Avaliação de curso de graduação segundo egressos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meira, Maria Dyrce Dias
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Kurcgant, Paulina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382
Resumo: Every day, college graduates face complex situations that make them check skills developed during the course in comparison with the skills needed at the professional level. This experience helps them evaluate the adequacy of the course's teaching structure and recover intervening aspects of this process. This text discusses the Evaluation of College Courses, recovering concepts in the field of Education Evaluation; describes the practices developed in Brazil, directed towards course evaluation, based on the graduate's perspective. The following descriptors were used: college graduates, indicators, evaluation and graduation available in the databases: PeriEnf, BDEnf, LILACS and DEDALUS. The analysis of the surveyed studies highlights the need to consider the opinion of college graduates in the curriculum proposals with a view to implementing an educational process with emancipating and transforming characteristics.
id USP-24_b62e20eb33a60b0ec54a599b9ee1242c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40382
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Avaliação de curso de graduação segundo egressosCollege program evaluation according to graduatesEvaluación del curso de graduación según los egresadosEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemAvaliaçãoEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaEvaluaciónEducationnursingStudentsEvaluationEvery day, college graduates face complex situations that make them check skills developed during the course in comparison with the skills needed at the professional level. This experience helps them evaluate the adequacy of the course's teaching structure and recover intervening aspects of this process. This text discusses the Evaluation of College Courses, recovering concepts in the field of Education Evaluation; describes the practices developed in Brazil, directed towards course evaluation, based on the graduate's perspective. The following descriptors were used: college graduates, indicators, evaluation and graduation available in the databases: PeriEnf, BDEnf, LILACS and DEDALUS. The analysis of the surveyed studies highlights the need to consider the opinion of college graduates in the curriculum proposals with a view to implementing an educational process with emancipating and transforming characteristics.El egresado de los cursos universitarios de enfermería enfrenta, en lo cotidiano, situaciones complejas que lo llevan a confrontar las competencias obtenidas durante el curso con las requeridas en el ejercicio profesional. Esta vivencia le permite evaluar la adecuación de la estructura pedagógica del curso y rescatar aspectos que intervienen, en ese proceso. Este texto aborda la Evaluación de Cursos Universitarios rescatando conceptos en el campo de la Evaluación Educacional; describe las prácticas desarrolladas en Brasil, dirigidas a Evaluar la Institución en el ámbito de la formación y presenta investigaciones relacionadas a la evaluación de cursos teniendo, como indicador, la perspectiva del egresado. Fueron utilizadas las palabras claves: egresados, indicadores, evaluación y graduación, disponibles en las bases de datos: PeriEnf, BDEnf, LILACS y en el banco de datos DEDALUS. el análisis de las investigaciones encontradas destaca la importancia de considerar la opinión de los egresados en la adecuación de propuestas curriculares con el objetivo de concretizar un proceso educacional con características emancipadoras y transformadoras.O egresso da graduação enfrenta, no seu cotidiano, situações complexas que o levam a confrontar as competências desenvolvidas durante o curso com as requeridas no exercício profissional. Tal vivência permite-lhe avaliar a adequação da estrutura pedagógica do curso e resgatar aspectos intervenientes desse processo. Este texto aborda a Avaliação de Cursos de Graduação, resgatando conceitos no campo da Avaliação Educacional; descreve as práticas desenvolvidas no Brasil dirigidas à Avaliação Institucional no âmbito da graduação e apresenta pesquisas relativas à avaliação de cursos, tendo a perspectiva do egresso como indicador. Foram utilizadas as seguintes palavras-chave: egressos, indicadores, avaliação e graduação, disponíveis nas bases de dados: PeriEnf, BDEnf, LILACS e no banco de dados DEDALUS. A análise das pesquisas encontradas ressalta a importância de se considerar a opinião dos egressos na adequação de propostas curriculares com vistas à concretização de um processo educacional com características emancipatórias e transformadoras.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4038210.1590/S0080-62342009000200031Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 481-485Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 481-485Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 481-4851980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43330https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43331http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeira, Maria Dyrce DiasKurcgant, Paulina2012-08-29T20:15:36Zoai:revistas.usp.br:article/40382Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:15:36Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de curso de graduação segundo egressos
College program evaluation according to graduates
Evaluación del curso de graduación según los egresados
title Avaliação de curso de graduação segundo egressos
spellingShingle Avaliação de curso de graduação segundo egressos
Meira, Maria Dyrce Dias
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Avaliação
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Evaluación
Education
nursing
Students
Evaluation
title_short Avaliação de curso de graduação segundo egressos
title_full Avaliação de curso de graduação segundo egressos
title_fullStr Avaliação de curso de graduação segundo egressos
title_full_unstemmed Avaliação de curso de graduação segundo egressos
title_sort Avaliação de curso de graduação segundo egressos
author Meira, Maria Dyrce Dias
author_facet Meira, Maria Dyrce Dias
Kurcgant, Paulina
author_role author
author2 Kurcgant, Paulina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meira, Maria Dyrce Dias
Kurcgant, Paulina
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Avaliação
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Evaluación
Education
nursing
Students
Evaluation
topic Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Avaliação
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Evaluación
Education
nursing
Students
Evaluation
description Every day, college graduates face complex situations that make them check skills developed during the course in comparison with the skills needed at the professional level. This experience helps them evaluate the adequacy of the course's teaching structure and recover intervening aspects of this process. This text discusses the Evaluation of College Courses, recovering concepts in the field of Education Evaluation; describes the practices developed in Brazil, directed towards course evaluation, based on the graduate's perspective. The following descriptors were used: college graduates, indicators, evaluation and graduation available in the databases: PeriEnf, BDEnf, LILACS and DEDALUS. The analysis of the surveyed studies highlights the need to consider the opinion of college graduates in the curriculum proposals with a view to implementing an educational process with emancipating and transforming characteristics.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382
10.1590/S0080-62342009000200031
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342009000200031
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43330
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43331
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 481-485
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 481-485
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 481-485
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221725110042624