Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pandaemonium Germanicum (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696 |
Resumo: | This article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed. |
id |
USP-28_df8b20e41e7cf43b130fdedb3dd9a950 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/176696 |
network_acronym_str |
USP-28 |
network_name_str |
Pandaemonium Germanicum (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeiraAprendizagem com internetAutonomiaAutenticidadeEnsino de línguas estrangeirasLearning with internetAutonomyAuthenticityForeign language teachingThis article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed.O presente artigo tem como objetivo apresentar e analisar experiências envolvendo a postagem de perguntas e respostas na plataforma Yahoo! Clever no ensino de alemão como língua estrangeira, focando nos aspectos da autenticidade de situações e desenvolvimento da autonomia e motivação dos aprendizes. Para isso, foi apresentado o planejamento e a realização de uma sequência didática em um curso livre para público universitário do nível A2 (QECR). Além da descrição da sequência, foram analisados os resultados das atividades na forma de postagens no website, além de excertos de entrevistas com alguns aprendizes. A partir da análise desses dados, foi possível perceber que atividades envolvendo a plataforma podem criar situações autênticas, engajando os aprendizes a interagir com a comunidade do site de forma significativa, mas também podem ser encaradas pelos aprendizes de forma inautêntica, o que leva a postagens artificiais que podem acarretar respostas negativas por parte da comunidade. Por fim, discute-se o papel do professor em levar os aprendizes a refletirem sobre a interação em ambientes não controlados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/17669610.11606/1982-8837244248Pandaemonium Germanicum; v. 24 n. 42 (2021); 48-771982-88371414-1906reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696/164072Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicumhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mariana Kuntz de Andrade e Roveran, Henrique Elias2021-01-27T22:57:17Zoai:revistas.usp.br:article/176696Revistahttp://www.scielo.br/pgPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||pandaemonium@usp.br1982-88371414-1906opendoar:2023-09-13T11:52:56.142303Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
title |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
spellingShingle |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira Silva, Mariana Kuntz de Andrade e Aprendizagem com internet Autonomia Autenticidade Ensino de línguas estrangeiras Learning with internet Autonomy Authenticity Foreign language teaching |
title_short |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
title_full |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
title_fullStr |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
title_sort |
Perguntas e respostas: o uso da plataforma Yahoo Clever! como ferramenta de ensino de alemão como língua estrangeira |
author |
Silva, Mariana Kuntz de Andrade e |
author_facet |
Silva, Mariana Kuntz de Andrade e Roveran, Henrique Elias |
author_role |
author |
author2 |
Roveran, Henrique Elias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Mariana Kuntz de Andrade e Roveran, Henrique Elias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem com internet Autonomia Autenticidade Ensino de línguas estrangeiras Learning with internet Autonomy Authenticity Foreign language teaching |
topic |
Aprendizagem com internet Autonomia Autenticidade Ensino de línguas estrangeiras Learning with internet Autonomy Authenticity Foreign language teaching |
description |
This article aims to present and analyze experiences involving posting questions and answers on the platform Yahoo! Clever in the teaching of German as a foreign language, focusing on aspects of the authenticity of situations and the development of learners' autonomy and motivation. To this end, the planning and carrying out of a didactic sequence in a free course for university students at level A2 (CEFR) was presented. In addition to the description of the sequence, the results of the activities, in the form of posts on the website, were analyzed, as well as excerpts from interviews with some apprentices. From the analysis of this data, it was possible to conclude that activities involving the platform can create authentic situations, engaging learners to interact with the community of the website in a meaningful way, but they can also be seen by learners as inauthentic, which leads to posts that can result in negative responses from the community. Finally, the role of the teacher in leading learners to reflect on interaction in uncontrolled environments is discussed. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696 10.11606/1982-8837244248 |
url |
https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696 |
identifier_str_mv |
10.11606/1982-8837244248 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176696/164072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicum http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicum http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pandaemonium Germanicum; v. 24 n. 42 (2021); 48-77 1982-8837 1414-1906 reponame:Pandaemonium Germanicum (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Pandaemonium Germanicum (Online) |
collection |
Pandaemonium Germanicum (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pandaemonium@usp.br |
_version_ |
1800221979113947136 |