Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mariana Kuntz de Andrade e
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Roveran, Henrique Elias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pandaemonium Germanicum (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696
Resumo: This article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed.
id USP-28_df8b20e41e7cf43b130fdedb3dd9a950
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/176696
network_acronym_str USP-28
network_name_str Pandaemonium Germanicum (Online)
repository_id_str
spelling Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeiraAprendizagem com internetAutonomiaAutenticidadeEnsino de línguas estrangeirasLearning with internetAutonomyAuthenticityForeign language teachingThis article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed.O presente artigo tem como objetivo apresentar e analisar experiências envolvendo a postagem de perguntas e respostas na plataforma Yahoo! Clever no ensino de alemão como língua estrangeira, focando nos aspectos da autenticidade de situações e desenvolvimento da autonomia e motivação dos aprendizes. Para isso, foi apresentado o planejamento e a realização de uma sequência didática em um curso livre para público universitário do nível A2 (QECR). Além da descrição da sequência, foram analisados os resultados das atividades na forma de postagens no website, além de excertos de entrevistas com alguns aprendizes. A partir da análise desses dados, foi possível perceber que atividades envolvendo a plataforma podem criar situações autênticas, engajando os aprendizes a interagir com a comunidade do site de forma significativa, mas também podem ser encaradas pelos aprendizes de forma inautêntica, o que leva a postagens artificiais que podem acarretar respostas negativas por parte da comunidade. Por fim, discute-se o papel do professor em levar os aprendizes a refletirem sobre a interação em ambientes não controlados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/17669610.11606/1982-8837244248Pandaemonium Germanicum; v. 24 n. 42 (2021); 48-771982-88371414-1906reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696/164072Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicumhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mariana Kuntz de Andrade e Roveran, Henrique Elias2021-01-27T22:57:17Zoai:revistas.usp.br:article/176696Revistahttp://www.scielo.br/pgPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||pandaemonium@usp.br1982-88371414-1906opendoar:2023-09-13T11:52:56.142303Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
title Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
spellingShingle Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
Silva, Mariana Kuntz de Andrade e
Aprendizagem com internet
Autonomia
Autenticidade
Ensino de línguas estrangeiras
Learning with internet
Autonomy
Authenticity
Foreign language teaching
title_short Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
title_full Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
title_fullStr Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
title_full_unstemmed Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
title_sort Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
author Silva, Mariana Kuntz de Andrade e
author_facet Silva, Mariana Kuntz de Andrade e
Roveran, Henrique Elias
author_role author
author2 Roveran, Henrique Elias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mariana Kuntz de Andrade e
Roveran, Henrique Elias
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem com internet
Autonomia
Autenticidade
Ensino de línguas estrangeiras
Learning with internet
Autonomy
Authenticity
Foreign language teaching
topic Aprendizagem com internet
Autonomia
Autenticidade
Ensino de línguas estrangeiras
Learning with internet
Autonomy
Authenticity
Foreign language teaching
description This article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696
10.11606/1982-8837244248
url https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696
identifier_str_mv 10.11606/1982-8837244248
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696/164072
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicum
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicum
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum; v. 24 n. 42 (2021); 48-77
1982-8837
1414-1906
reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Pandaemonium Germanicum (Online)
collection Pandaemonium Germanicum (Online)
repository.name.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||pandaemonium@usp.br
_version_ 1800221979113947136