O caso como estratégia de ensino na área de administração
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395 |
Resumo: | This article focuses the case method and analyzes its use as an educational tool in the business area. A desk research was made, leading to the development of the following topics: the case method origins, the case method in the business area, educational purposes of the case method, possibilities of using the case method, benefits of the case method, challenges, and criticisms of the case method. At the end there are some thoughts about the student and instructor participation to reach the technique success. This educational strategy has to be accompanied by other techniques. The lack in the tradition of the case production, the valueless in the instructor and author training and, finally, the difficulty to obtain company's information to prepare cases are the main challenges facing the case method in Brazil. |
id |
USP-27_51eaeac57917ca4dcf55820f54308be8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44395 |
network_acronym_str |
USP-27 |
network_name_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
O caso como estratégia de ensino na área de administraçãoCase method as teaching strategy in business areaEl estudio de caso como estrategia de enseñanza en el área de administracióncasométodoensinoaprendizagemadministraçãoeducaçãocasemethodteachinglearningadministrationeducationcasometodoenseñanzaaprendizajeadministracióneducaciónThis article focuses the case method and analyzes its use as an educational tool in the business area. A desk research was made, leading to the development of the following topics: the case method origins, the case method in the business area, educational purposes of the case method, possibilities of using the case method, benefits of the case method, challenges, and criticisms of the case method. At the end there are some thoughts about the student and instructor participation to reach the technique success. This educational strategy has to be accompanied by other techniques. The lack in the tradition of the case production, the valueless in the instructor and author training and, finally, the difficulty to obtain company's information to prepare cases are the main challenges facing the case method in Brazil.Neste artigo aborda-se o método do caso e analisa-se o seu emprego como recurso pedagógico na área de administração. Foi realizado um levantamento bibliográfico que cobriu os seguintes tópicos: origens do método do caso, o método do caso na área de administração, objetivos pedagógicos do método do caso, possibilidades de uso do método do caso, benefícios do método do caso, desafios e críticas ao método do caso. Nas considerações finais, enfatiza-se a importância da participação ativa de instrutores e alunos para o sucesso do método. Essa estratégia de ensino deve ser utilizada concomitantemente a outras técnicas educacionais. Muitos desafios rondam o emprego do método no Brasil, como a falta de tradição e a pouca valorização da produção de casos, a falta de preparo dos instrutores e autores e a dificuldade em obter informações das empresas para a elaboração de casos.En este artículo, se estudia el método del caso y se analiza su uso como recurso pedagógico en el área de administración. Se realizó una recopilación bibliográfica sobre los siguientes temas: orígenes del método del caso, el método del caso en la administración, objetivos pedagógicos del método del caso, usos del método del caso, beneficios del método del caso, desafíos y críticas al método del caso. En las consideraciones finales, se pone de relieve la importancia de la participación activa de instructores y alumnos para el éxito del método. Se debe utilizar dicha estrategia de enseñanza paralelamente a otras técnicas educacionales. Son muchos los desafíos que se presentan en Brasil para el uso del método, tales como la falta de tradición y la poca valoración de la producción de casos, la falta de preparación de instructores y autores y la dificultad para obtener informaciones de las empresas para la elaboración de casos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4439510.1590/S0080-21072006000200003Revista de Administração; v. 41 n. 2 (2006); 147-157Revista de Administração; Vol. 41 No. 2 (2006); 147-157Revista de Administração; Vol. 41 Núm. 2 (2006); 147-1571984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395/48015Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessIkeda, Ana AkemiVeludo-de-Oliveira, Tânia ModestoCampomar, Marcos Cortez2012-09-21T12:20:00Zoai:revistas.usp.br:article/44395Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:20Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O caso como estratégia de ensino na área de administração Case method as teaching strategy in business area El estudio de caso como estrategia de enseñanza en el área de administración |
title |
O caso como estratégia de ensino na área de administração |
spellingShingle |
O caso como estratégia de ensino na área de administração Ikeda, Ana Akemi caso método ensino aprendizagem administração educação case method teaching learning administration education caso metodo enseñanza aprendizaje administración educación |
title_short |
O caso como estratégia de ensino na área de administração |
title_full |
O caso como estratégia de ensino na área de administração |
title_fullStr |
O caso como estratégia de ensino na área de administração |
title_full_unstemmed |
O caso como estratégia de ensino na área de administração |
title_sort |
O caso como estratégia de ensino na área de administração |
author |
Ikeda, Ana Akemi |
author_facet |
Ikeda, Ana Akemi Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto Campomar, Marcos Cortez |
author_role |
author |
author2 |
Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto Campomar, Marcos Cortez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ikeda, Ana Akemi Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto Campomar, Marcos Cortez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
caso método ensino aprendizagem administração educação case method teaching learning administration education caso metodo enseñanza aprendizaje administración educación |
topic |
caso método ensino aprendizagem administração educação case method teaching learning administration education caso metodo enseñanza aprendizaje administración educación |
description |
This article focuses the case method and analyzes its use as an educational tool in the business area. A desk research was made, leading to the development of the following topics: the case method origins, the case method in the business area, educational purposes of the case method, possibilities of using the case method, benefits of the case method, challenges, and criticisms of the case method. At the end there are some thoughts about the student and instructor participation to reach the technique success. This educational strategy has to be accompanied by other techniques. The lack in the tradition of the case production, the valueless in the instructor and author training and, finally, the difficulty to obtain company's information to prepare cases are the main challenges facing the case method in Brazil. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395 10.1590/S0080-21072006000200003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-21072006000200003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395/48015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração; v. 41 n. 2 (2006); 147-157 Revista de Administração; Vol. 41 No. 2 (2006); 147-157 Revista de Administração; Vol. 41 Núm. 2 (2006); 147-157 1984-6142 0080-2107 reponame:Revista de Administração (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
collection |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rausp@usp.br||reinhard@usp.br |
_version_ |
1800222888148598784 |