O caso como estratégia de ensino na área de administração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ikeda, Ana Akemi
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto, Campomar, Marcos Cortez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395
Resumo: This article focuses the case method and analyzes its use as an educational tool in the business area. A desk research was made, leading to the development of the following topics: the case method origins, the case method in the business area, educational purposes of the case method, possibilities of using the case method, benefits of the case method, challenges, and criticisms of the case method. At the end there are some thoughts about the student and instructor participation to reach the technique success. This educational strategy has to be accompanied by other techniques. The lack in the tradition of the case production, the valueless in the instructor and author training and, finally, the difficulty to obtain company's information to prepare cases are the main challenges facing the case method in Brazil.
id USP-27_51eaeac57917ca4dcf55820f54308be8
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44395
network_acronym_str USP-27
network_name_str Revista de Administração (São Paulo)
repository_id_str
spelling O caso como estratégia de ensino na área de administraçãoCase method as teaching strategy in business areaEl estudio de caso como estrategia de enseñanza en el área de administracióncasométodoensinoaprendizagemadministraçãoeducaçãocasemethodteachinglearningadministrationeducationcasometodoenseñanzaaprendizajeadministracióneducaciónThis article focuses the case method and analyzes its use as an educational tool in the business area. A desk research was made, leading to the development of the following topics: the case method origins, the case method in the business area, educational purposes of the case method, possibilities of using the case method, benefits of the case method, challenges, and criticisms of the case method. At the end there are some thoughts about the student and instructor participation to reach the technique success. This educational strategy has to be accompanied by other techniques. The lack in the tradition of the case production, the valueless in the instructor and author training and, finally, the difficulty to obtain company's information to prepare cases are the main challenges facing the case method in Brazil.Neste artigo aborda-se o método do caso e analisa-se o seu emprego como recurso pedagógico na área de administração. Foi realizado um levantamento bibliográfico que cobriu os seguintes tópicos: origens do método do caso, o método do caso na área de administração, objetivos pedagógicos do método do caso, possibilidades de uso do método do caso, benefícios do método do caso, desafios e críticas ao método do caso. Nas considerações finais, enfatiza-se a importância da participação ativa de instrutores e alunos para o sucesso do método. Essa estratégia de ensino deve ser utilizada concomitantemente a outras técnicas educacionais. Muitos desafios rondam o emprego do método no Brasil, como a falta de tradição e a pouca valorização da produção de casos, a falta de preparo dos instrutores e autores e a dificuldade em obter informações das empresas para a elaboração de casos.En este artículo, se estudia el método del caso y se analiza su uso como recurso pedagógico en el área de administración. Se realizó una recopilación bibliográfica sobre los siguientes temas: orígenes del método del caso, el método del caso en la administración, objetivos pedagógicos del método del caso, usos del método del caso, beneficios del método del caso, desafíos y críticas al método del caso. En las consideraciones finales, se pone de relieve la importancia de la participación activa de instructores y alumnos para el éxito del método. Se debe utilizar dicha estrategia de enseñanza paralelamente a otras técnicas educacionales. Son muchos los desafíos que se presentan en Brasil para el uso del método, tales como la falta de tradición y la poca valoración de la producción de casos, la falta de preparación de instructores y autores y la dificultad para obtener informaciones de las empresas para la elaboración de casos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4439510.1590/S0080-21072006000200003Revista de Administração; v. 41 n. 2 (2006); 147-157Revista de Administração; Vol. 41 No. 2 (2006); 147-157Revista de Administração; Vol. 41 Núm. 2 (2006); 147-1571984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395/48015Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessIkeda, Ana AkemiVeludo-de-Oliveira, Tânia ModestoCampomar, Marcos Cortez2012-09-21T12:20:00Zoai:revistas.usp.br:article/44395Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:20Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O caso como estratégia de ensino na área de administração
Case method as teaching strategy in business area
El estudio de caso como estrategia de enseñanza en el área de administración
title O caso como estratégia de ensino na área de administração
spellingShingle O caso como estratégia de ensino na área de administração
Ikeda, Ana Akemi
caso
método
ensino
aprendizagem
administração
educação
case
method
teaching
learning
administration
education
caso
metodo
enseñanza
aprendizaje
administración
educación
title_short O caso como estratégia de ensino na área de administração
title_full O caso como estratégia de ensino na área de administração
title_fullStr O caso como estratégia de ensino na área de administração
title_full_unstemmed O caso como estratégia de ensino na área de administração
title_sort O caso como estratégia de ensino na área de administração
author Ikeda, Ana Akemi
author_facet Ikeda, Ana Akemi
Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto
Campomar, Marcos Cortez
author_role author
author2 Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto
Campomar, Marcos Cortez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ikeda, Ana Akemi
Veludo-de-Oliveira, Tânia Modesto
Campomar, Marcos Cortez
dc.subject.por.fl_str_mv caso
método
ensino
aprendizagem
administração
educação
case
method
teaching
learning
administration
education
caso
metodo
enseñanza
aprendizaje
administración
educación
topic caso
método
ensino
aprendizagem
administração
educação
case
method
teaching
learning
administration
education
caso
metodo
enseñanza
aprendizaje
administración
educación
description This article focuses the case method and analyzes its use as an educational tool in the business area. A desk research was made, leading to the development of the following topics: the case method origins, the case method in the business area, educational purposes of the case method, possibilities of using the case method, benefits of the case method, challenges, and criticisms of the case method. At the end there are some thoughts about the student and instructor participation to reach the technique success. This educational strategy has to be accompanied by other techniques. The lack in the tradition of the case production, the valueless in the instructor and author training and, finally, the difficulty to obtain company's information to prepare cases are the main challenges facing the case method in Brazil.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395
10.1590/S0080-21072006000200003
url https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395
identifier_str_mv 10.1590/S0080-21072006000200003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44395/48015
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração; v. 41 n. 2 (2006); 147-157
Revista de Administração; Vol. 41 No. 2 (2006); 147-157
Revista de Administração; Vol. 41 Núm. 2 (2006); 147-157
1984-6142
0080-2107
reponame:Revista de Administração (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Administração (São Paulo)
collection Revista de Administração (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rausp@usp.br||reinhard@usp.br
_version_ 1800222888148598784