Avaliação de curso de graduação segundo egressos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382 |
Resumo: | Every day, college graduates face complex situations that make them check skills developed during the course in comparison with the skills needed at the professional level. This experience helps them evaluate the adequacy of the course's teaching structure and recover intervening aspects of this process. This text discusses the Evaluation of College Courses, recovering concepts in the field of Education Evaluation; describes the practices developed in Brazil, directed towards course evaluation, based on the graduate's perspective. The following descriptors were used: college graduates, indicators, evaluation and graduation available in the databases: PeriEnf, BDEnf, LILACS and DEDALUS. The analysis of the surveyed studies highlights the need to consider the opinion of college graduates in the curriculum proposals with a view to implementing an educational process with emancipating and transforming characteristics. |
id |
USP-24_b62e20eb33a60b0ec54a599b9ee1242c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40382 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação de curso de graduação segundo egressosCollege program evaluation according to graduatesEvaluación del curso de graduación según los egresadosEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemAvaliaçãoEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaEvaluaciónEducationnursingStudentsEvaluationEvery day, college graduates face complex situations that make them check skills developed during the course in comparison with the skills needed at the professional level. This experience helps them evaluate the adequacy of the course's teaching structure and recover intervening aspects of this process. This text discusses the Evaluation of College Courses, recovering concepts in the field of Education Evaluation; describes the practices developed in Brazil, directed towards course evaluation, based on the graduate's perspective. The following descriptors were used: college graduates, indicators, evaluation and graduation available in the databases: PeriEnf, BDEnf, LILACS and DEDALUS. The analysis of the surveyed studies highlights the need to consider the opinion of college graduates in the curriculum proposals with a view to implementing an educational process with emancipating and transforming characteristics.El egresado de los cursos universitarios de enfermería enfrenta, en lo cotidiano, situaciones complejas que lo llevan a confrontar las competencias obtenidas durante el curso con las requeridas en el ejercicio profesional. Esta vivencia le permite evaluar la adecuación de la estructura pedagógica del curso y rescatar aspectos que intervienen, en ese proceso. Este texto aborda la Evaluación de Cursos Universitarios rescatando conceptos en el campo de la Evaluación Educacional; describe las prácticas desarrolladas en Brasil, dirigidas a Evaluar la Institución en el ámbito de la formación y presenta investigaciones relacionadas a la evaluación de cursos teniendo, como indicador, la perspectiva del egresado. Fueron utilizadas las palabras claves: egresados, indicadores, evaluación y graduación, disponibles en las bases de datos: PeriEnf, BDEnf, LILACS y en el banco de datos DEDALUS. el análisis de las investigaciones encontradas destaca la importancia de considerar la opinión de los egresados en la adecuación de propuestas curriculares con el objetivo de concretizar un proceso educacional con características emancipadoras y transformadoras.O egresso da graduação enfrenta, no seu cotidiano, situações complexas que o levam a confrontar as competências desenvolvidas durante o curso com as requeridas no exercício profissional. Tal vivência permite-lhe avaliar a adequação da estrutura pedagógica do curso e resgatar aspectos intervenientes desse processo. Este texto aborda a Avaliação de Cursos de Graduação, resgatando conceitos no campo da Avaliação Educacional; descreve as práticas desenvolvidas no Brasil dirigidas à Avaliação Institucional no âmbito da graduação e apresenta pesquisas relativas à avaliação de cursos, tendo a perspectiva do egresso como indicador. Foram utilizadas as seguintes palavras-chave: egressos, indicadores, avaliação e graduação, disponíveis nas bases de dados: PeriEnf, BDEnf, LILACS e no banco de dados DEDALUS. A análise das pesquisas encontradas ressalta a importância de se considerar a opinião dos egressos na adequação de propostas curriculares com vistas à concretização de um processo educacional com características emancipatórias e transformadoras.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4038210.1590/S0080-62342009000200031Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 481-485Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 481-485Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 481-4851980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43330https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43331http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeira, Maria Dyrce DiasKurcgant, Paulina2012-08-29T20:15:36Zoai:revistas.usp.br:article/40382Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:15:36Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos College program evaluation according to graduates Evaluación del curso de graduación según los egresados |
title |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos |
spellingShingle |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos Meira, Maria Dyrce Dias Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Avaliação Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Evaluación Education nursing Students Evaluation |
title_short |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos |
title_full |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos |
title_fullStr |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos |
title_full_unstemmed |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos |
title_sort |
Avaliação de curso de graduação segundo egressos |
author |
Meira, Maria Dyrce Dias |
author_facet |
Meira, Maria Dyrce Dias Kurcgant, Paulina |
author_role |
author |
author2 |
Kurcgant, Paulina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meira, Maria Dyrce Dias Kurcgant, Paulina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Avaliação Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Evaluación Education nursing Students Evaluation |
topic |
Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Avaliação Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Evaluación Education nursing Students Evaluation |
description |
Every day, college graduates face complex situations that make them check skills developed during the course in comparison with the skills needed at the professional level. This experience helps them evaluate the adequacy of the course's teaching structure and recover intervening aspects of this process. This text discusses the Evaluation of College Courses, recovering concepts in the field of Education Evaluation; describes the practices developed in Brazil, directed towards course evaluation, based on the graduate's perspective. The following descriptors were used: college graduates, indicators, evaluation and graduation available in the databases: PeriEnf, BDEnf, LILACS and DEDALUS. The analysis of the surveyed studies highlights the need to consider the opinion of college graduates in the curriculum proposals with a view to implementing an educational process with emancipating and transforming characteristics. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382 10.1590/S0080-62342009000200031 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342009000200031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43330 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40382/43331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 481-485 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 481-485 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 481-485 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221725110042624 |