A expansão dos cursos de graduação em Enfermagem: cenário, interesses e desafios do ensino a distância
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/190903 |
Resumo: | Objective: To analyze the expansion of undergraduate Nursing courses in Brazil, especially those in the distance education modality. Methods: Exploratory, descriptive, analytical, and documentary study that used the Statistical Overview of Higher Education – Undergraduate Courses, of the Brazilian National Institute for Educational Studies and Research “Anísio Teixeira”, which is part of the Ministry of Education and Culture, as a source of secondary data for the period between 2009 and 2018. Results: There was a growth in the number of undergraduate Nursing courses and new seats in the distance education modality. However, only 8.89% of these seats were occupied and 3.39% of the enrolled students completed the course, which accounted for 0.30% of the new seats. Conclusion: The expansion of undergraduate Nursing courses is aligned with the general trends in higher education. This scenario exposes the interests of capital in education, which emphasizes the need for collective development of strategies to guarantee the right to education that is public, free and has social quality. |
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A expansão dos cursos de graduação em Enfermagem: cenário, interesses e desafios do ensino a distânciaExpansión de cursos de grado en Enfermería: escenario, intereses y desafíos en enseñanza a distanciaExpansion of undergraduate Nursing courses: distance education scenario, interests, and challengesEducation, HigherEducation, DistanceNursingEducação SuperiorEducação a DistânciaEnfermagemEducación SuperiorEducación a DistanciaEnfermeríaObjective: To analyze the expansion of undergraduate Nursing courses in Brazil, especially those in the distance education modality. Methods: Exploratory, descriptive, analytical, and documentary study that used the Statistical Overview of Higher Education – Undergraduate Courses, of the Brazilian National Institute for Educational Studies and Research “Anísio Teixeira”, which is part of the Ministry of Education and Culture, as a source of secondary data for the period between 2009 and 2018. Results: There was a growth in the number of undergraduate Nursing courses and new seats in the distance education modality. However, only 8.89% of these seats were occupied and 3.39% of the enrolled students completed the course, which accounted for 0.30% of the new seats. Conclusion: The expansion of undergraduate Nursing courses is aligned with the general trends in higher education. This scenario exposes the interests of capital in education, which emphasizes the need for collective development of strategies to guarantee the right to education that is public, free and has social quality.Objetivo: Analisar a expansão dos cursos de graduação em Enfermagem, em particular, na modalidade de Ensino a Distância. Método: Estudo exploratório, descritivo, analítico e documental que utilizou como fonte de dados secundários as Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira do Ministério da Educação – entre os anos de 2009 e 2018. Resultados: Observou-se crescimento do número de cursos e de novas vagas na modalidade a distância. Entretanto, apenas 8,89% dessas vagas ofertadas foram ocupadas, 3,39% dos matriculados concluíram o curso e 0,30% das vagas ofertadas tiveram alunos concluintes. Conclusão: A expansão dos cursos de graduação em Enfermagem está articulada ao movimento geral da Educação Superior. Esse cenário revela os interesses do capital na educação, requerendo a construção coletiva de estratégias para a garantia do direito à educação pública, gratuita e com qualidade social.Objetivo: Analizar la expansión de cursos de grado en Enfermería, particularmente en modalidad de enseñanza a distancia. Método: Estudio exploratorio, descriptivo, analítico y documental, utilizando como fuente de datos secundarios las Sinopsis Estadísticas de Educación Superior – Graduación del Instituto Nacional de Estudios y Encuestas Educativas Anísio Teixeira, del Ministerio de Educación, entre 2009 y 2018. Resultados: Se observó crecimiento cuantitativo de cursos y de nuevas vacantes en modalidad a distancia. Sin embargo, solo el 8,89% de las vacantes ofrecidas fueron ocupadas, 3,39% de los matriculados concluyeron el curso y 0,30% de las vacantes ofrecidas correspondieron a alumnos egresados. Conclusión: La expansión de cursos de grado en Enfermería está articulada al movimiento general de la Educación Superior. Este escenario revela los intereses del capital en la educación, requiriendo de la construcción colectiva de estrategias que garanticen el derecho a la educación pública, gratuita y con calidad social.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/19090310.1590/S1980-220X2020009903784Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 55 (2021); e03784Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e03784Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e037841980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/190903/176019https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/190903/176018http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaraiva, Ana Karinne de MouraMacedo, Cibele MonteiroLeonello, Valéria MarliOliveira, Maria Amélia de Campos2021-09-24T12:54:11Zoai:revistas.usp.br:article/190903Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2021-09-24T12:54:11Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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