Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107579 |
Resumo: | The intelligence tests, which essentially portray the classification of people, are related to the concept of eugenism. Within these tests, Psychology establishes parameters of their fundamental clinical reasoning, through the necessity of abstracting and silencing the subjects in order to place them under a “clinical regard” In this text, the necessity of subverting these evaluations is put up for debate, in an attempt to abandon the seeking of faults, and in order to discover the real child as a historical being. |
id |
USP-26_c0691344221b2f77d72031c9c082b700 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/107579 |
network_acronym_str |
USP-26 |
network_name_str |
Psicologia USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de InteligênciaAbstracted Intelligence, Silenced Children: The Evaluations of Intelligence.Inteligência. Avaliação. Fracasso escolar. Educação. Saúde.Intelligence. Evaluation. Academic failure. Education. Health.The intelligence tests, which essentially portray the classification of people, are related to the concept of eugenism. Within these tests, Psychology establishes parameters of their fundamental clinical reasoning, through the necessity of abstracting and silencing the subjects in order to place them under a “clinical regard” In this text, the necessity of subverting these evaluations is put up for debate, in an attempt to abandon the seeking of faults, and in order to discover the real child as a historical being.Os testes de inteligência, instrumentos que visam, essencialmente, a classificação das pessoas, são filiados ao ideário eugenista. Neles, a Psicologia dá visibilidade a seus alicerces no pensamento clínico, pela necessidade de abstrair o sujeito, silenciando-o, para conseguir apor sobre ele seu “olhar clínico” Discute-se a necessidade de subverter as avaliações, abandonando a busca de defeitos para tentar encontrar a criança concreta, enquanto ser histórico.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia1997-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/10757910.1590/psicousp.v8i1.107579Psicologia USP; v. 8 n. 1 (1997); 63-89Psicologia USP; Vol. 8 No. 1 (1997); 63-89Psicologia USP; Vol. 8 Núm. 1 (1997); 63-891678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107579/105998Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoysés, Maria Aparecida AffonsoCollares, Cecília Azevedo Lima2015-12-15T12:18:12Zoai:revistas.usp.br:article/107579Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2015-12-15T12:18:12Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência Abstracted Intelligence, Silenced Children: The Evaluations of Intelligence. |
title |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência |
spellingShingle |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência Moysés, Maria Aparecida Affonso Inteligência. Avaliação. Fracasso escolar. Educação. Saúde. Intelligence. Evaluation. Academic failure. Education. Health. |
title_short |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência |
title_full |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência |
title_fullStr |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência |
title_full_unstemmed |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência |
title_sort |
Inteligência Abstraída , Crianças Silenciadas : as Avaliações de Inteligência |
author |
Moysés, Maria Aparecida Affonso |
author_facet |
Moysés, Maria Aparecida Affonso Collares, Cecília Azevedo Lima |
author_role |
author |
author2 |
Collares, Cecília Azevedo Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moysés, Maria Aparecida Affonso Collares, Cecília Azevedo Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inteligência. Avaliação. Fracasso escolar. Educação. Saúde. Intelligence. Evaluation. Academic failure. Education. Health. |
topic |
Inteligência. Avaliação. Fracasso escolar. Educação. Saúde. Intelligence. Evaluation. Academic failure. Education. Health. |
description |
The intelligence tests, which essentially portray the classification of people, are related to the concept of eugenism. Within these tests, Psychology establishes parameters of their fundamental clinical reasoning, through the necessity of abstracting and silencing the subjects in order to place them under a “clinical regard” In this text, the necessity of subverting these evaluations is put up for debate, in an attempt to abandon the seeking of faults, and in order to discover the real child as a historical being. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107579 10.1590/psicousp.v8i1.107579 |
url |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107579 |
identifier_str_mv |
10.1590/psicousp.v8i1.107579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/107579/105998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia USP; v. 8 n. 1 (1997); 63-89 Psicologia USP; Vol. 8 No. 1 (1997); 63-89 Psicologia USP; Vol. 8 Núm. 1 (1997); 63-89 1678-5177 0103-6564 reponame:Psicologia USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Psicologia USP (Online) |
collection |
Psicologia USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revpsico@usp.br |
_version_ |
1800221958981287936 |