, Greicelene Aparecida Hespanhol Lacaz, Cristiane Pessoa da Cunha Missio, Lourdes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education professional nursing associate Public policies Educación profesional Graduación en auxiliar de enfermería Políticas públicas Educação profissionalizante Educação técnica em enfermagem Políticas públicas |
topic |
Education professional nursing associate Public policies Educación profesional Graduación en auxiliar de enfermería Políticas públicas Educação profissionalizante Educação técnica em enfermagem Políticas públicas |
description |
Analyzing the politics of professional education and questioning the changes that have been introduced in the Brazilian high school system are the main objectives of this study. In general, the approved legislation expresses the interests of the neo-liberal policies, of multilateral organisms, and of the implications of the worldwide productive reorganization and of the reduction of State participation in social policies. It also mirrors the manner in which Brazil inserts itself in the globalization process, in a dependent role, more as a knowledge consumer than a producer of it, thus missing the opportunity for achieving its autonomy, including in the area of professional formation. Based on the possibilities that these laws offer for curricular organization, this article defends that professional teaching in Nursing should take up a technical perspective integrated to a general education and be provided in a single space, thus reducing the risk of a minimalist, superficial training. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41620 10.1590/S0080-62342007000200015 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41620 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342007000200015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41620/45225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 2 (2007); 279-286 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 2 (2007); 279-286 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 2 (2007); 279-286 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221733458804736 |