Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697 |
Resumo: | This is a study to review the methodological process developed to built a profile of competencies required for nurse's educational actions. It was a qualitative research, in the historical and dialectical materialism, that used competence as the conceptual category, anchored in the conceptions of work in health and operating knowledge. The subjects were teachers and students of the School of Nursing of University of Sao Paulo (USP), Brazil; nurses, managers and patients of health services connected to USP. The speech analysis technique was used to analyze the speeches. All groups addressed contained similarities related to knowledge, skills and attitudes required to the development of more dialogical and participative educational practices. The methodological approach described enable the construction of a profile of competencies related to nurse's educational actions, in a collective perspective, closer to the population's health needs. |
id |
USP-24_66eea082c8a70ef94e9ab47b1db27a38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41697 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básicaConstruyendo competencias para la acción educativa de la enfermera en la atención básicaBuilding skills for the nurse's educational actions in primary health careEducação em enfermagemEducação baseada em competênciasCompetência profissionalCuidados de enfermagemEducación en enfermeríaEducación basada en competenciasCompetencia profesionalAtención de enfermeríaEducationnursingCompetency-based educationProfessional competencieNursing careThis is a study to review the methodological process developed to built a profile of competencies required for nurse's educational actions. It was a qualitative research, in the historical and dialectical materialism, that used competence as the conceptual category, anchored in the conceptions of work in health and operating knowledge. The subjects were teachers and students of the School of Nursing of University of Sao Paulo (USP), Brazil; nurses, managers and patients of health services connected to USP. The speech analysis technique was used to analyze the speeches. All groups addressed contained similarities related to knowledge, skills and attitudes required to the development of more dialogical and participative educational practices. The methodological approach described enable the construction of a profile of competencies related to nurse's educational actions, in a collective perspective, closer to the population's health needs.Tratase de un estudio cualitativo para construcción de un perfil de competencias para la acción educativa de la enfermera. Utilizó el materialismo histórico y dialéctico, y como categoría conceptual la competencia, basada en las concepciones de trabajo en salud y saber operativo. Participaron docentes y estudiantes de bachillerato en enfermería de la EEUSP, enfermeras, gestores y usuarios de los servicios de salud vinculados a la Universidad de São Paulo. Se utilizó la técnica de análisis de discurso. Todos presentaron similitudes en relación a conocimientos, habilidades y actitudes necesarias para el desarrollo de prácticas educativas más dialogantes y participativas. La metodología posibilitó la construcción de un perfil de competencias para la acción educativa de la enfermera, en una perspectiva colectiva y más próxima a las necesidades de salud.Trata-se de um estudo qualitativo com o objetivo de descrever a metodologia do processo de construção coletiva de um perfil de competências para a ação educativa da enfermeira. A categoria conceitual utilizada foi a competência, ancorada nas concepções de trabalho em saúde e saber operante. Foram coletados discursos de docentes e estudantes do curso de bacharelado em enfermagem da EEUSP; enfermeiras, gestores e usuários dos serviços de saúde vinculados à Universidade de São Paulo, analisados com a técnica de análise de discurso. Houve similaridades em relação a conhecimentos, habilidades e atitudes necessárias ao desenvolvimento de práticas educativas mais dialógicas e participativas. Foi possível a construção de um perfil de competências para a ação educativa da enfermeira, numa perspectiva coletiva e das necessidades de saúde.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4169710.1590/S0080-62342007000500019Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 847-852Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 847-852Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 847-8521980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697/45308http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeonello, Valéria MarliOliveira, Maria Amélia de Campos2012-09-03T17:39:42Zoai:revistas.usp.br:article/41697Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:39:42Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica Construyendo competencias para la acción educativa de la enfermera en la atención básica Building skills for the nurse's educational actions in primary health care |
title |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica |
spellingShingle |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica Leonello, Valéria Marli Educação em enfermagem Educação baseada em competências Competência profissional Cuidados de enfermagem Educación en enfermería Educación basada en competencias Competencia profesional Atención de enfermería Education nursing Competency-based education Professional competencie Nursing care |
title_short |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica |
title_full |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica |
title_fullStr |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica |
title_full_unstemmed |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica |
title_sort |
Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica |
author |
Leonello, Valéria Marli |
author_facet |
Leonello, Valéria Marli Oliveira, Maria Amélia de Campos |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maria Amélia de Campos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leonello, Valéria Marli Oliveira, Maria Amélia de Campos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Educação baseada em competências Competência profissional Cuidados de enfermagem Educación en enfermería Educación basada en competencias Competencia profesional Atención de enfermería Education nursing Competency-based education Professional competencie Nursing care |
topic |
Educação em enfermagem Educação baseada em competências Competência profissional Cuidados de enfermagem Educación en enfermería Educación basada en competencias Competencia profesional Atención de enfermería Education nursing Competency-based education Professional competencie Nursing care |
description |
This is a study to review the methodological process developed to built a profile of competencies required for nurse's educational actions. It was a qualitative research, in the historical and dialectical materialism, that used competence as the conceptual category, anchored in the conceptions of work in health and operating knowledge. The subjects were teachers and students of the School of Nursing of University of Sao Paulo (USP), Brazil; nurses, managers and patients of health services connected to USP. The speech analysis technique was used to analyze the speeches. All groups addressed contained similarities related to knowledge, skills and attitudes required to the development of more dialogical and participative educational practices. The methodological approach described enable the construction of a profile of competencies related to nurse's educational actions, in a collective perspective, closer to the population's health needs. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697 10.1590/S0080-62342007000500019 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342007000500019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41697/45308 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 847-852 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 847-852 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 847-852 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221734038667264 |