Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leonello, Valéria Marli
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Oliveira, Maria Amélia de Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697
Resumo: This is a study to review the methodological process developed to built a profile of competencies required for nurse's educational actions. It was a qualitative research, in the historical and dialectical materialism, that used competence as the conceptual category, anchored in the conceptions of work in health and operating knowledge. The subjects were teachers and students of the School of Nursing of University of Sao Paulo (USP), Brazil; nurses, managers and patients of health services connected to USP. The speech analysis technique was used to analyze the speeches. All groups addressed contained similarities related to knowledge, skills and attitudes required to the development of more dialogical and participative educational practices. The methodological approach described enable the construction of a profile of competencies related to nurse's educational actions, in a collective perspective, closer to the population's health needs.
id USP-24_66eea082c8a70ef94e9ab47b1db27a38
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41697
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básicaConstruyendo competencias para la acción educativa de la enfermera en la atención básicaBuilding skills for the nurse's educational actions in primary health careEducação em enfermagemEducação baseada em competênciasCompetência profissionalCuidados de enfermagemEducación en enfermeríaEducación basada en competenciasCompetencia profesionalAtención de enfermeríaEducationnursingCompetency-based educationProfessional competencieNursing careThis is a study to review the methodological process developed to built a profile of competencies required for nurse's educational actions. It was a qualitative research, in the historical and dialectical materialism, that used competence as the conceptual category, anchored in the conceptions of work in health and operating knowledge. The subjects were teachers and students of the School of Nursing of University of Sao Paulo (USP), Brazil; nurses, managers and patients of health services connected to USP. The speech analysis technique was used to analyze the speeches. All groups addressed contained similarities related to knowledge, skills and attitudes required to the development of more dialogical and participative educational practices. The methodological approach described enable the construction of a profile of competencies related to nurse's educational actions, in a collective perspective, closer to the population's health needs.Tratase de un estudio cualitativo para construcción de un perfil de competencias para la acción educativa de la enfermera. Utilizó el materialismo histórico y dialéctico, y como categoría conceptual la competencia, basada en las concepciones de trabajo en salud y saber operativo. Participaron docentes y estudiantes de bachillerato en enfermería de la EEUSP, enfermeras, gestores y usuarios de los servicios de salud vinculados a la Universidad de São Paulo. Se utilizó la técnica de análisis de discurso. Todos presentaron similitudes en relación a conocimientos, habilidades y actitudes necesarias para el desarrollo de prácticas educativas más dialogantes y participativas. La metodología posibilitó la construcción de un perfil de competencias para la acción educativa de la enfermera, en una perspectiva colectiva y más próxima a las necesidades de salud.Trata-se de um estudo qualitativo com o objetivo de descrever a metodologia do processo de construção coletiva de um perfil de competências para a ação educativa da enfermeira. A categoria conceitual utilizada foi a competência, ancorada nas concepções de trabalho em saúde e saber operante. Foram coletados discursos de docentes e estudantes do curso de bacharelado em enfermagem da EEUSP; enfermeiras, gestores e usuários dos serviços de saúde vinculados à Universidade de São Paulo, analisados com a técnica de análise de discurso. Houve similaridades em relação a conhecimentos, habilidades e atitudes necessárias ao desenvolvimento de práticas educativas mais dialógicas e participativas. Foi possível a construção de um perfil de competências para a ação educativa da enfermeira, numa perspectiva coletiva e das necessidades de saúde.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4169710.1590/S0080-62342007000500019Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 847-852Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 847-852Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 847-8521980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697/45308http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeonello, Valéria MarliOliveira, Maria Amélia de Campos2012-09-03T17:39:42Zoai:revistas.usp.br:article/41697Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:39:42Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
Construyendo competencias para la acción educativa de la enfermera en la atención básica
Building skills for the nurse's educational actions in primary health care
title Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
spellingShingle Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
Leonello, Valéria Marli
Educação em enfermagem
Educação baseada em competências
Competência profissional
Cuidados de enfermagem
Educación en enfermería
Educación basada en competencias
Competencia profesional
Atención de enfermería
Education
nursing
Competency-based education
Professional competencie
Nursing care
title_short Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
title_full Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
title_fullStr Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
title_full_unstemmed Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
title_sort Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
author Leonello, Valéria Marli
author_facet Leonello, Valéria Marli
Oliveira, Maria Amélia de Campos
author_role author
author2 Oliveira, Maria Amélia de Campos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leonello, Valéria Marli
Oliveira, Maria Amélia de Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Educação baseada em competências
Competência profissional
Cuidados de enfermagem
Educación en enfermería
Educación basada en competencias
Competencia profesional
Atención de enfermería
Education
nursing
Competency-based education
Professional competencie
Nursing care
topic Educação em enfermagem
Educação baseada em competências
Competência profissional
Cuidados de enfermagem
Educación en enfermería
Educación basada en competencias
Competencia profesional
Atención de enfermería
Education
nursing
Competency-based education
Professional competencie
Nursing care
description This is a study to review the methodological process developed to built a profile of competencies required for nurse's educational actions. It was a qualitative research, in the historical and dialectical materialism, that used competence as the conceptual category, anchored in the conceptions of work in health and operating knowledge. The subjects were teachers and students of the School of Nursing of University of Sao Paulo (USP), Brazil; nurses, managers and patients of health services connected to USP. The speech analysis technique was used to analyze the speeches. All groups addressed contained similarities related to knowledge, skills and attitudes required to the development of more dialogical and participative educational practices. The methodological approach described enable the construction of a profile of competencies related to nurse's educational actions, in a collective perspective, closer to the population's health needs.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697
10.1590/S0080-62342007000500019
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342007000500019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697/45308
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 847-852
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 847-852
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 847-852
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221734038667264