Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Wilza Rocha
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793
Resumo: In this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis.
id USP-24_64cfa5046f79073c84b873d92e09f549
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40793
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipationEntre la dominación simbólica y la emancipación política de la Enseñanza Superior en EnfermeríaHigher Education in NursingEnfermeríaEducaciónDocentesEducación en EnfermeríaEstudiantes de enfermeríaEnfermagemEducaçãoDocentesEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemNursingEducationFacultynursingStudentsIn this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis.En esta reflexión, analizamos la problemática de la actividad de cuidar y de enseñar a cuidar en enfermería, para lo que vamos a basarnos en algunos conceptos sobre dominación y poder simbólico de Pierre Bordieu. Nuestro presupuesto fue pensar a la salud como un elemento fundamental para la producción de nuestra existencia terrenal. La educación, en este texto, es abordada bajo la referencia de las ideas de Pedro Demo, entendida como una constructora de sujetos políticos y mucho más amplia que el manejo del conocimiento formal. La educación es la basa primaria sobre la cual se construye la autonomía humana, y así permite la constante ampliación de las oportunidades para ejercicio de la ciudadanía, calificando nuestra existencia cotidiana. En el contexto académico, donde se cruzan la salud, la educación y la enfermería, el trabajo docente competente, crítico y, sobre todo, reflexivo, puede tornarse una praxis altamente educativa.Nesta reflexão, problematizamos a atividade de cuidar e de ensinar a cuidar em enfermagem e, para tanto, vamos tomar por base alguns conceitos sobre a dominação e o poder simbólicos de Pierre Bourdieu. Nosso pressuposto foi pensar a saúde como um constituinte fundamental para a produção da nossa existência sobre a Terra. A educação, neste texto, é abordada, tendo por referência as ideias de Pedro Demo, entendidas como uma construtora de sujeitos políticos e bem mais amplas que o manejo do conhecimento formal. A educação é a base primeira sobre a qual se constrói a autonomia humana e, assim, permite a constante ampliação das oportunidades para o exercício da cidadania, qualificando a nossa existência cotidiana. No contexto acadêmico, no qual se cruzam a saúde, a educação e a enfermagem, o trabalho docente competente, crítico e, sobretudo, reflexivo, pode se tornar uma práxis altamente instituinte.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4079310.1590/S0080-62342011000400027Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 981-988Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 981-988Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 981-9881980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44151https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44152http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Wilza Rocha2012-08-30T14:34:01Zoai:revistas.usp.br:article/40793Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:34:01Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
Entre la dominación simbólica y la emancipación política de la Enseñanza Superior en Enfermería
Higher Education in Nursing
title Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
spellingShingle Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
Pereira, Wilza Rocha
Enfermería
Educación
Docentes
Educación en Enfermería
Estudiantes de enfermería
Enfermagem
Educação
Docentes
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Nursing
Education
Faculty
nursing
Students
title_short Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
title_full Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
title_fullStr Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
title_full_unstemmed Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
title_sort Entre a dominação simbólica e a emancipação política no Ensino Superior em Enfermagem: Between symbolic domination and political emancipation
author Pereira, Wilza Rocha
author_facet Pereira, Wilza Rocha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Wilza Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermería
Educación
Docentes
Educación en Enfermería
Estudiantes de enfermería
Enfermagem
Educação
Docentes
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Nursing
Education
Faculty
nursing
Students
topic Enfermería
Educación
Docentes
Educación en Enfermería
Estudiantes de enfermería
Enfermagem
Educação
Docentes
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Nursing
Education
Faculty
nursing
Students
description In this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793
10.1590/S0080-62342011000400027
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000400027
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44151
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40793/44152
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 981-988
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 981-988
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 981-988
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728746504192