Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
DOI: | 10.1590/S0080-62342011000400027 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793 |
Resumo: | In this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis. |
id |
USP-24_64cfa5046f79073c84b873d92e09f549 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40793 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
spelling |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipationEntre la dominación simbólica y la emancipación política de la Enseñanza Superior en EnfermeríaHigher Education in NursingEnfermeríaEducaciónDocentesEducación en EnfermeríaEstudiantes de enfermeríaEnfermagemEducaçãoDocentesEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemNursingEducationFacultynursingStudentsIn this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis.En esta reflexión, analizamos la problemática de la actividad de cuidar y de enseñar a cuidar en enfermería, para lo que vamos a basarnos en algunos conceptos sobre dominación y poder simbólico de Pierre Bordieu. Nuestro presupuesto fue pensar a la salud como un elemento fundamental para la producción de nuestra existencia terrenal. La educación, en este texto, es abordada bajo la referencia de las ideas de Pedro Demo, entendida como una constructora de sujetos políticos y mucho más amplia que el manejo del conocimiento formal. La educación es la basa primaria sobre la cual se construye la autonomía humana, y así permite la constante ampliación de las oportunidades para ejercicio de la ciudadanía, calificando nuestra existencia cotidiana. En el contexto académico, donde se cruzan la salud, la educación y la enfermería, el trabajo docente competente, crítico y, sobre todo, reflexivo, puede tornarse una praxis altamente educativa.Nesta reflexão, problematizamos a atividade de cuidar e de ensinar a cuidar em enfermagem e, para tanto, vamos tomar por base alguns conceitos sobre a dominação e o poder simbólicos de Pierre Bourdieu. Nosso pressuposto foi pensar a saúde como um constituinte fundamental para a produção da nossa existência sobre a Terra. A educação, neste texto, é abordada, tendo por referência as ideias de Pedro Demo, entendidas como uma construtora de sujeitos políticos e bem mais amplas que o manejo do conhecimento formal. A educação é a base primeira sobre a qual se constrói a autonomia humana e, assim, permite a constante ampliação das oportunidades para o exercício da cidadania, qualificando a nossa existência cotidiana. No contexto acadêmico, no qual se cruzam a saúde, a educação e a enfermagem, o trabalho docente competente, crítico e, sobretudo, reflexivo, pode se tornar uma práxis altamente instituinte.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4079310.1590/S0080-62342011000400027Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 981-988Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 981-988Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 981-9881980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44151https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44152http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Wilza Rocha2012-08-30T14:34:01Zoai:revistas.usp.br:article/40793Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:34:01Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation Entre la dominación simbólica y la emancipación política de la Enseñanza Superior en Enfermería Higher Education in Nursing |
title |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation |
spellingShingle |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation Pereira, Wilza Rocha Enfermería Educación Docentes Educación en Enfermería Estudiantes de enfermería Enfermagem Educação Docentes Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Nursing Education Faculty nursing Students Pereira, Wilza Rocha Enfermería Educación Docentes Educación en Enfermería Estudiantes de enfermería Enfermagem Educação Docentes Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Nursing Education Faculty nursing Students |
title_short |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation |
title_full |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation |
title_fullStr |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation |
title_full_unstemmed |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation |
title_sort |
Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation |
author |
Pereira, Wilza Rocha |
author_facet |
Pereira, Wilza Rocha Pereira, Wilza Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Wilza Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermería Educación Docentes Educación en Enfermería Estudiantes de enfermería Enfermagem Educação Docentes Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Nursing Education Faculty nursing Students |
topic |
Enfermería Educación Docentes Educación en Enfermería Estudiantes de enfermería Enfermagem Educação Docentes Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem Nursing Education Faculty nursing Students |
description |
In this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793 10.1590/S0080-62342011000400027 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000400027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44151 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 981-988 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 981-988 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 981-988 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1822179158081404928 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000400027 |